VYBERTE SI REGION

Pivo a ženy přináší na Malou scénu neobvyklou dramatiku

Pardubice - Základ her německé autorky Felicie Zeller tvoří slova, příběh a konkrétní postavy chybí.

21.1.2016
SDÍLEJ:

Ženy a pivo. Premiéra hry na Malé scéně Východočeského divadla Pardubice.Autor: DENÍK/Jiří Sejkora

Po krátké přestávce se na jeviště Malé scény ve dvoře vrátil cyklus Východočeského divadla Pardubice INprojekty. Tento cyklus scénických čtení představuje většinou nové, v České republice dosud neuvedené texty.

Nejinak tomu bylo i tentokrát, kdy měli diváci možnost spatřit hru německé spisovatelky Felicie Zeller nazvanou Pivo a ženy. Součástí večera byla i beseda s překladatelkou hry Zuzanou Augustovou a tvůrčím týmem.

Slovo jako základ

Divadelní texty Felicie Zeller bývají svou poetikou srovnávány s prací o generaci starší rakouskou spisovatelkou Elfriede Jelinek. Zeller se ve svých hrách zabývá aktuálními společenskými problémy, její dramata ovšem nejsou vystavěna jako klasická divadelní hra s dramatickým konfliktem, příběhem a konkrétními postavami. Autorka navíc odmítá, aby se její texty hrály realisticky, vadí ji jevištní akce a nejradši je, pokud se její dramata pouze čtou. Ostatně základ jejích her tvoří slova. Pro inscenátory je interpretace těchto her poněkud náročná, jelikož mají k dispozici pouze jednotlivé repliky a sami je musí rozdělit mezi postavy, jejichž počet rovněž není předepsán.

Mladá režisérka Tereza Říhová rozložila text mezi čtyři herečky, přičemž dvě zastupují mladší generaci (Veronika Macková a Jana Ondrušková) a dvě tu starší (Lída Vlášková a Romana Chvalová). Barmana, který je jakýmsi průvodcem a komentátorem jevištního dění, ztvárnil Josef Láska.

Ženy a pivo. Premiéra hry na Malé scéně Východočeského divadla Pardubice. Josef Láska.

Inscenace se skládá z mnoha mikrosituací, útržků rozhovorů a monologů opilých žen. Mluví se o vztazích, sexu, problémech, alkoholu, zkrátka o životě… Felicia Zeller pracuje reportážním způsobem, její texty předchází poctivá rešerše, což je na jejích hrách poznat. Mnohá konstatování nebo situace si člověk jistě vybaví z reálného života. Zpočátku jsou promluvy postav spíše zábavné, ale postupně vyznívá inscenace stále depresivněji.

Dotáčka na baru

Klíčová je v tomto ohledu předtočená scéna, kterou tvůrci natočili na baru Divadelního klubu. Jakkoliv jsem odpůrcem dlouhých projekcí v divadelních představeních, do inscenace Pivo a ženy filmová dotáčka přesně pasovala a neznamenala ztrátu tempa.

Na přípravu scénických čtení mají herci vždy jen velmi málo času, ale není to vidět. Situace rozehrávají sice s textem v ruce, ale mnohem víc než čtení to připomíná běžnou hereckou akci.

Pivo a ženy je nevšední inscenace, která asi nepobaví každého. Ale je to ten typ soudobé dramatiky, pro který je komorní prostor Malé scény ve dvoře jako stvořený. Stálo by za to nasadit podobné texty i ve formě regulérní inscenace. Rozhodně by to mělo větší smysl, než hrát na komorní scéně třeba Beckettovy Šťastné dny.

Autor: Lukáš Dubský

21.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Skautka: Na vodě potkáváme lidi, co v životě nedrželi v ruce pádlo

Pardubice - Tereza Kosová je jako vodní skautka na řece jako doma.

Kolotoč s řepkou měl vytáčet miliony. V Pardubicích jej zarazili rychle

Pardubický kraj – Podvod za desítky milionů odhalili policisté, celníci a pracovníci finanční správy v Pardubickém kraji. Nejlepší na tom je, že kolotoč, který měl podvodníkům vynášet miliony za obchody s řepkou se sice točil, ale peníze z něj už žádné nevypadly. Finanční úřad byl rychlejší.

Hrady CZ pod „Kuňkou“ bobtnají. Ale trochu kulhají

Pardubice - KOMENTÁŘ - Jak to vidí Jiří Sejkora.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.