VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Meteority se zatím před vědci ukrývají

Hradecko - Hledání meteoritů spadlých v květnu je zatím neúspěšné.

14.8.2016
SDÍLEJ:

Meteorit spadlý na zem.Foto: Lukáš Shrbený

Uběhlo již téměř čtvrt roku od doby, kdy astronomové zaznamenali pád meteoritů. Ty měly podle odhadů odborníků Akademie věd ČR dopadnout v polích na Hradecku mezi obcemi Sovětice a Čistěves. Objevit tato unikátní poselství z vesmíru se vědečtí pracovníci pokoušeli i za pomocí veřejnosti, kterou se prostřednictvím výzvy snažili do pátrání zapojit.

Dosavadní snaha nalézt úlomky meteoritů však úspěch nepřinesla. Odborníci pátrání ovšem nevzdávají.

Meteority spadlé v květnu se před vědci zatím ukrývají

V květnu vzbudil zájem astronomů pád meteoritů na Hradecku. Přestože nadšení z jejich možného objevu vyburcovalo kromě odborníků i veřejnost, nic se zatím najít nepodařilo.

Vědci však zbraně nesložili. „Plánujeme další hledání až po sklizni. Bohužel se zatím nic nenašlo. Žádná dobrá zpráva to není. Nicméně se může stát, že k objevu dojde i po letech, i když je pravděpodobnost úspěchu menší," uvedl Jiří Borovička z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Kromě pražských vědeckých kapacit se o nalezení spadlých meteoritů snaží i pracovníci hradecké hvězdárny. Bohužel i oni se zatím z polí vrací z prázdnýma rukama.

„Podnikli jsme minimálně tři výpravy. Předpokládané místo v dané oblasti bylo asi půl kilometru široké a kilometr dlouhé. Nic se najít nepodařilo. Ostatně, nedávno průzkum ztěžovalo i řepkové pole na předpokládaném místě dopadu," okomentovala snahu pracovnice hradecké hvězdárny Lenka Trojanová.

Nic však nevzdávají a do lokality se ještě jednou či dvakrát vydají. Výzva, která prosila o pomoc i laickou veřejnost samozřejmě platí stále. Potřebné kontakty jsou uvedeny na stránkách Astronomickému ústavu Akademie věd v ČR.

Lidé v těchto dnech obrací pravidelně své pohledy k noční obloze. Tu tradičně o srpnových nocích rozsvěcují nitky Perseidy. Nezbývá než si přát, aby jejich přítomnost neosvětlila pouze nebe, ale i zem na Hradecku, kde se ukrývají další „spadlé hvězdy" jejich „květnoví příbuzní".

(pn)

Autor: Redakce

14.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Hasiči v Dolním Jelení oslaví 95 let od založení sboru

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

V Proseči letní kino ustoupilo počasí

Chrudimsko, Pardubicko – Promítání pod širým nebem láká, ale déšť rozhoduje.

Kolo mu ukradli, ale stopy zlodějů se majitel nepustil

Pardubice – Krádež kola oznámil policistům. K pachatelům se dobrali jak muži zákona, tak sám okradený.

Vnučku na drogách pomohli babičce krotit policisté

Pardubice - Pod vlivem drog řádila ve čtyři ráno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.