VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Faustovský příběh Ypsilonka propojila s osudy francouzského skladatele Gounoda

Pardubice - /RECENZE/ - V titulní úloze doktora Fausta se objevil Martin Dejdar, operní charakter do inscenace přidával představitel Mefista Roman Janál

30.5.2011
SDÍLEJ:

Faust a MarkétkaFoto: archiv divadla

Mezinárodní hudební festival Pardubické hudební jaro je obvykle k vidění v Domě hudby. Milovníci hudby však v minulém týdnu zavítali i do budovy Městského divadla v Pardubicích. Populární pražské divadlo Studio Ypsilon se na festivalu představilo s inscenací Faust a Markétka.

Tato inscenace z dílny zakladatele a ředitele Ypsilonky Jana Schmida je osobitým ztvárněním známé opery Charlese Gounoda. Vzhledem k muzikálnosti pražského souboru bylo tedy zařazení na program Pardubického hudebního jara dramaturgicky dobrou volbou.
Faustovský příběh se poprvé objevil v Německu v 16. století a od té doby dráždí několik generací umělců i diváků. Předlohou legendárního doktora je skutečná postava středověkého alchymisty.

Všechny verze faustovské legendy mají společný základ – ctižádostivý doktor podepíše smlouvu s ďáblem prostřednictvím démonického svůdce Mefistofela.

Patrně nejznámější zpracování osudů doktora Fausta vytvořil německý spisovatel Johann Wolfgang Goethe.

Faust i Gounod

Inscenace Studia Ypsilon jde svou vlastní cestou a Faustův příběh propojuje s osudy francouzského skladatele Gounoda.
Inscenátorům nečiní problém hledat paralely mezi příběhem středověkého vzdělance a slavného skladatele.

Vzniká tak svébytný jevištní tvar, který je určitě originální, méně už ovšem kompaktní. Činoherní scény se střídají s hudebními, z hudebních scén nejvíce zaujmou sólové výstupy Romana Janála. Populárního operního zpěváka obsadil režisér Schmid do role Mefista.
Svěžím dojmem působí i hudební vsuvka Jaroslavy Kretschmerové.

Celou inscenaci rámuje sázka Nebe (zastoupeného Arnoštem Goldflamem) a Pekla (Julek Neumann) o Faustovu duši. Nutno podotknout, že právě Goldflamovy scény a hlášky patří k těm nejvtipnějším, brněnský umělec opět využívá svého nezaměnitelného hereckého projevu a celý faustovský příběh na mnoha místech relativizuje.

Dejdarova dvojrole

Herecky i pěvecky se ve zdvojené hlavní roli Fausta a Gounoda dobře daří Martinu Dejdarovi. Celkově inscenace disponuje širokou škálou hereckých výkonů od těch výborných (výše zmiňovaní Dejdar a Goldflam, dále také třeba Petr Vacek) až po ty slabší (například Julek Neumann je v roli mluvčího Pekla hodně nevýrazný).

Pro příznivce poetiky Studia Ypsilon bylo představení nepochybně velkým zážitkem. Ale i ostatní diváci si mohli ve Faustovi a Markétce najít zajímavé okamžiky, ať už ve složce hudební nebo činoherní.

Lukáš Dubský

30.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Dynamo zdolalo podruhé Motor. Tentokrát po obratu

Pohřesovaná Markéta Lohynská

Policie hledá vozidlo a jeho řidičku, která hrozí sebevraždou

Nepoučitelný zloděj, za čokoládu už mu hrozí soud

Pardubice - Krást se nemá. Krást opakovaně už vůbec.

Hádali se tak, až doma nikdo nezůstal

Pardubice - Každý do svého rohu. Žena šla spát k dceři, muž k mamince.

Hledaného poznala hlídka na ulici

Pardubice - Hledaný muž měl smůlu, hlídka strážníků jej poznala na ulici

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení