VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Už bez vlaků, přesto trať stojí ročně milion

Východní Čechy - Snahy o zrušení opuštěných železničních tratí nebo o jejich převod soukromým investorům v několika případech uvízly na mrtvém bodě

14.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Radim Říha

Je to skutečně luxus. Za každý kilometr opuštěné železniční tratě, po které jednou za čas vyjedou jen výletní motoráčky, platíme ročně jen za nutnou  údržbu desítky tisíc.

A že takových tratí ve východních Čechách je! Vedení obou zdejších hejtmanství přestalo v posledních několika letech objednávat pravidelnou osobní dopravu na osmi z nich, na dalších pak omezilo. V součtu jde o zhruba 100 kilometrů kolejí. Například údržba dvanáctikilometrové tratě mezi Smiřicemi a Hněvčevsí na Hradecku stojí ročně zhruba 850 tisíc korun.
Majitel tratí, státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se snaží opuštěné tratě papírově zrušit. Třeba u tratí z Broumova do Otovic nebo z Královce do Žacléře se však správní řízení zasekla. V Žacléři se proti ozvala zdejší těžařská firma, která ji chce využívat jako vlečku, za otovickou trať se zase postavilo minulé vedení kraje.

Zájemců je málo

Když však přijde na lámání chleba, skutečných zájemců o provozování ztrátových tratí je jako šafránu. „Všechno teď usnulo, je to už několik měsíců na mrtvém bodě," řekl starosta krkonošského Žacléře Miroslav Vlasák. Podobně reagoval starosta Otovic na Náchodsku Petr Novák.

„Před správním řízením vedoucím ke zrušení nevyužívané trati vždy předchází hledání jejího využití například prodejem soukromému dopravci, svazu obcí a podobně. Ministerstvo dopravy v tomto směru už vypracovalo metodický pokyn, který je nyní ještě upřesňován," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Výletními historickými vláčky je hojně využívaná především zmíněná trať ze Smiřic do Hněvčevsi. Společnost pro revitalizaci místních drah, která zdejší akce provozuje, však o převzetí tratě do vlastní správy neuvažuje.
„To by pro nás bylo velké sousto. Snažíme se spíše, aby si nápad vzal za svůj svazek obcí nebo kraj. Teď po volbách bohužel začínáme jednání nanovo," řekl Zdeněk Kyncl z vedení občanského sdružení. Sám přiznává, že pravidelný provoz se už na trať asi nevrátí, zůstal jí ale podle něj obrovský turistický potenciál.

Některým jiným nedávno opuštěným tratím ale naopak svítá naděje. „Mám tady dopis od nového krajského radního, jestli bychom si nepřáli obnovit na trati Dolní Lipka – Hanušovice dopravu aspoň o víkendech. Pochopitelně ano, autobusy ztrátu vlaků opravdu nenahradily," uvedla starostka Králík Jana Ponocná.

Více spojů by si přáli také obyvatelé žijící na trati mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou, kde od loňska jezdí vlaky jen o víkendech.

Jednání stojí  20 let

„Když zůstane trať nevyužitá, dříve nebo později začnou mizet koleje. Každá taneční zábava se také podepíše na nádražní budově – rozbitá okna či popsané zdi," říká starosta zdejší Krouny Pavel Ondra. Už má i alternativní plán: po kolejích by mohly začít jezdit aspoň šlapací drezíny.

O tom, jak jsou však jednání o převodech tratí těžká, by mohlo vyprávět hned několik starostů Chrasti u Chrudimě. Vlaky po zdejší odbočné trati nejezdí  od roku 1978 a v roce 2005 byly vytrhány poslední zbytky kolejí. Radnice má o pozemky zájem, chtěla by tu vybudovat cyklostezku. Jednání se však od roku 1993 nepohnula nikam.

„Za zhruba dva kilometry úseku po nás chtějí zhruba dva miliony korun. To je však moc," řekla současná starostka Martina Lacmanová.

Autor: Kamil Dubský

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Dělníci zranění po výbuchu se už vrací domů

Ilustrační foto

V Záchlumí vzplály olejové zásobníky

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

AKTUALIZOVÁNO

V pardubické Explosii zranil výbuch tři dělníky

Pardubice - Exploze lisu na střelný prach zranila obsluhu a napáchala škodu za asi patnáct milionů.

Gripeny opustily Pardubice a jsou zpět v Čáslavi

Pardubice - Pardubické letiště už není dočasnou základnou stíhacího letectva české armády.

Hokejový kádr je stále široký, blíží se řez

Pardubice – Ještě dva týdny přípravného období, v tom třetím již přijde ostrý extraligový start. Hráči pardubického Dynama ladí formu na úvodní utkání se Spartou, které se hraje 8. září. Pardubice zatím odehrály osm přípravných zápasů, v šesti z nich vyhrály. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení