Příčinou je zvýšení sazby DPH a cen pohonných hmot. Od 3. března začnou také platit upravené jízdní řády.
„Na změnu DPH a další růst nákladů reagujeme s určitým zpožděním. Některé dopravní firmy zdražily už od 1. ledna," řekl Jan Klíma ze společnosti Veolia Transport, která je největším autobusovým dopravcem v kraji.

Vyšší ztráta

Například jízdné z Chrudimi do Pardubic se zvýší z 18 na 19 korun. Pokud by firma Oredo, která je krajským operátorem dopravy, zvýšení cen nenavrhla, musel by Pardubický kraj dopravcům vyplácet vyšší dotace za ztráty za objednané spoje.

Právě kvůli vysokým částkám za dopravní obslužnost hejtmanství redukuje jízdní řády. Rozsah autobusové dopravy se sníží na průměrných maximálně 16,8 milionu kilometrů, vloni průměr dosáhl 18,9 milionu kilometrů.

Loňský limit na zajištění celkové dopravní obslužnosti v kraji byl překročen o 80 milionů a dosáhl zhruba 850 milionů korun. Zvýšení způsobil růst cen pohonných hmot i navýšení objednané přepravy o dva miliony autobusových kilometrů nad rámec zadání hejtmanství. Letos by se měly náklady na autobusovou dopravu „vejít" do 297,4 milionu korun.

Rozsah železniční regionální přepravy se příliš nezmění, zůstane na 4,8 milionu kilometrů. Na některých tratích se ale znovu obnoví provoz. Na dopravní obslužnost letos kraj v rozpočtu vyčlenil 615 milionů korun. Podrobné informace o změnách v jízdních řádech i tarifech najdou cestující na webových stránkách společnosti Oredo.