Na abonentních koncertech, které se uskuteční od pondělí do středy vždy od 19.30 hodin, připomenou pardubičtí filharmonikové v Sukově síni Domu hudby kulaté výročí narození vrcholného představitele české hudby dvacátého století Bohuslava Martinů. Se sólistkou Jitkou Hosprovou a pod taktovkou předního českého dirigenta Petra Vronského uvedou jeho Rapsódii – Koncert pro violu a orchestr.
Středeční koncert připadá dokonce přesně na den výročí narození skladatele (8. 12. 1890). Na tomto koncertě pokřtí filharmonie nový kompaktní disk s díly Beethovena, Smetany a Martinů.

Ve středu 8. prosince se uskuteční také další INTRODUKCÆ - beseda s protagonisty koncertu. Začíná v 18 hodin v Malém sále Domu hudby a vstup je volný.

„Rapsódii - Koncert napsal Bohuslav Martinů v roce 1952 na objednávku violisty Clevelandského orchestru Jaschy Veissiho. K nám se dostala relativně pozdě, stejně jako řada dalších děl tohoto skladatele. Až od osmdesátých let minulého století je známá a oblíbená, také díky významným interpretům, zvláště pak Luboši Malému, Jaroslavu Motlíkovi, Josefu Sukovi, Janu Pěruškovi a mnoha dalším, v poslední době pak Jitce Hosprové, která pořídila jednu z nejnovějších nahrávek,“ prozradil dramaturg Komorní filharmonie Pardubice (KFP) Bohuslav Vítek.

„Skladba, zcela typická pro Bohuslava Martinů - melodickými částmi i svébytným synkopickým rytmem - je dnes trvalou součástí repertoáru koncertních síní celého světa. Sólového partu se ujme znamenitá česká violistka Jitka Hosprová,“ dodal.

Uvedení Druhé symfonie Františka Krommera-Kramáře je také určitou událostí letošní sezony KFP. Orchestr ji uvádí ve své historii vůbec poprvé. „Z jeho pěti symfonií je tato nejlepší, jde už o symfonii novodobého zvuku,“ řekl dramaturg filharmonie.

Do programu obou večerů jsou zařazeny také dvě předehry. „Obě patří do období romantismu, ale každá má zcela jiný charakter. Pohádka o krásné Meluzíně Felixe Mendelssohna-Bartholdyho je zajímavá svým obsahem. Jde o námět středověký, vyskytující se jak v hudbě, tak i ve výtvarném umění. Meluzína byla napůl ženou a napůl rybou. Jako vodní bytost se setká s člověkem a promění se v krásnou ženu. Ta se ovšem musí vždycky po určité době navrátit do své původní podoby. Barvitá partitura už předjímá vznik programní hudby,“ podotkl Vítek.

Schubertova Předehra D dur je ve filharmonických koncertech, stejně jako Kramářova symfonie, uváděna poprvé. Tento rakouský romantik zkomponoval velké množství předeher, v nichž mají zvláštní místo dvě předehry v italském slohu. Vznikly v roce 1817, v době, kdy hudebním životem vládl duch Rossiniho. Schubert měl možnost vidět představení velké opery Tancred. Cestou domů se prý přátelům chlubil, že takovou rossiniovskou předehru, jaká otevírá tuto operu (dodnes jde o velmi slavnou skladbu uváděnou zvláště na populárních koncertech), je schopen napsat v kratičké době. Vzápětí vznikly tedy dvě předehry v italském stylu – kromě C dur a méně často uváděná D dur, kterou nyní uvedou pardubičtí filharmonikové.

Koncerty bude řídit přední český dirigent Petr Vronský. S Komorní filharmonií Pardubice vystoupil poprvé už v roce 1976 a v následujících letech se potom stal jejím pravidelným hostem.