VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havárii Tupolevu v Moskvě měl mít na svědomí motor

Pardubice/Moskva - Předběžná zpráva vyšetřovatelů potvrzuje původní dohady. Motory nedokázaly brzdit.

10.1.2013
SDÍLEJ:

Ruský charterový letoun TU-204 havaroval u moskevského letiště VnukovoFoto: čtk

Závada na zpětném chodu motoru, který letouny užívají při brzdění na přistávací dráze, byla zřejmě příčinou havárie dopravního letadla Tu-204, při níž koncem prosince loňského roku na moskevském letišti Vnukovo zahynulo pět lidí. Po technickém letu z Pardubic stroj společnosti Red Wings s osmičlennou posádkou vyjel po přistání z dráhy, rozlomil se a začal hořet.

„Nejpravděpodobnější příčinou havárie byla závada zpětného chodu, který posádce pomáhá zastavit stroj na dráze," napsal ruský list Kommersant s odvoláním na experty, kteří se vyšetřováním nehody zabývají.

Nehoda v Moskvě
Dne 29. prosince 2012 v 11.03 hodin odstartoval z pardubického letiště stroj Tupolev Tu-204-100V. Kolem čtrnácté hodiny se stroj pokusil nadvakrát o přistání na moskevském letišti Vnukovo, při kterém však havaroval. Zahynulo pět z osmi členů posádky…

Pilot nechyboval

Pilot provedl přistávací manévr bezchybně, i když rychlost v okamžiku dotyku podvozku se zemí byla mírně vyšší, než ukládají normy.
Podle odborníků ale tato okolnost na přistání neměla žádný vliv, protože prázdné letadlo mělo k dispozici dostatečně dlouhou dráhu.
Porucha zpětného chodu byla hned po havárii označována za jednu z jejích nejpravděpodobnějších příčin. Ruský stroj na konci dráhy prorazil ochrannou bariéru, která rušné vnukovské letiště odděluje od příměstské silnice. Na místě zahynuli čtyři členové posádky, pátý zemřel o den později v nemocnici.



Podle ruské agentury ITAR-TASS je zdravotní stav tří přeživších členů posádky „středně těžký". Bezprostředně po katastrofě lékaři označovali  stav dvou z nich za kritický.
„Obvyklé je, že o bezpečnost letounů se na základě připomínek vyšetřovatelů stará samotný dopravce. Každopádně firmu Red Wings, která platí za renomovanou společnost, u nás pro nejbližší týdny vídat nebudeme. Dopravce u nás létal jen charterové lety, kterými pomáhal vykrýt novoroční špičku dopravce Transaero," podotkl Jan Andrlík, ředitel společnosti EBA, která provozuje civilní část pardubického letiště.

Obavy nejsou

Neobává se příliš ani opakování moskevského scénáře. „Selhání motorů nemuselo být jediným důvodem havárie letounu. V době přistání byl stroj odlehčený, potýkal se s větrem nepříznivým pro přistání. To mohlo ovlivnit účinnost brzd. Bariéru v podobě dálnice sice za letištěm nemáme, ale dráha je dostatečně dlouhá pro takové přistání. Posádka navíc dostává kompletní informace o síle větru, počasí i brzdném indexu dráhy. Při selhání zpětného tahu motorů je také jako krajní řešení možné zasunout podvozek a letoun zastavit," uzavřel Jan Andrlík.

Autor: , ČTK

10.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Pardubičky to ženou vysoko. U Borku došla trpělivost s tendenčně řízenými duely

Simeon Karamazov odpovídá on-line na dotazy čtenářů.

ON-LINE: Simeon Karamazov dnes odpovídal na vaše dotazy

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Málo střel a chyby: Nehráli jsme tak, jak jsme měli, řekl Tomášek

Pardubice – Na bilanci proti rivalovi z minulé sezony mohli zapomenout. V posledních čtyřech zápasech totiž pardubičtí hokejisté bodovali, vyhráli dvakrát venku. Před úvodním východočeským derby navíc zdolali silný Třinec. Jenže v Hradci bylo vše jinak. Neděla byla pro Dynamo černým dnem, prohrálo 0:6.

Novojičínské podniky dodaly české armádě pět nových cisteren

Česká armáda dnes předá příslušníkům 14. pluku logistické podpory a 4. brigádě rychlého nasazení pět kusů modernizovaných cisternových automobilů CAP-6M1.

Pochutná si... Ladra vyhrál zápas i sázku

Pardubice – U druhého gólu Pardubic do sítě Vlašimi v 11. kole FNL měl situaci ulehčenou, Tomáš Ladra zakončoval do odkryté branky. Gólman Vlašimi Filip Nguyen chtěl míč posunout hlavou na spoluhráče, ale tento záměr mu nevyšel. „Zřejmě to podcenil. Šel jsem tam na blind, naštěstí to vyšlo,“ okomentoval gólovou situaci ofenzivní hráč Ladra.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení