VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič na přejezdu v Pardubicích prorazil železniční závoru

Pardubice - Řidič osobního auta v Pardubicích prorazil železniční závoru před projíždějícím vlakem na přejezdu v Dašické ulici.

3.8.2015 14 AKTUALIZOVÁNO 3.8.2015
SDÍLEJ:

Na železničním přejezdu na Dašické ulici v Pardubicích prorazil řidič před přijíždějícím vlakem železniční závoru.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

V Pardubicích po půle jedné hodině odpolední došlo k proražení závory železničního přejezdu na ulici Dašická. Postaral se o to řidič osobního vozidla s přívěsem, který se ocitl v kolejišti koridoru mezi spuštěnými závorami. Nehoda se obešla bez zranění osob i větších hmotných škod.

Provoz na trati nebyl přerušen, vlaky místem ale musely projíždět sníženou rychlostí a čekací pauzy před přejezdem se tak mnohým řidičům protáhly.

"Na linku 158 nehodu oznámil sám řidič s tím, že právě poškodil závory na železničním přejezdu ulice Dašická v Pardubicích. Sotva policista na našem operačním středisku ukončil hovor, přijal další telefonát, tentokrát od výpravčího Českých drah s oznámením, že mu dispečink hlásí poruchu na zmíněném přejezdu," uvedla mluvčí pardubické policie Eva Maturová.

K nehodě prý měla přispět netrpělivost. Řidič se totiž rozjel v momentě, kdy světelná návěsť byla stále červená, ale závory se začaly zvedat vzhůru.

"Dle oznámení měl řidič vjet na přejezd ještě v době, když se závory zvedaly, což byla chyba. Na železniční přejezd je povoleno vjet až tehdy, kdy se zvedající se závory zastaví a přestane blikat červené světlo. V případě, že jsou závory v pohybu, hrozí to, že další blížící se vlak k přejezdu znovu přejezd "uzavře" a závory ihned padají dolů," popsala mluvčí pardubické policie.

Řidič i s vozidlem zvládl závory projet a zastavil v nejbližsí ulici, V Lipinách, kde vyčkal na policejní hlídku. Nyní mu hrozí bloková pokuta a připsání sedmi trestných bodů do karty řidiče.

Zabezpečovací zařízení železničního přejezdu je stále v provozu. Pracovníci Správy železniční a dopravní cesty poškozenou závoru na místě vyměnili. V této chvíli (14:45) by již měl být provoz na železniční trati zbaven rychlostního omezení.

Kde trať kříží silnici. Některá fakta a zajímavosti

Zde zpomalte. Rizikových přejezdů jsou desítky

Je pátek deset hodin večer a na železničním přejezdu v Horní Polici na Českolipsku bliká červené výstražné světlo a zvukový signál upozorňuje na blížící se vlak.

Pro řidiče kamionu, který tudy právě projíždí, to ale zřejmě nic neznamená, a tak 
v klidu vjíždí na přejezd. V tu chvíli ale začnou padat závory. Řidič se nejspíše lekne, přidá prudce plyn a padající závory nákladním autem prorazí.

Chybělo málo a necelé dva týdny po tragédii ve Studénce mohla být statistika nehodovosti bohatší o další karambol. Tentokrát se nic nestalo 
a odnesla to jen prkna ze závor. Policie ale po řidiči hned v pátek vyhlásila pátrání, protože z místa ujel. Po 20 minutách, kdy na místo policisté dorazili, už zde byla jen zlomená závora. Těžko říci, zda 
v tomto případě zafungovala doporučení odborníků po tragédii ve Studénce, aby řidiči v případě problému závory proráželi, další incident ale jen potvrzuje, že řidiči extrémně riskují a ohrožují sebe i vlak.

„Tím, že v tomto případu nedošlo ke střetu s vlakem, nešetříme to jako mimořádnou událost. Faktem ale je, že informovanost řidičů je po Studénce určitě o něco vyšší 
a nebudou se bát závory přerazit," řekl včera regionálnímu Deníku Martin Drápal 
z Drážní inspekce.
Česko je zemí s rekordním počtem železničních přejezdů, v průměru co kilometr, to jeden. Některé jsou přehlednější, některé méně.

Redaktoři regionálního Deníku v minulém týdnu vyrazili do terénu, aby upozornili čtenáře i odborníky na některá riziková místa (seznam v tabulce). Jenže hodně rizikových přejezdů je podle statistiky i podle zjištěné reality těch, které jsou zabezpečeny světelnou signalizací. Přestože mnoho míst by šlo vylepšit (postavit signalizaci), nemusí to přinést kýžený výsledek. Jak ukázal případ Studénky i páteční případ z Horní Police, hazard řidičů neodvrátí ani závory.

Premiant v rušení přejezdů? Německo

„Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají platným normám a zákonům. Devadesát devět procent nehod zaviní řidiči," konstatuje Jakub Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Mezi drážními odborníky vždy platilo heslo, že nejlepší přejezd, je žádný přejezd. Jinak řečeno by bylo nejlepší stavět nadjezdy či podjezdy, což je investice v řádu desítek milionů pro každé takové místo.

Jak už ale regionální Deník mnohokrát informoval v minulosti, Česko má letitý problém s rušením méně vytížených přejezdů. Křížení tratě 
a silnice je nejenom bezpečnostní riziko, ale je to především zpomalení pro vlaky. Ty musejí brzdit, čímž roste jízdní doba i náklady na trakční energii.

Správce infrastruktury se sice snaží o rušení přejezdů, ale trvale naráží na odpor majitelů okolních pozemků. Ani zemědělci si totiž jen tak nenechají zrušit polní přejezd, aby traktory nemusely objíždět. Například podle posledních dat z roku 2013 se podařilo zrušit 49 přejezdů (ale devět jich také nově vzniklo).

V rušení přejezdů je „premiantem" sousední Německo, kde už několik let existuje speciální plán na zvyšování bezpečnosti. K rušení přejezdů tam napomáhá i skutečnost, že majitelé okolních pozemků musejí často finančně přispívat na kontrolu a opravu přejezdu, pokud nesouhlasí s jeho rušením. Mnoho polních či lesních přejezdů se proto podaří snáze vymazat ze železniční mapy.

V Česku se ale momentálně rýsuje i zvýšení možných represí. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) po tragédii ve Studénce uvedl, že stávající pokuta pro řidiče ve výši 2500 korun by se mohla zvýšit. Třeba na Slovensku je pokuta projíždění blikajícího přejezdu trojnásobná. Vylepšit a navýšit by se mohl i kamerový systém, a to tak, aby kamery dokázaly rozeznat i značku auta projíždějícího přes blikající přejezd. SŽDC nyní vlastní asi 3500 kamer, ale ty jsou hlavně u nádraží a nejsou represivní. Policie si může záznam vyžádat, ale samotná SŽDC fotky hříšníků policii neposílá. Po 72 hodinách se záznam z kamer maže.


Autor: Jiří Sejkora, Redakce

3.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

BEÁTA AUGUSTINOVÁ se narodila 13. srpna ve 22 hodin a 58 minut. Měřila 48 centimetrů a vážila 3000 gramů. Maminku Barboru podpořil u porodu tatínek Ondřej. Bydlí v Chrtníkách a doma na ně čeká tříletý Šimon.
6

OBRAZEM: Nově narozená miminka z Pardubicka

Na Dašické ulici v Pardubicích sice "jen" doutnalo jídlo, ale hasiči zachraňovali jeho obyvatele, který se nadýchal kouře.
8

Hasiči z bytu zachránili "kuchaře"

Druhé vítězství! Pardubice rozhodly opět po přestávce

Pardubice - Fotbalisté Pardubic vyhráli v nové sezoně Fortuna národní ligy i druhé domácí utkání. O klíčové trefy se postaral v úvodu druhého poločasu Michal Petráň, v závěru vstřelil svůj první druholigový gól střídající Ladislav Mužík.

Proč Jan Veselý nepřijel? Ale kde jsou ostatní?

Pardubice – Kdyby se konala celosvětová soutěž v basketbalových znalostech, figuroval by v konečném pořadí vysoko. A kdyby v ní byl podobor mládež, tak by své konkurenty zválcoval. Asistent trenéra české reprezentace LUBOMÍR RŮŽIČKA se totiž hlavně soustředí na vycházející hvězdy. Nicméně. „Měli bychom produkovat více perspektivních mladých hráčů,“ říká důrazně rovněž hlavní kouč Svitav. 

Financovaní sportu handicapovaných je až trapné

Pardubice – Tři v horkém křesle. Historie oddílu tělesně postižených sportovců Atletika Bez Bariér Pardubice se dá mapovat až do devadesátých let dvacátého století. Žijeme však současností a tak jsme vyzpovídali předsedkyni spolku Evu Hrdinovou a handicapované sportovce, české reprezentanty Jaroslava Petrouše a Martina Zacha.

Pernštejnská fortuna pošesté. Na nádvoří zámku zní opět folk

Pardubice – Pardubický zámek ještě dnes i zítra večer rozezvučí melodický folk. Pošesté se zde totiž koná letní hudební festival Pernštejnská fortuna. Včera diváci přišli na zpívajícího právníka Iva Jahelku a legendárního Ivana Hlase.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení