VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dřív Taxis děsil. Teď už budí spíš respekt

Pardubice - „Trénink? To nejde. Musíte ji zkrátka skočit," říká o nejslavnější překážce Velké pardubické Josef Váňa. Základem je si ji dobře najet.

8.10.2015
SDÍLEJ:

Kolize na Taxisově příkopuFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Symbolem Velké pardubické je Taxis. Překážka s vysokým živým plotem a příkopem za ním. Skákat se přes ni smí jenom jednou za rok. I kdybyste zkoušeli uplatit šéfa dráhy, máte smůlu, nepovolí vám na tady trénovat ani za milion.

Jeden ostrý skok a víc nic. Je speciální a zvláštní. „Trénink? Ne, to nejde. Taxis musíte zkrátka skočit," říká žokej Josef Váňa. Sám si ho vždycky nejradši najížděl z pravé strany, tam je podle něj cesta nejlepší. Eva Palyzová, druhá nejúspěšnější žena v historii slavného dostihu zase ale říkala, že zásadně se má jezdit vlevo.

Vyberte si…

Už dávno to není strašák jako pár desítek let zpátky. Přesto budí respekt. Stačí malá chybička, nebo nešťastná náhoda a průšvih je na světě, tohle platí stále. Minulý rok na Taxisu upadly tři koně, pro Zulejku skončil smolný karambol tragicky.

„Jde hlavně o to, aby si žokej pohlídal, ať někomu neuskakuje u zadku, nezvedl se s ním, aby si kůň šel svůj vlastní skok a ne s někým jiným. Musí přijít na tu parketu jakou potřebuje a odrazit se," popisuje první přikázání trenér Jan Blecha.

Před rokem 1989 se v Sovětském svazu pokoušeli na pardubickou překážku nachystat. Jak už to tak ve východní zemi občas bývalo, dost drsně. Josef Váňa jednou vzpomínal, jak viděl v Rostově koně trenéra Laskova skákat přes ostnaté dráty. Morbidním způsobem je chtěl přinutit, aby nabrali dostatečnou výšku. Jeho trénink začínalo 200 koní, zvládlo ho jen deset…

Hned po první ročníku v roce 1874 se diskutovalo o tom, že by se těžká překážka měla zrušit. Na její obhajobu ale vystoupil jistý Egon Thurn-Taxis. „Pánové, jak na vás tak koukám, tuto překážku překonávati, a proto není důvodů, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali," zněl prý jeho projev.

Příkop zůstal. A po smrti svého obhájce dostal své současné jméno.

„Taxis je určitě obtížný skok. Je největší a nejtěžší," říká Josef Sovka, který před rokem dokončil dostih na druhém místě s Al Jazem. Důvod se ho ale bát, podle něj není: „Přijde hned ze začátku a většina koní už je tak zkušených, že když se správně najede a každý má to svoje místo, tak tam není víceméně problém. Myslím, že takový Popkovický skok, nebo Francouzský skok jsou potom mnohem horší," nahání jezdcům strach spíš další překážky, když mohou být koně unavené.

„V dostihu jsou stejně těžké skoky, jako je Taxis, je to o každém skoku a o sedmi kilometrech," přidává se Al Jazův trenér Blecha. Hlavní zrada je u Velké pardubické prý hlavně v délce. „Kolik koní už vyhrálo kvalifikaci na skoro šest kilometrů a stejně tu Velkou nevyhrálo? Hodně. Prostě ten kilometr navíc je už hrozně moc. I ta poslední překážka může být osudná, i na té se dá spadnout," dodal trenér.

Když se pak zaposloucháte do vyprávění Josefa Sovky, získáte dojem, že si nejslavnější pardubický skok užívá: „Ve vzduchu už člověk většinou cítí, jestli to doletí nebo nedoletí. Taxis jsem skákal čtyřikrát a čtyřikrát jsem ho skočil úplně úžasně, takže musím zaklepat. Třeba vloni, když jsem jel s Al Jazem, říkal jsem si: Buď v klidu, skočil vloni, skočí ho zas. A bylo to bez problémů."

Tihle dva budou spolu na startu znovu. Taxisu se nebojí, před rokem prohnali Orphee des Blins. Na ně rozhodně pozor.

Letos v sobotu před Velkou pardubickou poprvé na překážky!

Bývalo tradicí, že den před Velkou pardubickou se na závodišti odehrávaly rovinové dostihy. Letos poprvé dojde ke změně a nahradí je překážkové. V sobotu 10. října se jich poběží hned osm. A rozhodně se bude na co dívat. 

Zatímco dostih amatérů nebo amazonek zůstává, novinkou je přesunutí Zlaté spony tříletých či Křišťálového poháru. Tyto dostihy bývaly tradiční součástí „velkého" dne Velké pardubické.

„Změnou ve struktuře dostihové sezony byla přeměna rovinových dostihů před Velkou pardubickou na dostihy překážkové. S tím souvisí i mírná úprava řazení dostihů – například Křišťálový pohár nebo Zlatou sponu tříletých jsme přesunuli z neděle na sobotu. Rádi bychom totiž divákům nabídli dva dny kvalitní zábavy a sportovních zážitků," připomněl místopředseda představenstva Dostihového spolku a současně jeho ředitel Michael Skalický.

Start prvního sobotního dostihu je na pardubickém závodišti ve 12 hodin, areál se otevírá už v 9 hodin. 

Autor: Pavel Ryšavý

8.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Zlodějka využila otevřených dveří, vloupala se k seniorce

BRÁNIL HVĚZDU. Ještě donedávna znal Martin Peterka gruzínského pivota jménem Zaza Pachulia jenom z vyprávění...

Čekám na svou šanci, ale snažím se jí jít naproti

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Vedle Letního stadionu vyroste nový čtyřhvězdičkový hotel

Pardubice – Krajské město dlouhodobě trápí nedostačující ubytovací kapacity. To by se ale mělo v dohledné době změnit. V prostoru mezi malou hokejovou halou a ulicí U Stadionu má vyrůst hotel. 

Pardubice čeká ostravská mise. Letos již třetí

Pardubice – Potřetí v roce 2017 vyrazí pardubičtí fotbalisté na Městský stadion v Ostravě. Na jaře zde vybojovali bod v duelu s Baníkem, Vítkovicím potom podlehli 0:1. A právě Vítkovice jsou středečním soupeřem Pardubic v 5. kole Fortuna národní ligy. Utkání v Ostravě má výkop v 18 hodin.

Kráska a zvíře zazpívají v kině

Pardubice – Na programu Pardubického letního kina je dnes fantasy muzikál Kráska a zvíře. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení