VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE rozhovor s Jaromírem Duškem

On-line rozhovor s náměstkem hejtmana a kandidátem na hejtmana Pardubického kraje za Osobnosti Pardubického kraje Jaromírem Duškem

ON-LINE rozhovor s Jaromírem Duškem

Jaromír Dušek

Tento rozhovor byl ukončen dne 5.9.2016
DOTAZ: Pokud byste byl zvolen, budete nadále upřednostňovat vlaky na úkor autobusů? Viz voziče vzduchu do Štítů nebo Chornice, zrušení nedělního večerního autobusového spoje Pardubice, Holice, Horní Jelení a ponechání vlaku Moravany - Holice (když zrušením vlaku by se autobus zaplatil a Holicím by spojení s Pardubicemi zůstalo). Nebo rušení návazností mezi autobusovými linkami
ODPOVĚĎ:V dotazu se vyskytuje naprosto špatně popisuje stanovisko vedení kraje v oblasti dopravy. Před minulými volbami jsme viděl plakáty, kde byli řidiči mistifikováni, že nás autobusy stojí asi jednu pětinu ceny vlaků. Nechali jsme zpracovat dvě vysoké školy analýzou porovnání nákladů hromadné autobusové a vlakové dopravy a při využití různých kritérií a při zahrnutí externalit doposud k silniční dopravě nezapočítavaných, dospěli profesoři a docenti, že v řadě kritérií při započtení těchto externalit, je pro společnost vlaková doprava levnější, než autobusová. Přijde mi to stejně hloupé, jako když někdo, kdo používá osobní auto, započítá pouze cenu pohonných hmot a nikoliv amortizaci či odpisy vozidla, oleje, pneumatiky, technické prohlídky, náklady na řidiče a tak dále. Tedy budeme se snažit udržet rozsah autobusové i vlakové dopravy na zhruba stávající úrovni. Pakliže se neprojeví nedostatek řidičů autobusů tak razantním způsobem, že pod tlakem nedostatku řidičů budeme muset autobusovou dopravu omezovat. Již v současnosti jsou některé linky neodjeté, protože řidič onemocněl nebo z měl jiné důvody nedostavení se do zaměstnání a dopravce za něj nesehnal náhradu. Nutno dodat, že autobus se z pohledu vlivu na vertikální destrukce vozovky, chová stejně jako kamion a jeho destrukční účinek roste se čtvrtou mocninou váhy. Nepochybně si to každý umí spočítat sám.
DOTAZ: Kolik cestujících jezdilo v pracovní dny a kolik o víkendu ve vlacích mezi Slatiňany a Hlinskem v roce 2013 a kolik v roce 2014?
Nevnímáte zpětně rušení spěšných vlaků a některých návazných autobusů přece jenom jako chybu?
ODPOVĚĎ:Čtu dalšího zapřísáhlého prosazovatele modelu, který "komsomolci" z Oreda v roce 2011 zavedli v Pardubickém a Hradeckém kraji, s jejichž dopady jsme se dodnes nevyrovnali. Vnutili celému Pardubickému kraji taktovou dopravu autobusových linek, které nikdo nechtěl, na trasách, kudy nikdo nejezdil a považovali to za optimalizaci dopravy v Pardubickém kraji. Pardubický kraj to stálo více než 80 milionů neplánovaných výdajů a destíky jednání se starosty měst a obcí, při kterých jsme tuto zhovadilost napravovali. Představa, že sebou po kapsách budu nosit výsledky jedné linky z doby před třemi lety je opravdu iluzorní. Skoro bych řekl, že pisatel je jedním z pachatelů té zhovadilosti.
DOTAZ: Dobrý den, jaké činnosti se budete věnovat v případě, že neuspějete v letošních krajských volbách?
ODPOVĚĎ:Mám řadu koníčků, které jsme musel omezit nebo dokonce zcela opustit kvůli činnosti pro kraj. Přibral jsem zhruba 15 kilo na váze a i péče o můj dům, zahradu je spíše symbolická. Rozhodně nejsem závislý na pozici radního (ani ekonomicky), což dávám opakovaně najevo. Také jsem dědečkem pěti vnoučat, kterým se věnuji naprosto nedostatečně.
DOTAZ: Dobrý den,
zajímalo by mne, kdy Pardubický kraj rozšíří počet spěšných vlaků, například z Pardubic do Letohradu, z Pardubic do Hradce Králové nebo z Chocně ve směru na Náchod (ve spolupráci s Královéhradeckým krajem). Díky za odpověď!
ODPOVĚĎ:Spěšné vlaky byly zaváděny na úkor zastavujících vlaků na přelomu 2011/2012 výše zmíněnými "odborníky" ze společnosti Oredo. Pardubický kraj má povinnost ze zákona, zajišťovat dopravní obslužnost celého regionu, nikoliv jeho vybraných částí. Pakliže ministerstvo dopravy vedeno podobnými "odborníky" zavedlo taktovou dopravu na hlavních tratích, spotřebovalo na tento experiment většinu vlakových souprav, které zajišťovaly regionální rychlíkovou dopravu. Naši "odborníci" spěšnými vlaky nahrazovali neobjednanou rychlou dopravu ze strany státu. Starostové například mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem nebo mezi Pardubicemi a Hradcem oprávněně požadovali zastavování vlaků, které jim jedou kolem oken. V Čeperce, ve Stéblové či Opatovicích nad Labem platí stejné daně, jako v Pardubicích a v Hradci. Nejsme tu od toho, abycho za peníze občanů z rozpočtu kraje nahrazovali šlendrián ministerstva a poškozovali desítky obcí, pro které kraj zajišťuje dopravní obsluhu.
DOTAZ: Dobrý den pane náměstku,

rozpočet na dopravní obslužnost je vždy omezený. Jak zdůvodníte voličům objednávání vlaků s nejvýše desítkami cestujících na spoj i v době špičky (Mor. Třebová - Chornice, Dol. Lipka - Hanušovice), které logicky znamená neobjednání některých vlaků na tratích s řádově vyšší přepravní poptávkou?
ODPOVĚĎ:Nevím, kde berete informace o tom, že by objednávka vlaků na výše zmíněných tratích omezovala objednání vlaků na trati s vyšší přepravní poptávkou. Nic takového není pravda. Všechny spoje projednáváme s příslušnými starosty dávno předtím, než je uzavřena objednávka pro následující jízdní řád. Vyšší přepravní zátěž máme například na trati Chrudim - Pardubice, Pardubice - Hradec, Česká Třebová - Lanškroun a podobně. Na těchto tratích zcela pokrýváme veškeré požadavky ze strany dotčených měst a obcí. Omezujícím kritériem je propustnost příslušné tratě. Nemůžeme donekonečna zvyšovat počet spojů z Pardubic do Hradce a z Hradce a do Chrudimi a z Chrudimi, budou-li všechny tyto vlaky pojíždět jednokolejný most přes Labe, který je limitujícím faktorem počtu spojů. Po přestavbě uzlu Pardubice, jehož součástí je naším přispěním Ostřešanská spojka, bude možné objednávku počtu spojů na těchto tratích výrazně navýšit, zkrátit jízdní doby a v podstatě téměř vymazat všechny autobusové spoje. Nemůžeme samozřejmě připravit o dopravní obsluhu obce, které nelze obsloužit železnicí.
DOTAZ: Dobrý den,
měl bych dotaz, proč trváte na provozu lokálky z Moravské Třebové směrem k Trnávce, kde přitom téměř nikdo nejezdí. Není problém být ve vlaku sám. To se mi tady v autobuse ještě nestalo. Přitom jezdí obojí.
Děkuji Vám
ODPOVĚĎ:Aby nabídka byla dostatečně hodnotná, musí být podpořena ze sousedních krajů, kam je z této trati návaznost. A to jak z Jihomoravského (V. Opatovice, Boskovice), tak i Olomouckého (Chornice, Džbel, Prostějov), což bohužel doposud není, neboť Olomoucký kraj je ochoten svoji linku podpořit po zprovoznění trati na Velké Opatovice. Tato objednávka bude realizována od poloviny prosince letošního roku a tyto 3 kraje budou přes Chornice provázány s objednanými vlaky v těchto krajích. Potom se vraťte k hodnocení obsazenosti. Před neuváženým zrušením objednávky ze strany Pardubického kraje na těchto tratích, byla obsazenost podstatně vyšší.
DOTAZ: Dobrý večer,

chtěl bych se pana radního zeptat, proč byla zrušena zastávka u železniční stanice v Lanškrouně a proč tam nezajíždí už žádný autobus. Napojení na vlaky bylo fajn, vlaky z Lanškrouna jedou do České Třebové, kde je velmi komfortní spojení do celé ČR. Ovšem lidem, co bydlí ve vesnicích kolem Lanškrouna, to není moc platné, když autobusy nenavazují na vlaky.
Pro nás z Dolní Čermné by šlo přestupovat na vlak i v Ústí nad Orlicí, ale přestože tam bylo vystavěno nové autobusové nádraží, téměř nic na něj nezajíždí, takže ani to není pro nás alternativa.

Budete s tím něco dělat?

Schweidler Jiří
Dolní Čermná
ODPOVĚĎ:Prostor před vlakovým nádražím v Lanškrouně je v majetku SŽDC. Za bývalého vedení města Lanškrouna se mi podařilo sjednat výjimku (licence) pro zastávku u vlakového nádraží s tím, že město od SŽDC pozemky odkoupí a zastávka bude zřízena jako trvalá. Převod majetku se bohužel neuskutečnil a výjimka nebyla pro provizorní zastávku znovu udělena. Jsem si vědom zhoršeného komfortu pro přestupující cestující, ale bez iniciativy, ze strany města Lanškrouna nebude tento problém řešitelný. Nicméně považuji za částečné zvýšení komfortu na této trati zřízení zabezpečeného železničního přejezdu na silnici první třídy, který nejen šetří čas řidičů silničních vozidel, ale i jízdní dobu vlaků o personálních úsporách nemluvě. Na všechny problémy bohužel kraj lék nemá.
DOTAZ: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč kraj (no, vlastně Vy, protože jste za to osobně zodpovědný) v dopravě nespolupracuje s nějakým krajem, kde veřejná doprava opravdu funguje (nabízí se například sousední kraj Jihomoravský) a místo toho jen ještě víc ruinuje už tak zkažený dopravní systém? Vymlouvat se na klesající počet cestujících je jen ukázka pokrytectví a totální neschopnosti. Kdyby totiž nebyla v kraji doprava na h***o, počty cestujících by neklesaly. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ:Další velmi neinformovaný pisatel mimo mísu. Ani jeden starosta v Pardubickém kraji by se dnes nepodepsal pod tento kritický názor. V roce 2012 by se pod něj podepsaly možná stovky starostů. Důvody, které by vedly starosty před čtyřmi lety k podpisu pod tento kritický názor jsme už výše popsali. Všehoschopní komsomolci bez jakékoliv odbornosti a praxe zavedli teoretický model, který může vytvořit hráběma cvičená opice - taktovou dopravu. Bývalý hejtman Martínek v závěru svého funkčního období strávil stovky hodin hašením požáru, který založili rádobyodborníci z Oreda. Spolupráce s ostatními kraji je možná tehdy, sjednotí-li se názory představitelů těchto krajů na krajskou přeshraniční dopravu. Zatím mohu konstatovat, aniž bych se chtěl někoho dotknout, že nejhorší spolupráce je s těmi kraji, kde organizují dopravu takzvaní organizátoři dopravy s přenesenými kompetencemi úřadů. Každý si hraje na svém písečku, mnohdy velmi nákladném a libují si v tom, že ať už úředníci či politici na kraji jim do jejich rozhodování nezasahují a platí a platí. Největší pokles cestujících a tržeb jsme zaznamenali právě po optimalizaci dopravního systému, ze strany dopravních komsomolců.
DOTAZ: Dobrý den, bydlím v Holicích a několikrát denně vídám skoro úplně prázdné vlaky z Holic do Borohrádku. Průměrně s nimi jezdí 1-2 lidé. Proč plýtváte veřejnými prostředky na takto zbytečnou věc?
Díky za odpověď
Michal Krčmář, Holice
ODPOVĚĎ:Pokud nebude ze strany vedení Královéhradeckého kraje ochota provázat dopravní systém tak, jak byl před zřízením krajů, tak bude velmi problematické dříve funkční a obsazený spoj znovu naplnit. Vlaky do Borohrádku bez návaznosti na oba směry, které dlouhodobě požadujeme, vyšší využitelnosti těžko dosáhnou. Stejným způsobem lze vyprázdnit jakýkoliv vlak či autobus, když úmyslně rozvážete přípojové vazby. Znovuzfunkčnit systém je mnohem obtížnější, než ho zbourat.
DOTAZ: Dobrý den,
z jakého důvodu zavádíte nové vlaky na lokálkách, kterými nikdo nejezdí? To mi hlava nebere. Prosím, nekažte už veřejnou dopravu a odejděte do důchodu. Spousta obyvatel Pardubického kraje Vám za toto gesto poděkuje, neboť získají naději na navrácení dobrého spojení.
Díky,
Petr Kříž
ODPOVĚĎ:Vážený pane Kříži. Evidentně rozsah vašich informací se pohybuje na úrovni zapomenutého vojáka v džungli. V předchozích odpovědích už jsem popsal jak je obtížné to, co někdo úmyslně likviduje a u čehož někdo úmyslně zkresluje náklady, znovu dát do pořádku. V roce 2011 byl rozsah autobusové objednávky Pardubického kraje něco málo přes 14 milionů autobusových kilometrů. Oredo dodalo více než tři miliony kilometrů navíc oproti objednávce, která činilia 18 milionů autobusových kilometrů. V současné době (2016) je realizováno cca 15,7 milionu autobusových kilometrů. Bohužel, mnody v daleko horších trasách, než před optimalizací, kterou Oredo zavedlo a v jiných časových polohách, než by starostové opravdu potřebovali. Ten, kdo tomu alespoň trochu rozumí, musí vědět, že v taktovém jízdním řádu se opravy téměř realizovat nedají. Současné spoje jsou provozovány na základě konsenzu s regionální samosprávou. Aniž bych chtěl tvrdi, že jsou skutečně ty nejvhodnější. Do roku 2011 se bohužel najednou vrátit nemůžeme. Vás názor je natolik odlišný od názoru starostů v Pardubickém kraji, že se jím zcela určitě nikdo nebude zabývat.
DOTAZ: Dobrý Den.
Chci se Vás zeptat na několik věcí o veřejné dopravě v Pardubickém kraji.
Proč se v poslední době(změny JŘ od 12.6 a 28.8.) ruší autobusové spoje? Jde o spoje, kterými jezdilo i 10 lidí.
Z jakého důvodu odmítá Pardubický kraj zastavování autobusů jedoucích od nemocnice v Chrudimi na sídlišti u stadionu? Autobusy zde projíždí, lidé by chtěli vystupovat, ale autobus nezastavuje.
S pozdravem František Krátký
ODPOVĚĎ:Vážený pane Krátký. Poslední změna proběhla koncem srpna a jedná se pouze o předem dohodnuté, dlouhodobě neobsazené víkendové spoje. Samozřejmě se souhlasem příslušných starostů. Rušené spoje objednávané v Pardubickém kraji zcela určitě neměly obsazenost deset lidí. U rušených víkendových spojů byly tržby na úrovni necelé jedné koruny na kilometr jízdy. Přitom náklady se pohybují mezi 28-29 korunami na kilometr. Věřím, že se jedná o nedorozumění, prosímvás pošlete mi do mého mejlu, který je na stránkách Pardubického kraje konkrétní spoj a konkrétní linku, která tedy údajně nezastavuje na vámi zmiňované zastávce, abych mohl sjednat nápravu.
DOTAZ: Dobrý den, jak dostanete cestující do vlaků a autobusů, když cesta autem vyjde od dvou lidí levněji? Díky.
ODPOVĚĎ:Nechtěl bych se s vámi přít o kalkulaci nákladů vašeho vozidla. Zřejmě jej pravidelně získáváte darem, takže nemusíte počítat odpisy, pneumatiky dostáváte pod stromeček, olej také, technickou vám dělá kamarád zdarma a svoji práci jako řidiče si neceníte ani jedním haléřem. V tom případě vám mohu pogratulovat, že jste zřejmě jeden z mála, který dokáže osobní vozidlo provozovat téměř bez nákladů. V případě, že byste přece jenom vozidlo, ať už nové nebo ojeté a započítal do nákladů jeho provozu, všechny náklady které k provozu patří včetně pojistky, tak sám zjistíte, že nemáte pravdu. A to už nemluvím o tom, že ne všude se dá s vozidlem bezplatně, rychle a bezpečně zaparkovat. V zahraničí se snaží odlehčit přetíženým komunikacím a s cílem snížit počet dopravních nehod dostat co nejvíce občanů do hromadné dopravy a vynakládají na to mnohonásobně vyšší prostředky, než Česká republika. Na konferencích prezentují své úspěchy, které dosáhnou nejdříve po třech letech od zavedení komfortních spojů s komfortními vozidly. Jednou se na ty silnice všichni nevejdeme.
DOTAZ: Dobrý den, jaký volební výsledek budete považovat za úspěch strany, resp. koalice? Díky.
ODPOVĚĎ:Jsem přesvědčen, že kvalitně sestavená kandidátka Osobností pardubického kraje má ambice získat alespoň deset procent voličských hlasů, což bych zároveň považoval za úspěch.
DOTAZ: Dobrý den, Pardubický kraj není z pohledu cestovního ruchu úplně na špici v naší republice. Máte připravené nějaké nápady či projekty, které situaci pomohou změnit? Děkuji.
ODPOVĚĎ:Pane Kotrlo, vyjádřil jste se velmi kulantně o velmi neutěšené pozici Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu. V letošním roce jsem nevycestoval do zahraničí, jak jsem míval ve zvyku v předchozích letech a místo toho jsme s manželkou navštěvovali turisticky zajímavá místa nejen na území Pardubického kraje. Kvalita nabízených služeb pro turistu, ať už tuzemského či zahraničního, se velmi liší. Řekl bych, že jsou u nás nádherné lokality, které neumíme "prodat". Ve Finsku mě klidně autobus od cestovní agentury veze 40 kilometrů od hlavního města na naprosto nevýznamný kopeček, kde turistům ukazují rodný dům projektanta, který projektoval jeden mrakodrap na Manhattanu a považují to za atrakci. Když budeme schopní nabídnout ucelené okruhy a kvalitní služby, včetně doplňkových služeb pro malé děti, náhradní programy v případě špatného počasí, lze významným způsobem posílit návštěvnost i méně známých lokalit.
DOTAZ: Pane náměstku, co považujete za největší úspěch a co naopak jako největší chybu či nedostatek během Vašeho dosavadního působení ve vedení kraje? Díky.
ODPOVĚĎ:Za největší úspěch zcela určitě považuji zajištění rekordních zdrojů za celou existenci krajů, které se mi podařilo zajistit za poslední dva roky na rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v majetku kraje. V některých lokalitách jsme měli tolik uzavírek silnic kvůli našim stavbám, že mi bylo líto všech řidičů, které tyto uzavírky poměrně razantně zasáhly. Naopak za neúspěch bych považoval včasné nedosažení legislativní změny pro výkupy pozemků nutné pro investice na všech silnicích a dálnicích. I současná nekvalitní právní úprava, která neumožňuje nově vkládat inženýrské sítě podélně do silnic druhé a třetí třídy a prakticky tím zastavila veškeré a investiční akce měst a obcí v celé České republice v oblasti kanalizace, vodovodů či jiných produktovodů, lze považovat za neúspěch všech krajů, tedy i můj, že jsme poslance od této hlouposti nedokázali odradit.
DOTAZ: Dobrý den, překvapilo Vás nebo nějak negativně zaskočilo něco v rámci koaliční spolupráce během volebního období? Jak obecně hodnotíte práci týmu ve vedení kraje? Díky.
ODPOVĚĎ:Z veškerého předchozího působení na železnici jsem byl zvyklý reagovat a řešit jakoukoliv situaci v řádu několika vteřin. Nemohu dnes tvrdit, že by mě některá situace zaskočila, aniž by se dala okamžitě vyřešit. Pakliže jednání drhne a situace je tak vážná, že by se dala atmosféra krájet, snažím se vždy nějakým vtipem situaci odlehčit a řešení se vždycky najde. Když komunikuji na jednání asociace krajů s ostatními náměstky pro dopravu z celé republiky, tak jsem mile překvapen fungováním pardubické koalice a velmi konstruktivního a krátkého jednání jejích orgánů. Naopak se děsím z informací kolegů, že jejich rady či zastupitelstva mnohdy jednají přes půlnoc a jejich jednání neberou konce. S fungováním koalice musím vyslovit absolutní spokojenost.
DOTAZ: Dobrý den, hodláte pokračovat ve své rapové kariéře Jaromíra Dušomíra, jako v předvolební kampani v roce 2013?
ODPOVĚĎ:Měl jsem v úmyslu se prostřednictvím rapu vyjádřit k aktuálnímu dění ve světě, ale po shlédnutí řady "uměleckých výtvorů" na toto téma jsem od toho tentokrát upustil. To neznamená, že se k tomu nevrátím.
DOTAZ: Zdravím.
Děkujeme, ale už prosím vás odejděte. Chápu že být nadále u koryta je velmi lákavé, ale lidi už vás mají plné zuby.
s pozdravem
ODPOVĚĎ:Pane Štěpánku, zaplaťpánbůh nemusíte, tak jako dříve, chodit k volbám, ani volit svorně s ostatními. Volte si koho chcete a určitě vám bude líp na duši. Já věřím, že jsem svoji prací a přístupem přesvědčil řadu spoluobčanů v našem kraji o tom, že mohou mít odlišný názor, než je ten váš.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies