Po pětatřiceti letech bude mít na jevišti Východočeského divadla (VČD) premié〜ru inscenace španělského dramatika Alejandra Casony Jitřní paní, kterou s pardubickými herci pohostinsky nazkoušel režisér a ředitel pražského Divadla pod Palmovkou Petr Kracik.

„Je to realistická hra. Žánrově nabízí něco z tragédie, byť na konci dojde k velkému ,vzkříšení’ a zázraku – tak jako v životě. Tragédie a zázrak jsou v něm vždy obsaženy,“ konstatoval Petr Kracik. „Je to hodně fantaskní titul. Pracuje s lidskou představivostí, vždyť v něm vystupuje personifikovaná smrt,“ poznamenal režisér.

„Casona napsal nádherné figury, plnokrevné, španělské. Vzešly ze života, který žijeme,“ sdělil Petr Kracik.
„Je to fantaskní tragédie, smutný, ale povzbuzující příběh. Proplakal jsem ho, ale už je mi dobře. To je můj pocit z Jitřní paní,“ svěřil se režisér, podle něhož autor rád psal o věcech nevyslovitelných.

„Přesto jeho tituly nejsou úplně smutné. Některé jsou dokonce komediální, jiné obrazivé, křehké, plné citu a krásných lidí. Taková je i Jitřní paní napsaná v jihoamerickém exilu,“ upřesnil mluvčí VČD Radek Smetana.

„I když zažíváme věci, které nás zasáhnou a trápí, Casona a postavy jeho her věří, že jsme v dobrých rukou,“ informoval náš Deník mluvčí pardubického stánku Thálie, podle něhož Casona do svých příběhů dokáže vtisknout tóny snad všech barev. „Pokud končí šťastně, je v nich i zrnko smutku, pokud tragicky, pramení poblíž láska,“ pokračoval Radek Smetana.

Dobré, ale i zlé

„Dobré i zlé zkrátka chodí bok po boku, jako v životě a jako v dobrém divadle,“ poznamenal tiskový mluvčí VČD.
„Jitřní paní nám může trochu připadat jako pohádka pro dospělé,“ pravil nový dramaturg VČD Tomáš Syrovátka. „Přesto slovo pohádka nestačí. Krásný a křehký Casonův titul nevystihuje ani jiné žánrové zařazení, přestože se jich nabízí hned několik: dramatická balada, symbolická hra, podobenství, mirákulum neboli hra o zázraku. My jsme se nakonec rozhodli používat podtitul Španělská hra o vášnivé lásce, která dává i bere, ale také o věcech mezi nebem a zemí,“ vyjádřil se Tomáš Syrovátka, který do pardubického angažmá přišel po několikaletém působení v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a roční „štaci“ ve Středočeském divadle Kladno.

„Přestože toto představení pojednává o smrti, rozhodně to nebude žádná truchlohra,“ upozornil dramaturg. „Dříve se smrti přisuzoval jiný význam než dnes, kdy před ní tak trochu zavíráme oči a snažíme se ji upozadit tak, aby nebyla moc vidět,“ nechal se slyšet Tomáš Syrovátka.
„Přitom smrt může být nejen tragická, ale i zvláštní a krásná,“ prohlásil hostující režisér Petr Kracik.

„Když jsem přijel opět po určité době do Pardubic, hned jsem se ptal kolegů herců, s nimiž jsem na této hře spolupracoval, jak ji pochopili, jestli se už smířili s tím, že někdo zemře, aby druzí mohli být šťastní. To je velké vykoupení, které Casona v Jitřní paní přináší,“ pravil režisér.
„Osobně jsem přesvědčen, že dnešní doba smrt dost devalvuje. Například ve filmech nebo televizních seriálech číhá doslova za každým rohem. Když si člověk pustí televizi, vidí během jednoho dne možná deset detektivek, kde umírá jeden za druhým. Připadá mi, jako kdyby symbol smrti a znovuzrození přestal platit,“ nechal se slyšet Petr Kracik.

„Jsem přesvědčen o tom, že hry jako Jitřní paní patří na repertoár. Posláním dobrého divadla je nedávat divákovi jen to, co chce, ale také to, co potřebuje,“ řekl hostující režisér, který doufá, že pardubické publikum bude ochotno sednout do hlediště a během představení i zaslzet. „Rád bych docílil toho, co jsem viděl už jako vystudovaný divadelník v Městském divadle v Brně, kdy jedna Casonova inscenace byla tak emotivní, že, jak obrazně říkám, o přestávce vyběhly uklizečky s hadry a utíraly z podlahy slzy diváků,“ dodal Petr Kracik.

„Myslím si, že je dobře, že se této inscenace v Pardubicích ujal právě Petr Kracik. A to nejen proto, že se při své divadelní práci dlouhodobě věnuje ženským postavám,“ prozradil Tomáš Syrovátka, jenž je shodou okolností žákem Petra Kracika.

Víkendové premiéry

„V Jitřní paní jsou opravdu nádherné ženské role. Doufám, že je holky neprošvihnou,“ pousmál se režisér.
V hlavních rolích se objeví Jindra Janoušková (Poutnice), Zdena Bittlová (Telva), Ludmila Mecerodová (Matka), Martina Sikorová (Adéla), Kristina Jelínková (Angélica), Václav Dušek (Dědeček), Martin Mejzlík (Martín Narcés) a Ladislav Špiner (Quico ze mlýna).
Premiéry pardubické inscenace Jitřní paní se uskuteční v sobotu a v neděli vždy od devatenácti hodin.