Řekl to mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka s tím, že první jednání z iniciativy magistrátu se už uskutečnilo.

Rekreační lodě zatím nemají ve stotisícových Pardubicích kde zakotvit, a region tak podle Straky přichází o pracovní místa navázaná na toto turistické odvětví. „Vodní turistika se vyznačuje bezpečím a klidem. Je prokázáno, že návštěvníci, kteří připlouvají po vodě, nikam nespěchají, a tak se v regionu zdrží déle,“ uvedl.

„V přístavišti by mohly kotvit například lodě vodáků a rekreační plavidla o délce několika metrů,“ sdělila Nataša Hradní z tiskového oddělení pardubického magistrátu. Pokud by šlo vše hladce, první lodě by mohly v přístavu zakotvit v roce 2013.

Projekt nového přístavu je zatím zcela na začátku. „Jeho financování a přesné technické provedení bude otázkou dalších jednání,“ pravil Straka. Nový přístav by měl vzniknout na pravém břehu Labe nad stávajícím jezem. Podle Hradní by se mělo vybírat ze dvou až třech míst. Hradní připomněla, že hlavním cílem magistrátu zůstává prosazení splavnění Labe až do Pardubic.

To je však zatím nejisté, protože krajský soud v Pardubicích letos už podruhé zrušil územní rozhodnutí pro plavební kanál u Přelouče. Důvodem byly vady v rozhodnutí Městského úřadu Přelouč i v jeho potvrzení krajským úřadem. Splavnění Labe za více než dvě miliardy korun prosazuje Pardubický kraj a přejí si je i zástupci zaměstnavatelů. Ekologové záměr kritizují. Stavba by prý zničila biotopy více než 70 zvláště chráněných druhů organismů na Slavíkových ostrovech u Přelouče.

(zr, čtk)