Předsednictvo Odborového svazu dopravy (OSD) včera rozhodlo o konání stávky ve veřejné autobusové dopravě. Varování se týká čtyř krajů v České republice, je mezi nimi i Pardubický.

„Termín zahájení stávky oznámíme až tři dny předem, aby se na ni nebylo možné připravit," uvedl člen předsednictva OSD Miroslav Vokál.

Řidičům autobusů, kteří pracují pro dopravce Arriva a jejichž zájmy ve třech krajích hájí, se podle jeho sdělení platy k 1. lednu zvedly na výši požadovanou státem. Jde ale o to, že Pardubický kraj se zatím nedohodl s dopravci na kompenzacích za tento povinný nárůst mezd. Kraj má v rozpočtu vyčleněno deset milionů. Dopravci však požadují třikrát tolik, přičemž jejich původní odhady se pohybovaly dokonce kolem šedesáti milionů.

„Existují zásadní rozdíly v přístupu krajů. Například s Královéhradeckým jsme se dohodli, Pardubický je nevstřícný," dodal Miroslav Vokál.

Problémy pokračují také v kraji Ústeckém, kde již byla na 8. března dokonce vyhlášena a později zrušena stávka, Jihomoravském a v kraji Vysočina.

Pardubický kraj tento týden oznámil, že dodatky na zvýšení úhrad za autobusovou dopravu chce s dopravci podepsat do konce března, přestože na konečné částce se obě strany ještě neshodly.

„Ve většině případů už dnes mají hladinu základní mzdy postavenou tak, že vyhovuje nařízení vlády. Problém nastal v příplatcích za 'čekačky' mezi jednotlivými spoji, tam jsme se shodli na tom, že je potřeba to akceptovat," řekl vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

MINIMÁLNÍ MZDY ŘIDIČŮ OD LEDNA STOUPLY

Minimální mzdy pro řidiče stouply od ledna ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami vzrostl z 50 korun na hodinu na 88 korun.

„Rozdíl platů nebyl u nás tak markantní jako u jiných společností. Upravovaly se spíš 'čekačky'. Loňské třenice o mzdy navíc odpadly nařízením vlády. S výší mezd jsme v celorepublikovém průměru, řidiči mají okolo 26 000 korun hrubého," řekl odborář ČSAD Ústí nad Orlicí Richard Prášil.

Společnost ICOM Transport, pod níž patří ČSAD Ústí nad Orlicí, požaduje po Pardubickém kraji navýšení přes dvě koruny za kilometr. Hejtmanství o částce ještě nerozhodlo.

„Rozhodnutí vlády, které je zákonné, akceptujeme. S kraji o nárůstu platů řidičů autobusů jednáme, v řádné době jsme předložili doklady, které si kraj vyžádal," uvedla mluvčí dopravce Marcela Průchová.

Pardubické hejtmanství loni vydalo za regionální dopravu téměř 300 milionů korun. Na letošek má smluvně zajištěno, že přibližně dvacítka dopravců ročně najede 15,9 milionu kilometrů.

JE STÁVKA ŘIDIČŮ KONTRAPRODUKTIVNÍ?

Ještě na konci února byli odboráři přesvědčeni, že v Pardubickém kraji stávka nehrozí. „Nepředpokládám, že by se v Pardubickém kraji organizovala stávka. Je to kontraproduktivní. Firma dostane od kraje pokutu, a tu pak přehodí na zaměstnance, kteří nevyjeli," řekl před časem Miroslav Vokál.

Co na to Asociace krajů?
S možnou stávkou kvůli mzdám řidičů autobusů by se měli podle předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) vyrovnat hlavně dopravci, kteří by měli nařízení vlády o navýšení mezd naplnit. Kraje chtějí mít jistotu, že jejich dojednávaný příspěvek dopravcům bude skutečně použit na navýšení mezd šoférů.
„Všichni hejtmani chtějí mít všechno v souladu s legislativou, musí najít cestu k uzavření dodatků ke smlouvám a najít i ty finanční prostředky, které jsme nedostali," prohlásila karlovarská hejtmanka Vildumetzová.