Rada Pardubického kraje, vědoma si toho, že jsou tři měsíce před volbami, pojala setkání jako slavnostní poděkování za spolupráci. Někteří členové rady města Pardubic si však vyložili zasedání spíše jako místo, kde zadají Pardubickému kraji úkoly, co musí pro město Pardubice udělat.

Za osmnáct let působení v politice jsem se ještě nesetkal s případem, že by oficiální tisková konference, na které byli nejvyšší představitelé dvou jednajících institucí, byla doplněna po jejich odchodu příspěvkem někoho jiného. Z tohoto důvodu se tedy musím vyjádřit až nyní k jednotlivým bodům zmíněným po odchodu mne a primátorky jejím náměstkem Martinem Bílkem.

Přednádraží

Vylepšení areálu přednádraží v Pardubicích byla původní představa Českých drah a Pardubického kraje. Když se zjistilo, že jediným reálným žadatelem může být město, předali jsme veškeré podklady Pardubicím, které v přípravě pokračovaly. Pardubický kraj se jasně zavázal, že přispěje na neuplatnitelné náklady projektu polovinou, tedy asi 12 miliony korun.

Město přidávalo další tzv. vícepráce, aniž by s krajem jednalo, co je ochoten spolufinancovat. Projekt byl představen až hotový za 208 milionů korun. A v tomto okamžiku přichází pan náměstek Bílek s požadavkem, aby kraj spolufinancoval polovinou veškeré vícepráce, na jejichž vzniku se nepodílel a které ani neschválil. Město se ohání tím, že v zásadě nikdo z Pardubanů nádraží nepotřebuje, že ti, co jezdí modrými autobusy, nejsou Pardubané a tudíž se města Pardubice přednádraží netýká.

Projekt přednádraží je v současné době reálně jediný realizovatelný projekt, který může Pardubice posunout z hlediska ekonomického rozvoje, urbanizace i pohodlí lidí při cestování veřejnou dopravou. Snaha svalovat své vlastní pochybení na kraj mi připadá přinejmenším podivná.

Cyklostezka

K výstavbě cyklostezek přistupuje Pardubický kraj jednotně u všech obcí regionu. Podílí se zpravidla na projektové dokumentaci. Výkup pozemků, jednání s majiteli a vlastní výstavba je vždy záležitostí příslušných obcí. Tyto aktivity kraj nepodporuje. Na ministerstvu dopravy existuje konkrétní dotační program, kam obce zasílají své požadavky. Mohou ho využívat i Pardubice, musely by ovšem příslušný projekt podat. Nechápu tedy, co kraji pan náměstek Bílek vyčítá.

Kraj je povinen přistupovat ke všem 451 obcím stejně. Jestliže příspěvek nedostanou ostatní obce a dokáží si s tím poradit, mělo by s tím poradit i největší město kraje.

Cyklopruhy

Martin Bílek přišel s tím, že kraj nedostatečně podporuje dopravní opatření pro cyklisty při renovaci silnic. Pozoruhodné na tom je, že každá takováto stavba na území Pardubic podléhá schvalování stavebnímu úřadu Pardubice a je jen na Pardubicích, jaké požadavky na výstavbu vznesou. Při výstavbě silnice 17. listopadu bylo počítáno s parkovišti. Pokud je město Pardubice nepotřebuje a zvolí raději cyklostezku, mělo to říci už dávno. S velkou pravděpodobností je možné domluvit se na změně ještě teď. To jsme přislíbili.

Splavnění Labe

Samotné splavnění z Pardubic do Hradce by prakticky sloužilo pro rekreační plavbu. Za to, že náměstek Bílek zadal zpracování studie využitelnosti, patří mu všechna čest.

Problém je, že studie ještě neexistuje, ale pan Bílek již chce, aby se kraj zavázal, že se na financování bude podílet 50 procenty. Nesdělil však, kolik to bude stát, co to přinese a jak se na financování budou podílet ostatní partneři. Je to zajímavá myšlenka, ale zcela odporuje zákonu o hospodaření s veřejnými prostředky. Za seriózní považuji, abychom se bavili o této záležitosti v okamžiku, až bude studie na stole.

Radko Martínek, hejtman Pardubického kraje