VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Starosta Chrudimi: Vyřeší stavba kanálu problémy dopravy v Pardubickém kraji?

Pardubice, Chrudim - Starosta Chrudimi Petr Řezníček polemizuje nad dopravní problematikou v kraji.

10.3.2012 11
SDÍLEJ:

Starosta Petr Řezníček (zcela vpravo) hovoří s televizními reportéry na téma obchvatu Chrudimi.Foto: DENÍK/Marek Nečina

K polemice, zda kanál či obchvat, mne přivádí několik skutečností. V žádném případě však není mým záměrem bojovat s kolegy ze samosprávy Přelouče a Pardubic. Vlastně mi ani nejde o podobný boj, který vedli Chrudimští v únoru 1920, kdy se rozhodovalo o tom, zda bude krajským městem Chrudim nebo Pardubice.

Zakotví zde lodě z Hamburku?

Rozhodně se nechystám vypravovat zvláštní vlak k cestě do Prahy, aby tak jako před lety v únorových dnech Chrudimští na protest, že bude kraj v Pardubicích, rozbili okna parlamentu. A ani nečekám, že by měl kvůli tomu cestovat do Chrudimi prezident republiky, aby uklidňoval situaci ve městě, tak jako prezident Masaryk při své návštěvě roku 1920.

K této polemice mne vede situace spojená s realizací plavebního kanálu od Pardubic do Přelouče. Chápu význam i ekonomiku lodní přepravy, pokud bude skutečně a prokazatelně sloužit. Téměř 16 let jsem to dětem v rámci geografie dopravy vysvětloval při hodinách zeměpisu na středních školách.

Také jsem vnímal v první polovině 70. let budování přístavu ve Chvaleticích i v souvislosti s lacinější dopravou energetického uhlí ze severu Čech do nové

elektrárny. Ale jaká je skutečnost dnes? Uhlí se do Chvaletic po vodě nevozí z řady různých důvodů. A opravdu, ve stávající ekonomické situaci České republiky, budování kanálu za téměř 3,1 miliardy korun řeší ten nejvýznamnější problém v dopravě Pardubického kraje, který by vylepšil životní podmínky lidí? Skutečně budou lodě z Hamburku kotvit v Pardubicích? Nebude to nakonec jen proto, aby výletní loď Arnošt z Pardubic mohla rozšířit své plavební kilometry?

Co by naproti tomu znamenalo vynaložit 700 milionů korun, respektive celých 3,1 miliardy korun do stavebních prací na dopravně komplikované silnici I/37 pro motoristy i občany v Pardubicích, Chrudimi a možná i v Havlíčkově Brodě?

Mám za to, že vylepšení životních podmínek pro 23,5 tisíc obyvatel v Chrudimi a 4,1 tisíc ve Slatiňanech by bylo přijato s daleko větším pochopením. Nemuseli by pak v našem městě na silnici I/37 umírat lidé pod koly aut. Průjezd 27 tisíc automobilů denně našimi městy by v nich nezhoršoval životní prostředí.

Obchvaty měst mají v konečném důsledku působení synergických efektů větší přínos i pro českou ekonomiku, než miliardy utopené v „kanálu“.

Planých slibů už snad bylo dost!

Možná, že by také nemuselo Polabí přijít o zajímavé biotopy s chráněnými druhy organismů a mohli bychom zanechat našim potomkům další kus přírody bez výrazného zásahu do její struktury. A mohlo by i konečně dojít k oslabení rčení: „Sliby, chyby“.

Planých slibů a vyjádření různých politických reprezentací České republiky i Pardubického kraje od roku 2006 o významu výstavby křižovatky u Parama v Pardubicích a obchvatu Chrudimi bylo dost. Přednostní realizací těchto staveb by byly řešeny problémy, které v dopravě tíží tisíce lidí v Pardubickém kraji rozhodně ve větší míře než plavba lodí do Pardubic.

Petr Řezníček, starosta města Chrudim

Autor: Redakce

10.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Dynamo zdolalo podruhé Motor. Tentokrát po obratu

Pohřesovaná Markéta Lohynská

Policie hledá vozidlo a jeho řidičku, která hrozí sebevraždou

Nepoučitelný zloděj, za čokoládu už mu hrozí soud

Pardubice - Krást se nemá. Krást opakovaně už vůbec.

Hádali se tak, až doma nikdo nezůstal

Pardubice - Každý do svého rohu. Žena šla spát k dceři, muž k mamince.

Hledaného poznala hlídka na ulici

Pardubice - Hledaný muž měl smůlu, hlídka strážníků jej poznala na ulici

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení