Jedna z nejslavnějších tragédií Williama Shakespeara se stane 
v sobotu v 19 hodin první premiérou nové sezony na velké scéně Východočeského divadla Pardubice. Othel-la nastudoval režisér Petr Kracik, který do hlavních rolích příběhu o velké lásce a spalující vášni obsadil Milana Němce, Veroniku Mackovou a Ladislava Špinera.

„Othella uvádíme v roce, kdy si divadla po celém světě připomínají 400 let od úmrtí Williama Shakespeara. Jeho hry jsou pro diváky zajímavé tím, že staví před postavy problémy, s jakými se potýkáme dodnes. Mění se jen politický a kulturní kontext," vysvětlila dramaturgyně Jana Pithartová.

William Shakespeare / OTHELLO
Překlad: Jiří Josek
Scéna: Petr Kracik a Samiha Malej
Kostýmy: Samiha Maleh
Hudba: Viktor Kracik
Dramaturgie: Jana Pithartová
REŽIE: Petr Kracik

Hrají: Milan Němec, Ladislav Špiner, Veronika Macková, Josef Láska, Jan Musil, Radek Žák, Jan Hyhlík a další

Hrdinský vojevůdce

Děj jedné z nejproslulejších tragédií slavného alžbětince se odehrává v Benátkách a na Kypru, kde právě vypukla válka s Turky. Mouřenín Othello je hrdinský vojevůdce ve službách Benátské republiky. Tajně se oženil 
s Desdemonou, bílou kráskou z patricijské rodiny. Jeho pobočníkem je bezcharakterní prospěchář Jago. Ten zneužije Othellovy důvěřivosti k odstranění náměstka Cassia, na jehož místo se chce dostat. Vnukne Othellovi podezření, že je mu Desdemona s Cassiem nevěrná. Když mu poskytne falešné důkazy, Othello zaplane spalující žárlivostí…

„Nejtěžší na zkouškách je vyvrátit hercům, že Othello je žárlivec. Je to hra o lásce a důvěřivosti. Vnímám ji jako klinický rozbor demontáže hlavního hrdiny. Othel-lo je pro mě postava ze sku-piny srdcařů, jako je třeba Cyrano," uvedl režisér Petr Kracik, který s pardubickým divadlem spolupracoval již na několika úspěšných inscenacích. Naposledy zde režíroval Jméno růže.

Petr Kracik se do Othella nepustil poprvé. Před deseti lety ho režíroval na Letních shakespearovských slavnostech. „Tam jsem mohl vytvořit velké vojenské scény, v Pardubicích se soustředíme spíše na ty psychologické. Hrajeme na skoro prázdné scéně," podotkl režisér.

Bez modernizací

Kracik se chce při inscenování této klasiky vyhnout zbytečným modernizacím. „Je to vlastně současná hra, takže do ní není třeba přidávat nějaké nové komponenty. Viděl jsem i Othella 
s laptopy a mobily, ale pak tam spousta věcí nedává smysl," řekl Petr Kracik.

Neobvyklým tahem bylo, že herci začali hru zkoušet pozpátku. „Bylo zajímavé to sledovat. Chtěl jsem, aby herci věděli, kam budou jejich postavy směřovat," vysvětlil nezvyklý průběh zkoušek Petr Kracik.