Cestující by v Pardubicích mohl vozit ekologický autobus s hybridním pohonem. Jeden takový v minulých dnech testoval Dopravní podnik města Pardubic (DPmP). Zatím bez lidí.

„Jednalo se o vůz s hybridním pohonem od společnosti Irisbus Iveco. V současné době provozuje dopravní podnik již dvacet vozidel s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn, ale přesto se snaží, aby v budoucnu nakupoval vozidla, která budou šetrná k životnímu prostředí ve městě," uvedla mluvčí DPmP Petra Brunová.

Účelem je hlavně úspora paliva

Testované vozidlo využívá ke svému pohonu kombinaci elektromotoru s naftovým pohonem, hlavním účelem hybridů je co největší úspora paliva.

„Funguje to tak, že spalovací motor udržovaný v optimálních otáčkách pohání generátor a vzniklým elektrickým proudem je napájen trakční motor vozu. Další součástí vozidla jsou akumulátory či tzv. superkapacitory. Do nich se ukládá elektrická energie z generátoru při brzdění generátorem a přebytečná energie ze spalovacího motoru," vysvětlila Pardubickému deníku Petra Brunová.

Autobus je navíc vybaven systémem start – stop, kdy vůz po přijetí do zastávky vypne motor a ve chvíli, kdy řidič sešlápne pedál plynu, se sám opět zapne. Čím více zastávek a kratších vzdáleností, tím dochází k větší úspoře elektrické energie, což lze nejlépe využít právě v městské hromadné dopravě, kde vozy zastavují zhruba po každých dvou minutách.

„Mezi největší výhody tohoto vozu tedy patří na prvním místě úspora paliva, dále pak nižší produkce emisí, větší plynulost rozjezdu z pohledu řidiče i cestujícího, a také nižší hluk. Dopravní podnik v současné době jedná o dlouhodobějším zapůjčení hybridního vozu, aby bylo možné všechny deklarované výhody ověřit v reálném provozu, a aby si vozidlo mohli vyzkoušet i cestující," dodala Petra Brunová.

Hybridní vůz přijel přímo z Francie

Při prvním testu v Pardubicích hybridní autobus ještě nemohl vozit cestující.
„Požádali jsme výrobce, aby nám vozidlo předvedl, až je bude mít k dispozici. Nový autobus sem tedy přijel přímo z Francie, zatím ale nesměl vozit lidi. Udělali jsme nějaké vlastní provozní testy, ale chtěli bychom vůz vyzkoušet v běžném provozu s cestujícími, abychom si ověřili, že skutečně splňuje to, co nám o něm řekl výrobce," nechal se slyšet ředitel DPmP Tomáš Pelikán.

Ekologické autobusy jsou pochopitelně dražší než jejich naftové ekvivalenty. Dosud pardubický dopravní podnik nakupoval vozidla na stlačený zemní plyn. Jeden takový vůz vyjde zhruba na 5,5 milionu korun. Autobusy s hybridním pohonem jsou ještě o něco dražší, jeden lze pořídit za sedm až osm milionů korun.
„Úspora na palivu by ale mohla být 30 až 40 procent. Ze standardní částky na obnovu vozového parku bychom ale asi ekologická vozidla financovat nemohli. Pokud bychom se tedy rozhodli hybridní autobus koupit, snažili bychom se nalézt nějaké dotační tituly, ať už z Evropské unie nebo z ministerstva životního prostředí," konstatoval Tomáš Pelikán.

Ročně ušetří až šest milionů korun

Pardubický dopravní podnik hodlá rozšířit počet ekologických vozidel i proto, že je spokojen s dvaceti autobusy na stlačený zemní plyn (CNG).
„Vozy máme stále v záruce, ale určitě jsme u nich nezaznamenali nějakou zvýšenou poruchovost oproti naftovým vozům. Navíc díky nim ročně na palivu ušetříme až šest milionů korun," podotkl ředitel dopravního podniku. To znamená, že za rok provozu si DPmP vlastně našetří na jedno nové vozidlo na CNG.