Cítím povinnost se k tomu vyjádřit i proto, že někdy kolem roku 2000 jsem v souvislosti s tehdy předpokládaným brzkým dokončením Pasáže a návaznou rekonstrukcí třídy Míru inicioval a po diskusi v radě města nechal schválit dopis, který s velkým předstihem na připravované akce upozorňoval vlastníky nemovitostí v této oblasti, stejně tak  na možné budoucí důsledky těchto investic a žádal je dopředu o revizi jejich záměrů a o porozumění a spolupráci s městem jako investorem.

Naplněn smutkem

Dnešní stav mne naplňuje smutkem. Nejenže s dotčenými nikdo nejednal o této investici při přípravě této akce a neprojednával s nimi její průběh a možné důsledky, ale informací se jim dostávalo s velkým zpožděním a jejich případné potřeby a požadavky nebyly součástí projektové dokumentace a podmínek výběrového řízení. Toto jasně vyplynulo i z jednání květnového zastupitelstva.

Dopis, který majitelé dostali, obsahuje a zahrnuje kromě časového harmonogramu akce hned několik fatálních nedostatků a nesmyslů.

Byl odeslán 27. května doporučeně se 14denní lhůtou k vyzvednutí (do 10. června) a zároveň stanovuje lhůtu k provedení opravy přípojky do 5. června. Už to samo je nesmyslné, ale dál se musím ptát, zda se uskutečnily všechny rekonstrukce vodovodních a kanalizačních řadů a zda je vůbec kam přípojky  připojit.

Také mám silnou pochybnost, že harmonogram prací je dodržován a ještě platí. Nemohu pominout fakt, že stav jednotlivých přípojek měl být s majiteli probrán předem a město jako investor mělo mít pasport stavu jednotlivých přípojek. Z toho by pak jasně vyplývalo, co je potřebné provádět, co je naopak ve vyhovujícím stavu a nepotřebuje žádnou úpravu a byl by také naprosto jasný, čistý a přehledný rozpočet akce a nemuselo by se vše řešit za pochodu a s použitím napadnutelných argumentů, které zahánějí majitele do kouta.

Majitelé byli podle mých informací také nuceni akceptovat dodavatele, kterého si nevybrali a s jehož cenou nesouhlasí, protože si jinde nechali zpracovat nabídku s cenou nižší. Vyvolává to v nich dojem, že investor sice dává finanční příspěvek, ale obratem ruky je tady snaha o kompenzaci vyšší cenou.

Vyvrátit jim tento dojem je prakticky nemožné, přestože jsem se o to pokoušel s tím, že dnes už si, podle toho, co vím, dodavatele mohou vybrat. Na to  mi uvedli, že jim to ale nikdo nesdělil. Dalším nesmyslem je tvrzení, že po dobu pěti let kvůli příspěvku z Evropské unie nebude možné provádět opravy.

Každý stavař přece ví, že může instalovat úplně nové zařízení, a to může postihnout havárie během krátké doby, ať už z jakýchkoli příčin.

Pokud majitel opravu dnes z důvodů ceny nebo i jiných neprovede, nikdo mu nebude schopen dokázat, že případná havárie vznikla jeho vinou.

Špatná příprava

Právě nedostatečná příprava akce a absence základních informací o stavu přípojek, potvrzená majitelem v předstihu, je příčinou dnešních krkolomností. Dopis obsahuje tvrzení, že majitelé byli několikrát předem písemně informováni. Podle mých informací to není pravda, ostatně to dokazuje v dopise primátorky  uváděné usnesení zastupitelstva ze 13. května.

Oprava třídy Míru se de facto připravovala téměř 25 let.

Závěrem jen opakuji, že tento dopis měl být poslán a projednán dávno předem a že by byl pochopitelný, kdyby se týkal zamýšlených úprav a investičních akcí objektů nadzemních samotných a nikoli jen přípojek.

Už jen snad to, že právě nekoncepčnost přípravy celé investice a nedostatek vnímavosti vůči občanům Pardubic je důvodem dnešních problémů, ostatně je to velmi podobný stav, jako v případě Tyršových sadů. Paní  primátorka si stáhla řízení celé akce na sebe, předkládala zprávu 13. května a podepsala i tento dopis. Byl bych rád, aby si plně uvědomila svou osobní zodpovědnost,  plynoucí z těchto kroků.

Miroslav Petráň, pardubický zastupitel