Tragické neštěstí: smrt dvouletého chlapečka
dnes 8:13

Klučina si hrál na zahradě a pak se náhle dostal až do míst, kde se sadem sousedí frekventovaná trať. „Hoch se zřejmě pohyboval okolo hromady dříví. Když projížděl nákladní vlak ve směru do České Třebové, zavadil o něho a odmrštil několik metrů. Strojvedoucí vlaku si chlapce u kolejí nevšiml. Tělo

dítěte našla babička, která přivolala policisty.Tivlak zastavili až vČeské Třebové,“ sdělil Svitavskému deníku mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Na místě jsme zjistili, že zahrada u kolejiště vpodstatě žádný plot nemá. Honzík tedy neprolezl dírou vplotě, protože mezi sloupky žádné pletivo není. Kriminalisté nařídili soudní pitvu dvouletého chlapce. „Soudní pitva může objasnit vyšetřování. Pitva třeba prokáže, že chlapec omdlel,“ uvedl ředitel svitavské policie Miroslav Brandejs. Výsleky pitvy budou známé na začátku příštího týdne.
Policisté mimo jiné vyšetřují, proč byl hoch bez dozoru dospělých.Sousedé rodiny vHradci nad Svitavou nedokáží o neštěstí hovořit. Oči se jim okamžitě zalijí slzami. „Honzíka jsem znala. Všichni se na něho moc těšili, než se narodil. Byl to takový šikovný a upovídaný klučina. Srodinou Šťastných se přátelíme a navštěvujeme,“ říká sousedka, která si nepřeje zveřejnit své jméno. Podobně je na tom jiný soused, který tvrdí, že Honzík byl jedináček.
Starostka StanislavaVaněčková rodinu osobně nezná. „Je to hodně rozvětvená a slušná rodina. Nikdy jsme snimi neřešili žádné problémy. Na nešťastné místo se půjdu podívat, protože tam údajně chybí plot u trati,“ uvedla starostka.
Trať je v tomto úseku dlouhá asi 1,2 kilometru, uvedl mluvčí Českých drah OndřejKubala. České dráhy mají ze zákona povinnost zabezpečit pouze vlakové zastávky, řekl zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy ČD pro Pardubický kraj Michal Štěpán. "Ze zákona vyplývá, že mimo dopravní prostory nástupišť není vstup dovolen, to se týká širé trati a zavřených přejezdů," dodal Štěpán.
Doprava byla kvůli neštěstí přerušena na 57 minut. Poté byly spoje puštěny na jednu kolej. Zpoždění se dotklo pěti spojů, průměrně se vlaky opozdily o 15 minut, uvedl Kubala. Před dvěma lety se podobná tragédie stala na stejné trati vRájci Jestřebí.Tehdy na kolejích zahynula tříletá holčička.

Musel dvouletý chlapeček zemřít?

V úterý v 18.26 hodin nedaleko Hradce nad Svitavou nákladní vlak jedoucí z Brna do České Třebové srazil a usmrtil dvouletého chlapečka. Strojvedoucí chlapečka neviděl a nehodě nemohl zabránit. Vlak byl zastaven až na popud policie v České Třebové. Statistika tragédií tím narostla o další smutné číslo. Na téže trati před dvěma lety u Rájce-Jestřebí za podobných okolností zahynula tříletá holčička. Přitom se oběma nehodám dalo zabránit. Drážní inspekce tímto apeluje na rodiče, pedagogy, vychovatele i starosty obcí, aby nenechávali děti bez dozoru a vždy se přesvědčili, že z prostoru, ve kterém se pohybují, není možné dostat se na trať. Nepřipusťme další zbytečně zmařené životy.
Jen v roce 2006 při 274 střetech s vlaky zahynulo celkem 209 osob, tedy bezmála o 50 více než v roce předchozím, kdy při 278 střetech přišlo o život 157 osob. Přitom zdaleka nešlo jen o sebevraždy, kterým železnice nemůže zabránit, ale také případy, kdy ke tragickým nehodám došlo vinou epozornosti nebo dokonce po vědomém porušení předpisů. Tento trend pokračuje bohužel i v letošním roce. Do dnešního dne Drážní inspekce zaznamenala už 123 střetů s osobami, z toho 93 skončilo smrtí. Zatímco dospělý člověk by měl znát zákony nebo si alespoň uvědomovat rizika hrozící na kolejích, děti častokrát smrtelnou hrozbu netuší. Mezi nejvážnější případy loňského roku, kdy rodiče nedokázaly uhlídat své děti, patří tragédie ze 17. června na předměstí Hradce Králové, kde osobní vlak usmrtil dvouletého chlapečka.
Srážku s vlakem nepřežilo ale také 1. října čtyřleté děvčátko v liberecké části Doubí. Matka s ní přecházela směrem k supermarketu mimo povolený přechod pro pěší. Současně je nutné připomenout, že nebezpečí střetů s drážními vozidly nehrozí pouze na železnici, ale velmi často k nim dochází také na dráze tramvajové. Opět zejména děti častokrát zapomínají, že tramvaje mají i na přechodu pro chodce přednost. Po takovém fatálním pochybení zahynuli na přechodech pro chodce 3. února 11letý chlapec v Praze a 13. října 10letý chlapec v Ostravě. Je velmi důležité, aby si lidé uvědomili hrozící nebezpečí a respektovali všechna bezpečnostní pravidla. Drážní inspekce veřejnost zároveň vybízí, aby v případě potřeby vybudování nového železničního přejezdu nebo přechodu pro chodce neprodleně kontaktovala Správu železniční dopravní cesty, s. o., případně příslušné obce, které by se na výstavbě zřejmě podílely.

Týká se to zejména míst, kde lidé běžně přecházejí, i když je to zakázáno. Připomínáme, že obecně na železniční dráze existují pouze přechody pro chodce, případě železniční přejezdy, které jsou vybudované a provozované v souladu se zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a všemi souvisejícími normami a vyhláškami. Na ostatní místa na železnici, mimo nadchody, podchody a nástupiště, je vstup veřejnosti zakázán. Drážní inspekce připravila už před začátkem letních prázdnin preventivní kampaň zaměřenou na rizika hrozící na dráze lidem, kteří porušují zákon a ohrožují tak i svůj život nebo zdraví.
V rámci kampaně vzniklo dvanáct varovných námětů, které výstižně a často i poměrně přímočaře naznačují, jak může člověk dopadnout, pokud se rozhodne např. ignorovat výstrahu na železničním přejezdu, ušetřit čas chůzí přes koleje nebo přímo po trati. Nechybí ani varování před úrazem elektrického proudu z trolejí. Dva motivy se věnují i dráze tramvajové. Drážní inspekce umístila všechny výše uvedené motivy v tiskové kvalitě na své internetové stránky (http://www.dicr.cz) a uvítala by, kdybyste se ke kampani připojili a varovné motivy se objevily v co největší míře v médiích. Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce.