VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Komedie není žádná Popelka mezi žánry," říká Petr Dohnal

Pardubice - Ředitele Východočeského divadla Pardubice nejvíce zaujaly brněnské Mrtvé duše.

5.2.2015
SDÍLEJ:

Ředitel VČD Pardubice Petr DohnalFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Ředitel Východočeského divadla Pardubice PETR DOHNAL stál u zrodu Grand Festivalu smíchu. Před patnácti lety měl festival hlavně podpořit prodej vstupenek ve slabších měsících na začátku každého roku. Nakonec z něho vyrostla prestižní přehlídka nejlepších divadelních komedií, kterou letos poprvé vysílala ve zpožděném přímém přenosu i Česká televize.

Jak hodnotíte jubilejní patnáctý ročník festivalu?
Z mého pohledu byl úspěšný. Je to dítě, které roste. Komedie se vyvíjí a letos se zde ukázaly hry opravdu rozličných charakterů. Jedna komedie se věnovala politice, další partnerským vztahům, jiná společenským tématům… Nebyla to jen plytká zábava. Dnes už by tady nebylo možné hrát stejné komedie jako před 15 lety a naopak dnešní soutěžní inscenace by nešlo nasadit v době vzniku festivalu, protože by z nich diváci utekli. Posun ve vnímání diváků nám ukazuje i výstava k patnáctému výročí, která je k vidění v Domě U Jonáše.

Cítíte, že se zvýšila prestiž festivalu i u odborné veřejnosti?
V komediích se dnes obecně řeší i závažnější témata, která jsou tvůrci tímto způsobem schopni dostat k divákům stravitelnou formou. Vnímají to i lidé kolem divadla, kteří už komedii rozhodně neopomíjejí. Není to žádná Popelka mezi žánry.

Jak letošní festival dopadl 
z hlediska návštěvnosti?
Program jsme museli naplánovat tak, abychom vystačili s finančními prostředky, které jsme na festival získali. Hodně lidí má pocit, že je to komerční záležitost, která si na sebe může vydělat. Jenže cestovní náklady jednotlivých souborů jsou mnohdy větší, než kolik získáme ze vstupného. Na Malou scénu ve dvoře se zase snažíme přivézt novinky malých divadelních souborů, takže festival podporu potřebuje. Návštěvnost byla opět šest až sedm tisíc návštěvníků. Ve srovnání s předchozími roky je to zhruba stejně, závisí i na počtu představení v prologu a epilogu festivalu. Ale představení bývají vyprodaná.

Těší vás, že se nakonec vyprodá i třeba komedie Městského divadla Brno Mrtvé duše, která nepatří mezi snadno přístupné hry?
Těší mě to moc. Jen mě mrzí, že tato inscenace nebyla více oceněna. Tipoval jsem, že některou z festivalových cen získá.

Vy jste viděl všech sedm soutěžních komedií. Která vás osobně zaujala nejvíc?
Dlouho jsem myslel, že bude těžké se rozhodnout, která komedie byla nejlepší. Nakonec mě nejvíce oslovily právě Mrtvé duše. Ta inscenace mě ohromně bavila. Člověk toho má na konci festivalového týdne za sebou už hodně. Snažil jsem se vidět i doprovodný program, a tak se pomalu dostavovala únava, ale brněnská inscenace mě dodala energii. Jsem rád, že se vrací doba, kdy komedie nemusí být jen civilně pojatá. Divadlo se zase bude vracet k prostředkům, kterými může diváka oslovit víc než ostatní média.

Autor: Lukáš Dubský

5.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
„Film je velká alchymie,“ říká producent Miroslav Šmídmajer

„Film je velká alchymie,“ říká producent Miroslav Šmídmajer

Charme Look

Charme Look obhájil srpnové kvalifikační vítězství

Help Jam Fest tentokrát podpoří Ondřeje

Pardubice - Hudba spojuje, hudba pomáhá. To je motto projektu Help Jam Fest, který se odehraje v neděli na venkovní stage Sportovního parku Pardubice 2017 v parku Na Špici. 

OBRAZEM: Nově narozená miminka z Pardubicka

Pardubice - Díky vstřícnosti pardubické porodnice vám dnes na našich stránkách přinášíme fotky nejmladších Pardubáků.

Hasiči z bytu zachránili "kuchaře"

Pardubice - Na Dašické ulici v Pardubicích zasahovali hasiči. Zachránili člověka.

Druhé vítězství! Pardubice rozhodly opět po přestávce

Pardubice - Fotbalisté Pardubic vyhráli v nové sezoně Fortuna národní ligy i druhé domácí utkání. O klíčové trefy se postaral v úvodu druhého poločasu Michal Petráň, v závěru vstřelil svůj první druholigový gól střídající Ladislav Mužík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení