Projekty za dvanáct miliard korun mají v zásobě Pardubice, Hradec Králové a některá další okolní města. Čerpat peníze na ně chtějí z prostředků Evropské unie (EU) jako jedna velká aglomerace Hradubicko.

„Zatím není jasné, kolik peněz bude pro rozvoj metropolitních oblastí z prostředků EU vyčleněno. Víme, že 12 miliard na naplnění všech našich projektů nezískáme, pokud by to byla polovina, považovala bych to za úspěch," řekla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Zásoba projektů

Politici ale chtějí mít v zásobě větší počet projektů, aby měli „kam sáhnout", pokud některý z projektů nevyjde. Právě Pardubice musely například z programu Integrovaného plánu rozvoje města vyřadit opravu plaveckého areálu a bylo nutné narychlo připravit rekonstrukci třídy Míru.

Na čerpání dotací by se ovšem měly podílet i další města, ne jen obě krajská sídla. „Do zásobníku bychom rádi začlenili výstavbu polabské cyklostezky, která by vedla z Pardubic přes Přelouč do Kladrub nad Labem. Dalším projektem je  podpora veřejné dopravy, kdy bychom rádi rozšířili parkoviště před vlakovým nádražím. Přeloučské nádraží je totiž důležitým dopravním uzlem i pro další obce. Dále bychom chtěli čerpat dotace na splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi," uvedla starostka Přelouče Irena Burešová.

Přeloučská starostka možnost společného čerpání dotací vítá. „U určitých druhů investic je to správná cesta. Například polabská cyklostezka by se nacházela v katastru více obcí, tudíž je taková spolupráce nutná," dodala Irena Burešová.
S tímto názorem souhlasí i místostarosta Chrudimi Jan Čechlovský. „Je to dobrý nápad. Na projektech, které bychom rádi do zásobníku zařadili, zatím pracujeme," prohlásil Jan Čechlovský.
Ještě není jisté, jakých oblastí se dotační tituly budou týkat. Ovšem vedení pardubické radnice má celkem jasno, kde krajské město nejvíce tlačí bota.
„Určitě bychom chtěli zavést inteligentní dopravní systém, který by zlepšil průjezdnost městy," potvrdila primátorka Pardubic.

Co s odpady?

Pardubicku by ale dotace mohly pomoci třeba při výstavbě a modernizaci silnic či cyklostezek. Přímo v Pardubicích pak i při modernizaci vozového parku a odbavovacího systému dopravního podniku či rozšíření trolejbusových tras.
Město chce mít také vyřešenou otázku odpadového hospodářství. „Musíme si nechat udělat analýzu, jestli potřebujeme spalovnu komunálního odpadu, nebo jestli budou stačit ty stávající. Skládkování bude totiž podle předpisů Evropské unie možné pouze do roku 2018," podotkla Štěpánka Fraňková.

V „pardubické" části zásobníku je v současné době na padesát projektů, které je připraveno realizovat nejen město, ale také jeho dceřiné společnosti či pardubické vzdělávací instituce, zejména Univerzita Pardubice.
Jen projekty týkající se dopravy, která je pro město prioritní, mají hodnotu zhruba šest miliard korun.