VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z bílé růžová, tři poklady v hledišti a začátky v zelené

Pardubice – /AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE/ Červená, bílá a sem tam modrá, jinou barvu byste na pardubickém dresu nečekali.

3.8.2010
SDÍLEJ:

Mnoho historických dresů se nedochovalo. Na některé se zase necitlivě našily reklamy.Foto: DENÍK/Luboš Jeníček

Podělte se s ostatními o vaše názory v DISKUZI !

A přece je to jinak. Nejvyšší českou hokejovou soutěž začaly Pardubice hrát pravidelně od sezony 1950/51. Úplně první hrací úbory vypadaly z dnešního pohledu hodně nečekaně. Na svetrech hrála prim zelená. Vyšperkována byla bílými pruhy a znakem koně. „Spousta stadionů byla otevřená, hrálo se v zimě, byly určitě praktické,“ myslí si historik pardubického klubu Milan Černický.

Nejbizarnější příběh, jenž se týká hráčských úborů, si vybavil, když přišla řeč na první mistrovský titul v Pardubicích v sezoně 1972/73. Hráči měli bílé dresy, ale sezonu dohrávali v narůžovělých. Vysvětlení je jednoduché: „Jak se dresy praly, dostaly od té červené nádech růžové,“ pousmál se Černický.
Kdyby měl vybrat nejcennější, nevolil by jeden, nýbrž rovnou tři: „V osmdesátém prvním roce končili kariéru v Pardubicích Martinec, Novák a Šťastný.
Objeli po zápase stadion a naházely své dresy mezi diváky. To jsou hodně cenné kousky,“ vybavil si.

A které pardubické „pracovní oděvy“ se Černickému za dobu jeho působení u týmu líbily nejvíc? Klasické teslácké: „Ty s nápisem Tesla s hvězdou a vlnovkou, které dělal Horák, patří rozhodně k těm nejpovedenějším,“ rozplýval se pardubický historik.

Jenom škoda, že se ze spousty zachovalých kusů stal nakonec paskvil. Třeba jenom tím, že se na starý dres našila reklama, která s ním původně neměla vůbec nic společného. „V devadesátých letech to bylo divoké. Někdo sehnal reklamu, pláclo se to na starý dres, a ten se tak trochu znehodnotil,“ potvrdil Milan Černický.

A jaký pardubický dres se nejvíc líbí vám? Můžete si prohlédnout několik cenných kusů ze sbírky Milana Černického i výběr dresů z poslední doby.

V čem nastoupí, rozhodne lid

Léto a doba hokejového klidu? Tak to těžko.

Nejvíc napilno mají od začátku července fanoušci krále extraligy Eatonu Pardubice. Klikají jako o život.
Proč? Přes léto pro ně klub připravil na webových stránkách netradiční akci. Z pěti návrhů dresů mohou vybírat ten, v němž jejich miláčci budou celou sezonu hrát. Něco, co v Česku ještě nikdy nebylo!

„ Co se týká dresů, tak určitě nic takového u nás ještě neproběhlo,“ potvrzuje marketingový manažer Pardubic Miroslav Novotný, který má výběr dresů pro extraligu každoročně na hrbu.

„Většinou dostaneme tři návrhy a dopadne to tak, že sestříhám všechny dohromady a udělám z toho jeden dres,“ popisuje běžnou praxi. Letos je této práce ušetřen. Hlavní slovo mají fanoušci.

Úbory, z nichž se vybírá nemají na svědomí žádní sportovní nadšenci. Spíš naopak. „Mám rád, když jsou grafici kreativní a jsou co nejmíň zasažení našim sportem. Jsou to lidé, kteří pomalu nevědí, co je to hokej, ale pro takovou práci jsou úplně nejlepší,“ prozradil svoje tajemství Novotný.
Úloha grafiků při jejich práci však není dvakrát jednoduchá. Mají několik omezení.

Podle nařízení extraligy musí dominantní barva pokrývat osmdesát procent dresu.

„Navíc tam jsou reklamy a žádný partner pochopitelně nechce, aby nějaký pruh zasahoval do jeho loga. Dále tam jsou pak dané reklamy od BPA na rukávu, takže těch možností je tam opravdu málo,“ doplnil Miroslav Novotný.

Ano, reklamy

Pro fanoušky často zlo číslo jedna. Pro klub nutnost, což dokládají i slova pardubického marketingového manažera: „O částkách se bavit nemůžeme, ale mohu potvrdit, že se jedná o jednu z nejdražších položek.“

#nahled|http://g.denik.cz/45/e6/infografika_hokej_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/45/e6/infografika_hokej.jpg|Srovnání dresů z pohledu odborníka#

Zatím se podle jeho slov ještě nikdy nestalo, že by si generální partner snažil diktovat hlavní barvu dresu. Nenastala tak situace jako u fotbalového Bayernu Mnichov, jehož hlavním sponzorem se stal jeden mobilní operátor a fanoušci se křižovali, aby se hráči nemuseli převlékat do růžového. Sice taková akce hrozila, ale nakonec se nejhorší nekonalo.

„Dres využívá tři základní barvy. Bílou, červenou a doplňkovou modrou. Ta je tam asi z pěti procent a podle sponzorské modré se měnila, to je pravda. Ale že by si partner diktoval změnu barvy, to tady ještě nebylo,“ vysvětluje Miroslav Novorný.

Jednou se sice objevila zpráva, že podle barvy sponzora budou Pardubice nastupovat v zeleném, ale vše měl na svědomí šéfredaktor klubového webu Jan Hrabal. Ze čtenářů si na 1. dubna povedeně vystřelil.

Na sezonu Pardubice tradičně objednávají čtyřicet dresů z venkovní i domácí sady. „V zásadě platí, že každý hráč odehraje v jednom dresu celou sezonu,“ prozrazuje Novotný.

Oproti fotbalu se ani nekoná tradiční předhánění firem, kdo vyrobí na novou sezonu oděv z lepšího materiálu. „Je to klasika, dresy jsou ze stoprocentní bavlny. Pouze vloni jsme přešli na nový těsnější model. Když neplandá, hůř se za něj zastrkává hokejka a je obtížnější faulovat,“ dodal.

Podle hlasování na webu se zdá, že se na pardubický dres vrátí motiv rozzuřeného koně. „Fanoušci vžycky rádi vidí, když je na dresu symbol klubu. Dres pak vždycky vypadá líp, co si budeme povídat,“ zamlouvá se jejich názor i Novotnému.

Autor: Pavel Ryšavý

3.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Legendární "lávka" a nej... sezemický močák.
34

Legendární "lávka" a nej... sezemický močák

Pernštejnská fortuna lidi láká, přesto je budoucnost nejistá

Pardubice – Folkový festival Pernštejnská fortuna vznikl před pěti lety na pardubickém zámku jako jeden z vrcholů oslav Pernštejnského roku. Hlavní impulz jeho zrodu daly folkové koncerty na Příhrádku, které před deseti lety začala pořádat skupina Marien pro oživení této části historického centra města pouličním muzicírováním. 

Charme Look obhájil srpnové kvalifikační vítězství

Pardubice - Vítězem třetí kvalifikace na 127. Velkou pardubickou je opět Charme Look. Obhájil tak své loňské vítězství v tomto srpnovém dostihu a opět šel stylem start – cíl. K titulu vítěze jej přivedl jeho parťák z vítězné Velké pardubické žokej Jan Faltejsek, který v Pardubicích vybojoval hattrick.

„Film je velká alchymie,“ říká producent Miroslav Šmídmajer

Pardubice - Jako producent se Miroslav Šmídmajer podílel na více než desítce filmů, naposledy na Kleinových Básnících či Dvojnících v hlavní dvojroli s Ondřejem Sokolem. Má za sebou i řádku realizovaných scénářů, dokumentárních filmů a pustil se několikrát i do režie celovečerních filmů. Svůj nejnovější snímek Miluju Tě modře uvedl osobně v pátek v Pardubickém letním kině.

Help Jam Fest tentokrát podpoří Ondřeje

Pardubice - Hudba spojuje, hudba pomáhá. To je motto projektu Help Jam Fest, který se odehraje v neděli na venkovní stage Sportovního parku Pardubice 2017 v parku Na Špici. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení