Takzvané first moment, zájezdy nakupované s předstihem, nakupují lidé rok od roku více.

Výkonný ředitel cestovní kanceláře Vítkovice tours Libor Šugárek uvedl, že letos začali prodávat letní pobyty na příští rok už počátkem října. „Do konce roku bychom měli mít 3,5 až 4 tisíce klientů. Porovnání letošního a loňského prodeje ukazuje, že zájem o včasný nákup se zvyšuje. Lidé mohou ušetřit až čtvrtinu z ceny zájezdu,“ uvedl ředitel cestovní kanceláře.

Podle něj tak množství zájezdů prodaných v rámci včasného nákupu tvoří téměř deset procent z celkového prodeje. Každým rokem jezdí se zmíněnou cestovní kanceláří do Chorvatska zhruba padesát tisíc lidí. Jednatel další ostravské cestovní kanceláře, DCK Rekrea, Aleš Rybiař, uvedl, že na léto příštího roku si už zákazníci nakoupili více zájezdů než na tuto zimu.

„Letní pobyty jsme začali prodávat už v září. Velký zájem je nejen o pobyty u moře, ale třeba také o Slovensko. Některé letní termíny v oblíbených slovenských termálních lázních už jsou těsně před vyprodáním,“ dodal Rybiař.

Také v cestovní kanceláři Filip lidé více využívají nákupu v rámci "prvního momentu".

„Zájem je velký, lidé nakupují například lacinější pobyty v Bulharsku, případně Chorvatsku, zvyšuje se ale i počet klientů, kteří si vybírají Egypt a další místa. Průměrně mohou při včasném nákupu ušetřit až patnáct procent z ceny, kterou by zaplatili v rámci běžného prodeje.

Dalším trendem, který se podle zástupců cestovních kanceláří prosazuje, je nákup přes internet. Například Vítkovice tours už v současnosti prodávají více zájezdů přes internet než při klasickém prodeji.

„Před rokem jsme spustili nový rezervační systém přes internet. Počet klientů, kteří tuto možnost využijí, už převyšuje pětapadesát procent,“ uvedl Šugárek. Také podle jednatele DCK Rekrea Rybiaře jde počet klientů, kteří nakupují své dovolené přes internet, rychle nahoru.