Celkem by jich podle odhadů mělo být až 800 tisíc, což je dvanáct procent z celkového počtu přihlášených automobilů.

Česká kancelář pojistitelů proto v polovině února rozešle první výzvy k zaplacení poplatku do garančního fondu, do kterého musí od Nového roku přispívat všichni řidiči bez povinného ručení.

Za každý den bez pojistky si může kancelář pojistitelů naúčtovat až tři sta korun.
Odhlášených vozidel kvůli tomu na sklonku loňského roku bylo šestapůlkrát více. Standardně se počet odhlášek pohybuje okolo 10 tisíc za měsíc, v prosinci jich ale bylo už pětašedesát tisíc. Oproti konci roku 2007 jde o nárůst v řádu 550 procent.
První vlna obsílek se bude týkat deseti tisíc lidí, přičemž další tisíce výzev mají následovat v rozmezí dvou až tří týdnů.

„Naše informační kampaň nese ovoce. Jednak stoupl počet odhlášených vozidel, zároveň stoupl i zájem o povinné ručení. V žádném případě ale neříkáme, že se jedná o konečná čísla,“ prohlásil Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů, s tím, že postupem času by mohly počty odhlašovaných vozidel ještě narůstat. Situace nahrává pojišťovnám, většina zaznamenala nárůst počtu uzavřených smluv.

Zájem o povinné ručení vzrostl

„Zájem o povinné ručení je. Vzhledem k tomu, že se dá pojistka pořídit na internetu, netvoří se u přepážek žádné fronty,“ pochvaluje si například mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Nárůst nových pojištěnců podle bleskového průzkumu Deníku potvrdila i pojišťovna Direct.
Prvních deset tisíc obeslaných šoférů bude muset buď zaplatit příspěvek do garančního fondu, nebo prokázat, že pojištění nemusí platit. Budou na to mít třicet dnů, což je zákonem určená lhůta.

Povinný příspěvek musí řidiči hradit od 1. ledna, přičemž nejde o žádné malé částky.
Třeba za Škodu Felicia to k 15. únoru, za 46 nepojištěných dní od začátku roku, bude na příspěvcích 2300 korun. Ještě je ale nutné připočíst 150 korun za náklady spojené s vymáháním.

Za 46 dnů povinného ručení by přitom majitel vydal jen 530 korun. Odborníci navíc upozorňují, že placení příspěvků v žádném případě pojištění nenahrazuje. Když řidič způsobí nehodu, bude muset škodu stejně zaplatit z vlastní kapsy.