„…stát proti křivdám jako hráz a mít vždycky čistý svůj štít. A vzít meč a bránit ty slabší a dál směle za svým cílem jít. Tento můj cíl je ve hvězdách psán a ani sto běsů mi nezkříží plán, chci statečně dál za svou pravdu se bít, kvůli právu jsem připraven třeba i do pekel jít.“ To jsou slova Dona Quijota z ústřední písně Mít sen, slova snílka a hrdiny nesmrtelného příběhu o lidském idealismu a víře v lepší stránky existence, v lepší svět. Ten bude mít pardubickou premiéru už tuto sobotu od devatenácti hodin ve Východočeském divadle.

Vybojoval mnoho prestižních cen

„Muzikál Muž z kraje La Mancha (Man of La Mancha), který líčí příběh o rytíři Donu Quijotovi z trochu jiného pohledu, měl světovou premiéru v roce 1965 v New Yorku, kde se hrál nepřetržitě pět let. Vznikl podle televizní hry Já, Don Quijote, kterou napsal Dale Wasserman. Ten později hru přepracoval do divadelní muzikálové podoby a k jeho libretu napsal Mitch Leigh hudbu a písně otextoval Joe Darion,“ konstatovala dramaturgyně Jana Uherová.
„Muzikál získal mnoho prestižních cen, včetně ceny Tony. Mnozí možná viděli film, který vznikl podle muzikálu v roce 1972 s Peterem O’Toolem v hlavní roli a Sophií Lorenovou v roli Aldonzy,“ sdělila Jana Uherová.

Jméno Dale Wasserman někomu možná bude znít povědomě i z jiných souvislostí.
„Vybavte si veleslavný Formanův film Přelet přes kukaččí hnízdo natočený právě podle Wassermanovy dramatizace knihy Kena Kesseye Vyhoďme ho z kola ven,“ nabádala dramaturgyně.

Muž z kraje La Mancha začíná uvržením španělského básníka, dramatika a spisovatele Migeula de Cervantese Saavedry do vězení, kde čeká na inkviziční soud. Nemá s sebou nic, čím by uplatil vězně a dozorčí, má jenom nevydaný román, stohy papíru s příběhem rytíře Dona Quijota. A protože je divadelník tělem i duší, nezbývá mu než zachránit si život zinscenováním tohoto příběhu ve vězení. Cervantes předstupuje před nejhorší možné publikum – nepřátelsky naladěnou sebranku zlodějů, vrahů a prostitutek – a staví je do rolí svých románových postav.
Jeho spoluvězni, kteří ho mají soudit, se tak stávají amatérskými herci a možná i účastníky jakési sociální dramatoterapie. Je na místě podotknout, že svou hrou všechny získá na svou stranu.

Výzva, které přála jedna velká náhoda

A proč právě Don Quijote? Byla to náhoda. Při návštěvě Madridu se Dale Wasserman v novinách dočetl, že důvodem jeho pobytu ve Španělsku je jím připravovaná dramatizace Dona Quijota.

Pobavilo ho to, protože do té doby román nikdy nečetl. Byla to výzva. Román si přečetl a jeho téma ho velmi zaujalo. Osobnost Cervantese – herce, dramatika, romanopisce a básníka – byla pro něho natolik zajímavá, že z ní udělal hlavního vypravěče děje svého muzikálu.
Muž z kraje La Mancha má i v Čechách velkou inscenační tradici, v posledních patnácti letech se hrál v osmi divadlech, kromě jedné výjimky vždy v činoherních souborech. „Tento muzikál je totiž výsostně herecký, nabízí krásné příležitosti činoherním hercům. To však neznamená, že na ně neklade vysoké nároky na pěveckou dovednost, právě naopak. Když budou diváci odcházet z divadla, v hlavách jim uvíznou dvě tři melodie, na které nezapomenou,“ nechala se slyšet Jana Uherová.

Režie inscenace se ujme Petr Novotný

Pardubické divadlo uvede Muže z kraje La Mancha v překladu Iva T. Havlů.
„Tým režiséra Petra Novotného se lety prakticky nemění, takže scénu opět vytvoří scénograf Ivo Žídek, kostýmy Roman Šolc a o choreografii se postará Vlastimil Červ. V hlavních rolích uvidíte Ladislava Špinera jako Cervantese a Dona Quijota, Jiřího Kalužného jako Sluhu a Sancha a temperamentní Aldonzu ztvární Kristina Jelínková,“ nastínila dramaturgyně.