Zatímco v Pardubickém kraji mohou lidé cestovat vlakem, autobusem a některou místní dopravou s jediným dlouhodobým dokladem – čipovou kartou integrovaného dopravního systému (IDS), v Královéhradeckém si na tuto praktickou vymoženost musejí počkat.
A to minimálně do letošního prosince, třebaže původní záměr počítal se zářijovým termínem.

Vedení KHK ze zpoždění viní soukromé autobusové dopravce, s nimiž je už pár měsíců v ostrém sporu. Provozovatelé autobusových linek odklad naopak kvitují.

„Ze strany soukromých dopravců nemáme dosud jasné záruky, že by se v případě zavedení integrace autobusy v září skutečně rozjely. Cestující se vlastně stali jejich rukojmími. Na jejich obranu se kraj musel postavit,“ sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
„Posun realizace projektu je příznivou zprávou. Jednak bude možné celý dosud chaoticky připravovaný záměr odpovědně projednat se všemi stranami a jednak vzniká i prostor pro jednání o ekonomických otázkách mezi krajem a dopravci,“ prohlašuje Martin Bělovský za Sdružení dopravců KHK. Podle něho je uvádění argumentů typu „rukojmí“ a „nerozjetí autobusů po prvním září“ dramatické a nekorektní.

„Hledáme cesty, jak velice nákladné zajištění dopravní obslužnosti zlevnit. Pokud integraci dopravy nezavedeme, budeme muset vážně uvažovat o nezanedbatelném zdražení jízdného, rušení autobusových spojů či masivní spoluúčasti měst a obcí na tomto systému. Dosud jsme s tím nepočítali,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

„Hrozba zdražováním jízdného a finanční spoluúčasti obcí v návaznosti na neprovedení optimalizace je v postoji kraje nová,“ komentuje jeho slova Bělský. „Podle důvodové zprávy zpracované OREDO by byl projekt optimalizace i při likvidačních podmínkách pro dopravce pro kraj o 4,9 milionu korun ročně dražší než dosavadní stav,“ připomíná Bělský.

Vedení KHK se tento týden sešlo se starosty měst a obcí, ve kterých se dosud změny ve veřejné dopravě připravují. „Filozofie integrace zůstane stále stejná: zastavit nárůst nákladů na dopravní obslužnost a získat co nejvíce spojů a kvalitní dopravní obslužnost,“ zdůraznil Josef Ješina, krajský radní odpovědný za dopravu v kraji.

„První předběžný termín pro jednání s představiteli kraje byl stanoven na pátého září. Vyčkáme na jeho potvrzení. Jsme připraveni ke konstruktivnímu jednání a očekáváme stejný přístup i druhé strany,“ uvádějí dopravci.