Počty cestujících v pardubické hromadné dopravě (v milionech)

2008             30,4
2009             28,4   
2010             27,8
2011             26,3
2012             27,1
2013             26,6

Pardubická městská hromadná doprava (MHD) loni přepravila kvůli uzavírkám klíčových silnic méně cestujících. Jejich počet klesl zhruba o půl milionu na 26,6 milionu lidí.
„Dalo se očekávat, že se na počtu cestujících podepíší uzavírky ulic Teplého a Poděbradská. Jsme zhruba na úrovni roku 2011, ale není to nic dramatického," prohlásil ředitel Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Tomáš Pelikán.
Od roku 2008, kdy doprava svezla více než 30 milionů lidí, počet pasažérů v MHD kolísá. Autobusy a trolejbusy podle Pelikána někdy těžko konkurují osobní dopravě, protože cestující nesvezou rychleji.
„Dá se proti tomu těžko bojovat. Postupně se snažíme, aby například na komunikacích bylo víc pruhů jen pro autobusy, zatím je takových míst v Pardubicích málo," podotkl Tomáš Pelikán.

I okolní obce

Loni vozy dopravního podniku najezdily 5,70 milionu kilometrů, předloni měly na tachometrech zhruba o 200 tisíc kilometrů více.
Dopravní podnik zajišťuje přepravu cestujících nejen pro krajské město, ale i pro okolní obce a některé spoje si objednává i hejtmanství.
Cestující v Pardubicích dlouhodobě preferují časové jízdenky a Pardubickou kartu, která funguje jako elektronická peněženka. Loni dopravní podnik zavedl i SMS jízdenky. Přes mobilní telefon se jich od února do prosince prodalo téměř 35 tisíc.
„Každý měsíc byl znát nárůst. Větší procento lidí si kupovalo jízdenku na 24 hodin, která se při celodenním ježdění vyplatí," poznamenal ředitel DPMP. Vozový park dopravního podniku postupně zvyšuje podíl vozidel na alternativní pohon. Jezdí tady více autobusů na stlačený zemní plyn, typické jsou pro krajské město i trolejbusy.

Do pěti let by také mohlo jezdit po Pardubicích deset elektrobusů, které by se napájely z trakční sítě.
„Elektrobus je tichý a čistý, má příjemný interiér a je vybaven elektrickým vytápěním i klimatizací. Přitom je energeticky velmi úsporný. Dobíjení vypadá tak, že se elektrobus pomocí sběrače na 10 až 15 minut připojí k trolejbusovému vedení v době, kdy pobývá na konečné zastávce. Noční doba je využita pro vyrovnávací nabíjení v depu," vysvětlil ředitel dopravních divizí Siemens ČR Roman Kokšal.

Dopravní podnik města Pardubic se na ně pokusí získat evropské dotace. Některé operační programy by měly podporovat projekty, které se věnují zlepšování životního prostředí ve městech.
„Za několik posledních let jsme investovali s pomocí evropských dotací do ekologizace vozového parku 55 milionů korun, letos ještě dokoupíme dva trolejbusy s rekuperací elektrické energie a dva autobusy na zemní plyn," doplnil Tomáš Pelikán.

Cestou ekologizace

Zájem o ekologické vozy má i město. „Město určitě hodlá jít cestou ekologizace vozového parku," potvrdila zájem o nové autobusy primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.
Dopravní podnik je akciovou společností města. Radnice ztrátový provoz MHD podporuje. Na ujeté kilometry letos doplatí 145 milionů korun, dalších 700 tisíc korun dá na provoz minibusu, který přepravuje handicapované, a 300 tisíc korun zaplatí dopravnímu podniku za provozování lodi Arnošt.