VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Středy doktora Středy: Jak je pro hubnutí důležitý pohyb

Východní Čechy - Mýtus, který přetrvává: cvičení je na hubnutí nejlepší. Obézní se často setkávají s radami typu: kdybyste více cvičili, půjdou kila dolů sama. Je to rozšířený názor, hlavně mezi těmi, kteří s hmotností problémy nemají. Ve skutečnosti hubnutí rozhodně není jen o pohybu.

26.11.2014
SDÍLEJ:

Doktor Leoš Středa.Foto: Michal Horák

Cvičení nám pomáhá neztloustnout. Pokud už však nadváhu máme, je to trochu jinak.

Pohyb?

Řada lidí si představuje pohyb jako něco, co zásadně řeší obezitu. Opravdu je aktivní tělesný pohyb velice důležitou prevencí vzniku obezity. U obézních je však v těle více tuků na úkor svalové tkáně. Metabolismus v tuku je pomalejší než ve svalech. U obézních potom cvičení nefunguje tak, jak by mělo. Má samozřejmě menší účinek než u trénovaných svalnatých jedinců. Množství vydané energie je mnohem menší než to, které se ušetří při redukční dietě. Mnozí budou asi zklamaní, když zjistí, že cvičení, jakým je například aerobik, gymnastika či volejbal, mají relativně malý výdej energie. Tak třeba hodina rekreačního tenisu spálí tolik kalorií jako necelých 6 hodin spánku. Navíc člověk se při sportu mnohdy velmi vyčerpá a unaví.

Chůze je základ

I v naší deníkovské ambulanci, kterou pro naše čtenáře zapůjčuje poliklinika v České Třebové a kde se hubne pod odborným dohledem MUDr. Leoše Středy, je prvořadá dieta. Místo cvičení je hlavní pohybovou aktivitou doporučení „nachodit" 10 000 kroků denně. Je dobře si pořídit úplně obyčejný krokoměr a naučit se v rámci dietního režimu pravidelné chůzi. 10 000 kroků denně je asi 7 až 8 kilometrů a když člověku večer třeba dva tisíce kroků chybějí, tak to lze nachodit během čtvrt hodinky. Nemělo by se však jednat o běh, ale pouze o rychlou chůzi, protože ta má nejoptimálnější poměr mezi výdejem energie a rychlostí únavy. Chůze je naprosto přirozený pohyb, který je tělu vlastní a zbytečně se tedy nezatěžuje pohybový aparát. Určitě však není dobré si myslet, že 10 000 kroků denně je ideální sportovní aktivita, jedná se pouze o nutné minimum, pod které by člověk neměl klesnout.

Cvičení přichází obvykle v odstupu po několika týdnech. Ideální je například strečink, cvičení typu pilates či jóga. Obézní by takovému cvičení měli dávat přednost před aktivními aerobními cviky. Většina lidí s nadváhou není trénovaná. Pokud se člověk, který dlouhou dobu necvičí, náhle pustí do přehnané pohybové aktivity, může dojít i k poškození drobných kloubů, což může být základem různých artróz do budoucna.

Neměli byste získat pocit, že cvičení je zbytečné. Naopak, působí blahodárně na krevní oběh, srdce a je jen důležité ho správně načasovat. Zejména u obézních platí, že cvičit ano, ale s mírou a nejlépe pod odborným dohledem. Nejvhodnější pohybové programy nabízí společnost STOB pod vedením paní doktorky Málkové. Jejich cvičební programy najdete v každém větším městě. Intenzivní tělocvik ponechte na konec dietního období. Po ukončení diety je navíc zvýšená fyzická aktivita vhodnou prevencí jo-jo efektu. Také zvyšuje tělesnou kondici a prospívá kardiovaskulárnímu systému.

Autor: Redakce

26.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Dělníci zranění po výbuchu se už vrací domů

Ilustrační foto

V Záchlumí vzplály olejové zásobníky

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

AKTUALIZOVÁNO

V pardubické Explosii zranil výbuch tři dělníky

Pardubice - Exploze lisu na střelný prach zranila obsluhu a napáchala škodu za asi patnáct milionů.

Hokejový kádr je stále široký, blíží se řez

Pardubice – Ještě dva týdny přípravného období, v tom třetím již přijde ostrý extraligový start. Hráči pardubického Dynama ladí formu na úvodní utkání se Spartou, které se hraje 8. září. Pardubice zatím odehrály osm přípravných zápasů, v šesti z nich vyhrály. 

Motorkář letěl vzduchem desítky metrů a pak ještě vrtulníkem. Přehlédl mostek

Chvaletice – K dopravní nehodě, která snad jen řízením osudu neskončila tragicky došlo u Chvaletic. Provizorní mostek přes silnici byl již svědkem mnoha nehod, teď v neděli v podvečer na něm skončil motorkář, který jej při jízdě od Přelouče zřejmě přehlédl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení