VÝVOJ POČTU CESTUJÍCÍCH
Rok Cestující

2014 - 150 056
2013 - 184 140
2012 - 125 008
2011 -  65 246
2010 -  62 302

Dny Michala Červinky v roli šéfa pardubického letiště jsou zřejmě sečteny. Vaz mu zlomil především úbytek cestujících, se kterým vedení letiště nedokázalo efektivně bojovat. V první čtvrtině letošního roku byl počet cestujících poloviční oproti roku 2014. Nepodařilo se totiž nahradit úbytek Rusů, chartery na to nestačí.

Z letiště odchází

„Důvody mého odvolání mi sděleny nebyly, beru to jako rozhodnutí akcionářů. Na pardubickém letišti už v žádné funkci pokračovat nebudu," řekl Deníku končící ředitel EBA Michal Červinka.
Akcionáři civilní části letiště jsou město Pardubice, které má ve společnosti zhruba dvoutřetinový podíl, a kraj. Ten vlastní třetinu akcií.

Už 27. července se sejde mimořádná valná hromada společnosti East Bohemian Airport (EBA). Jedním z bodů jednání bude právě odvolání Červinky z představenstva pardubického letiště. Od září by ho měla nahradit obchodní manažerka Českých aerolinií Hana Šmejkalová.


Jaké důvody vedly politiky k odvolání ředitele pardubického vzdušného přístavu?

„Přijde mi to jako logický krok, v němž mě osobně utvrdilo dubnové rozšířené jednání představenstva společnosti EBA. Zajímalo mě, jak se vedení pardubického letiště chce vypořádat s krizí v leteckém průmyslu. Očekával jsem nějakou formu prezentace, připravil jsem si několik otázek a na tomto setkání zjistil, že rozhodně nefunguje všechno tak, jak by mělo. Měl jsem o tom už dříve jisté signály, které se potvrdily," uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Podobně hovoří i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Letecká doprava prochází jistou krizí a pardubickému letiště dramaticky ubyli cestující. Báli jsme se dlouhodobě ztrátového hospodaření," vysvětlil Martin Netolický.

Chyběly vyhlídky

Politikům se také nelíbilo, že současné vedení letiště nesplnilo úkoly, které jim akcionáři zadali. „Michal Červinka z mého pohledu zkrátka nebyl tím správným manažerem, který by dokázal vyvést společnost EBA ze stávající složité situace, v níž se nachází. Jeho týmu jsme zadali několik úkolů. Ty ovšem opakovaně nebyly plněny. Chyběly nám analýzy stávajícího stavu, návrhy na jeho řešení a vyhlídky do budoucnosti," doplnil pardubický primátor

Proti úbytku cestujících na pardubickém letišti ovšem podle Michala Červinky nešlo nijak bojovat.

„Jsou za tím ekonomicko-politické záležitosti v Rusku. Ruští cestující se jen tak nevrátí, ačkoliv už na podzim by mohlo být obnoveno spojení s Moskvou," pravil Michal Červinka, podle kterého se letiště nemůže rozvíjet bez nového terminálu. Podle hejtmana Martina Netolického byli ale akcionáři dlouhodobě nespokojeni s hospodařením společnosti.

„O hospodaření letiště jsem měl pochybnosti už v roce 2012. Přišlo mi zvláštní, že jsme museli navyšovat základní kapitál třeba kvůli nákupu běžné techniky. Vždy nám bylo řečeno, že nový terminál všechno zachrání. Jenže veškeré problémy nelze podle mě přičítat malé kapacitě stávající odbavovací haly," nechal se slyšet Martin Netolický.

Podporují terminál

I přes krizi v letectví je stavba nového terminálu stále na stole. „Město chápe, že letecký průmysl nezažívá jednoduchou dobu, ale i přesto nadále podporuje výstavbu terminálu a chce, aby se pardubické letiště posunulo zase o krok dopředu. V případě stávajícího managementu jsme však nezaznamenali žádné signály, které by vedly ke stabilizaci společnosti," podotkl Martin Charvát.

Končící ředitel EBA Michal Červinka se tak v očích politiků nevyhnul srovnání třeba s šéfem pardubického dopravního podniku Tomášem Pelikánem. „Ve srovnání se stylem řízení například pardubického dopravního podniku to byl obrovský rozdíl. V případě dopravního podniku máme k dispozici přesné plány jednání představenstva či dozorčí rady, z každého zasedání je pořizován zápis a je jasná zpětná vazba. U letiště mi občas přišlo, že je vedeno amatérským způsobem. Někdy až chaotická organizace se bohužel projevovala i při jednání představenstva či dozorčí rady," vyjádřil se poslanec a zastupitel Pardubic Martin Kolovratník, jenž působí v dozorčí radě společnosti EBA i Dopravního podniku města Pardubic.

Posila z ČSA

Novou ředitelkou letiště by se měla stát Hana Šmejkalová, která od roku 2000 působí v Českých aeroliniích (ČSA), v posledních letech jako manažerka pro obchod. Šmejkalová byla ve čtvrtek pozvána na jednání rady kraje, kde měla politikům prezentovat své vize. „Verdikt ale zatím nechci předjímat," podotkl hejtman.

Že je Hana Šmejkalová kandidátkou na post ředitelky, potvrdil i primátor Martin Charvát. „Je to člověk, který se v leteckém průmyslu pohybuje dlouhou dobu. To mě utvrdilo v tom, že by mohlo jít o dobrou volbu," dodal primátor Pardubic.