Jen několik málo vteřin odhodlání a neopatrnosti stačí k tomu, aby se z pouhého překonání přejezdu stala tragédie. Přesto, že následky střetu s vlakem bývají většinou smrtelné, hazardérů stále přibývá.

Do konce roku zbývají stále dva týdny a již nyní jsou statistiky kolizí a následků na přejezdech vyšší než v loňském roce. V Královéhradeckém kraji vloni zemřel na kolejích jeden člověk. Letos již tři. V Pardubickém kraji je počet usmrcených osob prozatím stejný jako vloni, tedy pět.

Kriminalisté i pracovníci Drážní inspekce se shodují, že většinou jsou na vině sami řidiči. „Ale nejen ti. Svůj život riskují i cyklisté nebo chodci. Šoféři často argumentují, že byli oslněni sluncem a přehlédli výstražná světla, případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli,“ potvrzuje mluvčí Drážní inspekce Českých drah Martin Drápal.

Tím však sami hazardéři potvrzují, že se nepřesvědčili o možnosti bezpečného přejetí přejezdu, přestože jim to ukládá zákon. Stejné osudové chyby se v uplynulém týdnu dopustili hned tři řidiči. Jeden za to zaplatil životem. Dvacetiletý mladík v Třebechovicích pod Orebem nejspíš přehlédl signalizaci a vjel na přejezd v době, kdy tudy projížděl spěšný vlak. Střet, kdy byl vlakem vlečen přes 300 metrů, nepřežil.

Vyšetřování na místě kolize bývá často velmi náročné. „Policisté se zaměřují především na zjištění způsobu zabezpečení železničního přejezdu a funkčnosti signalizace, přehlednosti, viditelnosti dopravního značení a signalizačního zařízení. Důležitá je také poloha vozidel, předmětů, případně usmrcených osob, charakter poškození či údaje z rychloměrného proužku vlaku. Pro učinění závěru jsou důležitými důkazy i svědecké výpovědí nebo znalecké posudky,“ uvedl vrchní komisař policie Královéhradeckého kraje Josef Pavel.

Strašákem pro řidiče není ani vysoká pokuta a možnost přijít o řidičák v případě vjetí do kolejiště v době, kdy svítí signalizace. „Vjede-li řidič na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno, například nerespektuje-li červené výstražné světlo, mohou mu policisté na místě uložit blokovou pokutu 2500 korun,“ upřesnil mluvčí pardubické policie Jozef Bocán.

Pokud stejný přestupek spáchá šofér během následujících 12 měsíců, kromě až 5000 korun pokuty, mu může být odebrán řidičák až na půl roku.

Statistika nehod na přejezdech

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: 2009 2010
počet nehod 17 17
lehce zranění 1 7
těžce zranění 3 1
usmrcení 1 3

PARDUBICKÝ KRAJ: 2009 2010
počet nehod 11 17
lehce zranění 3 3
těžce zranění 0 4
usmrcení 5 5

*za rok 2010 nejsou statistiky konečné. Čísla platná k polovině prosince.