VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ono se řekne jezdit na náledí pomalu. Jenže sanitka či hasiči spěchat musí

Pardubický kraj - Namrzlá silnice a spěch se vzájemně vylučují. U záchranářů to ale platit nemůže. Řidiči záchranek by uvítali více hodin cvičných jízd.

18.2.2017
SDÍLEJ:

Spěchat, a přitom bezpečně. Miroslav Kolář jako řidič hasičského vozu má v zimě o řadu starostí navíc. Rozjetý náklaďák s cisternou vody na náledí nezastaví na pětníku. Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Je to dilema, jízda na hraně, ale musí to jít. Když záchranáři jedou k požáru nebo pacientovi, musí spěchat, i když tomu stav silnic není nakloněn. Třeba jako v pátek, kdy meteorologové varovali před tvorbou ledovky.

„V zimě jsme pomalejší. Problém je nejen se stavem silnic, ale i provozem. Naše auta jsou velká a na zmrzlé vozovce se brzdná dráha prodlužuje. O to větší si musíme držet rozestupy a do toho předvídat, co někteří řidiči před námi vyvedou," vyjmenovává nástrahy Miroslav Kolář, strojník hasičského vozu na stanici v Pardubicích.

Za pravdu mu dává kolega od záchranné služby. „Jezdí se na hranici možností, zvlášť když musíte splnit limit dvaceti minut a jedete do odlehlé oblasti. Kombinace omezeného času, ledovaté silnice a toho, co předvádí někteří řidiči, je někdy neuvěřitelná," říká Petr Sejpal, řidič u ZZS Pardubického kraje.

CHTĚJÍ ŠKOLY SMYKU

O krizové situace při takové jízdě není nouze a právě i kvůli tomu by řidiči záchranky přivítali více kurzů zaměřených na smyky a řízení na polygonech.

„Je lepší si krizovou situaci se sanitkou vyzkoušet na bezpečném místě. I po těch letech zkušeností bych do takového kurzu kdykoliv šel, a to asi každý řidič zde," neváhá Petr Sejpal, jenž za volant sedá od osmnácti let. „Teď je mi padesát a se sanitkou pod majákem jezdím dvacátým rokem. Přitom jediná nehoda, kterou jsem ve službě měl, byla sražená srnka, která vyběhla před auto mezi domy v Dolní Rovni," vzpomíná.

Jak řidiči záchranářů, tak hasičů mají k opatrnosti důvod. Závisí na nich nejen životy kolegů, ale i těch, kteří čekají na jejich pomoc. Maják a siréna ale ze zmrzlé nebo neprohrnuté vozovky sjízdnou neudělá.

VODA AUTEM ZAMÁVÁ

„Máme výhodu, že jsou naše auta velká, a tudíž projedou závějí. Má to ale i druhou stránku, a tou je, že také mnohem snadněji sjedou do příkopu. Od krajnice se raději držím dál," říká hasič Miroslav Kolář.

Chování hasičského auta na silnici ovlivňuje i voda, kterou v nádrži veze. Setrvačnost hasičské cisterny je faktor, který řidič podcenit nesmí. „Záleží, co je to za auto. Když má vysoko těžiště, je to horší. Když je plná cisterna, chová se to ještě normálně, nejhorší je poloprázdná, proto se voda doplňuje ihned po zásahu," dodává Miroslav Kovář.

Autor: Jiří Sejkora

18.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Limonádový Joe na Kunětické hoře

Východočeské divadlo začne hrát na Kunětické hoře

Jacob Cardwell posílí hokejové Pardubice.

Kanadský obránce Cardwell míří ze Slovenska do Pardubic

Do Pardubic přijeli mladí Britové a Švédi

Pardubice – Od včerejška pobývá na Univerzitě Pardubice osm studentů z University of Central Lancashire ve Velké Británii a z University of Uppsala ve Švédsku. Přijeli na výměnný pobyt, který pro ně organizuje Jazykové centrum Univerzity Pardubice a který navazuje na jarní návštěvu pardubických studentů ve Švédsku a ve Velké Británii.

Opavský kruh se uzavřel. Beksa srovnala účty

Pardubice – A jsme si kvit… Pardubičtí basketbalisté se v posledních čtyřech sezonách čtyřikrát střetli s Opavou ve vyřazovacích bojích. Nejdříve ji podlehli v sérii o třetí místo. V dalších dvou ročnících se oba rivalové potkali už ve čtvrtfinále. První z těchto konfrontací zvládl lépe slezský tým, vloni mu to Východočeši vrátili. Letos se pomyslný kruh uzavřel, když Beksa přetlačila Opavu v souboji o bronz.

Zastupitelé budou jednat o spalovně

Pardubice – Jedním z témat čtvrtečního zasedání pardubického zastupitelstva, které začíná v 16 hodin, bude odkup spalovny od společnosti AVE CZ za 35 milionů korun. 

Čtyři návrhy kuchyně, která bude součástí obýváku

Manželé stojí před rozhodnutím, zda koupit byt. Bojí se totiž, že se jim do jedné místnosti nemůže vejít kuchyň, jídelní kout i obývák. Od toho je tu naše designérka Bára, která ukáže, že i na malém prostoru lze skloubit více funkcí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies