VYBRAT REGION
Zavřít mapu

'Může nám nepřát počasí a Lenka si nesmočí ani nohu'

Pardubice – Na téma nástrahy Lamanšského průlivu by mohl Michal Štěrba přednášet na Oxfordu.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Mladá plavkyně Lenka ŠtěrbováFoto: archiv Lenky Štěrbové

Přeplavat slavný kanál La Manche, to není jako pustit se do Sečské přehrady.
Člověk musí mít také velkou dávku štěstí. Ve vlnách Atlantického oceánu číhá mnoho nástrah.
Se všemi se setkal na vlastní kůži Michal Štěrba při plavbách se svými osmi svěřenci.

Mimo jiné převedl přes Kanál první československou plavkyni Lídu Jelínkovou, sportovního komentátora Stanislava Bartůška či Zoltána Makaie, prvního slovenského plavce, který zdolal Lamanšský průliv.

Teď se po jejich stopách vydává Štěrbova dcera Lenka.

Jaká nebezpečí číhají na plavce

Mořské proudy

Proudy představují největší nebezpečí. Když se podaří trefit do období, kdy jsou slabší, může být minimalizováno. Přesto v Atlantiku jsou proudy vždy a bohužel nejsilnější až u francouzských břehů. Ideálně se přistává u mysu Griz Nez. Jedná se o poloostrov. Plavec už je vysílený a musí prorazit poslední, příbřežní proud. Může mu pomoct a popostrčit ho ke břehům.

Na druhou stranu ho však může vrátit zpátky na moře, a tam si může pobýt další tři hodiny. Kanál La Manche se skládá ze dvou částí. Tou první je vzdálenost dvaatřicet kilometrů, myšleno vzdušnou čárou. Kilometr od Griz Nez začíná druhá část. Jsou známé případy, že plavci byli pár set metrů od břehu a nedoplavali.

Velké vlny

Otázka je, kdy se vlny objeví. Pokud přijdou v polovině kanálu a jsou velké, tak to těžko někdo doplave do cíle. Na druhou stranu, když se objeví těsně před koncem, tak silní plavci si s nimi dokážou poradit. Stávají se však případy, kdy to končí tragicky. V roce 2001 plaval před Danou Zbořilovou jeden Švýcar.

Tomu chyběl do cíle asi jeden kilometr. Přišly obrovské vlny, on se ztratil doprovodné lodi a utopil se. Může se stát, že v termínu od 17. do 23. srpna, kdy máme plavat, nám nebude přát počasí a Lenka ani nesmočí nohu. Na další období se nedá čekat, protože počet zájemců roste a u lodivoda bychom měli pozici i pět.

Hustá mlha

Jako silná bouře znamená konec veškerých šancí, tak v mlze je to podobné. V ní nemůže pokračovat doprovodná loď , natož plavec.

Studená voda

Teplota vody v Atlantiku se pohybuje mezi šestnácti a osmnácti stupni. Ve druhé polovině srpna by mohla být nejvyšší. Lenka má výhodu v tom, že je otužilá. Jenže v létě jsou přehrady i řeky teplé. Mazat se nějakou emulzí proti studené vodě nemá až takový význam. Ale je to dobré proti odřeninám ze slané vody a případnému slunci.

Živočichové

V tomto ohledu představují největší nebezpečí medúzy. Pokud se plavec dostane do hejna žahavých medúz, může být silně popálen. V historii už takto ukončilo pouť několik plavců. Nejúčinnější zbraní je zrychlit a pokusit se jim uplavat. Co se týče žraloků, zajisté se v kanálu vyskytují, nicméně za sto třicet pět let není znám případ, že by napadl člověka.

Rostliny

V Atlantickém oceánu plavou řasy. Většinou se vyskytují v blízkosti Francie a místní jim říkají plevel. Samozřejmě se jedná o nepříjemnou záležitost, protože náraz do nich může plavce vylekat. Dají se však rozkopat.

Námořní doprava

Lodě plují jednak na sever a jednak na jih. Podle směru jejich trasy poznáte, zda už jste za polovinou Kanálu, aniž by vám to oznámil lodivod. Ten má k dispozici vysílačku, aby posádce křižující lodi vysvětlil, že vede plavce přes Kanál. Většinou se mu podaří, aby se se s lodí nestřetl. Problém je s velkými tankery. To musí plavec zastavit, chvíli šlapat vodu a po jeho přejetí pokračovat.

Rybářské sítě

Rybáři je mají nastražené, a přestože plavec tuší, že by mohly být ve vodě, může po nárazu zpanikařit. Mlátí kolem sebe, a pokud se do nich zamotá, bez cizí pomoci se z nich nevymaní. Jenže pomoc z lodi rovná se diskvalifikace. Zažil jsem jednoho Maďara, který se z nich sám nevymotal. Nevýhodou je fakt, že nevíte, kde jsou položené.

Ropné skvrny

Kanál La Manche není vyloženě Atlantický oceán, ale spojnice se Severním mořem. To je proslulé těžbou ropy. Větší nebezpečí však představují tankery. Před deseti lety tento aspekt zhatil plány jedné Američanky. Ona plavala v noci, narazila do velké ropné skvrny, nadýchala se výparů a plavbu ukončila. Ve dne se dá na tuto situaci lépe reagovat a lodivod může plavce nasměrovat mimo ni.

Autor: Zdeněk Zamastil

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Legendární "lávka" a nej... sezemický močák.
34

Legendární "lávka" a nej... sezemický močák

Pernštejnská fortuna lidi láká.
19

Pernštejnská fortuna lidi láká, přesto je budoucnost nejistá

Charme Look obhájil srpnové kvalifikační vítězství

Pardubice - Vítězem třetí kvalifikace na 127. Velkou pardubickou je opět Charme Look. Obhájil tak své loňské vítězství v tomto srpnovém dostihu a opět šel stylem start – cíl. K titulu vítěze jej přivedl jeho parťák z vítězné Velké pardubické žokej Jan Faltejsek, který v Pardubicích vybojoval hattrick.

„Film je velká alchymie,“ říká producent Miroslav Šmídmajer

Pardubice - Jako producent se Miroslav Šmídmajer podílel na více než desítce filmů, naposledy na Kleinových Básnících či Dvojnících v hlavní dvojroli s Ondřejem Sokolem. Má za sebou i řádku realizovaných scénářů, dokumentárních filmů a pustil se několikrát i do režie celovečerních filmů. Svůj nejnovější snímek Miluju Tě modře uvedl osobně v pátek v Pardubickém letním kině.

Help Jam Fest tentokrát podpoří Ondřeje

Pardubice - Hudba spojuje, hudba pomáhá. To je motto projektu Help Jam Fest, který se odehraje v neděli na venkovní stage Sportovního parku Pardubice 2017 v parku Na Špici. 

OBRAZEM: Nově narozená miminka z Pardubicka

Pardubice - Díky vstřícnosti pardubické porodnice vám dnes na našich stránkách přinášíme fotky nejmladších Pardubáků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení