Náměstí Dukelských hrdinů v Pardubicích by jednou mohlo mít podzemní parkoviště. Do popředí zájmu se opět vrací nákladnější varianta oprav jednoho z největších náměstí v krajském městě. Rozbitá betonová plocha nyní slouží pro živelné parkování aut.


„Jasno bychom měli mít tak do půl roku, zda půjdeme cestou levnější, či dražší. Ale máme volební rok a může se stát, že rozhodnutí bude až na nových zastupitelích," uvedl starosta Městského obvodu Pardubice V Jiří Hájek (Sdružení pro Pardubice).

Půl miliardy

S plánem postavit podzemní parkoviště přišel už Hájkův předchůdce, bývalý starosta Jaroslav Kňava (ODS).
„Ten projekt měl vyjít na půl miliardy a počítal s dvouposchoďovými podzemními garážemi. V jednom podlaží měli zdarma parkovat občané a ve druhém by bylo placené parkování pro podnikatele. Nahoře by pak byla odpočinková zóna, kde by se nacházela třeba i letní zahrádka s občerstvením," okomentoval projekt Jaroslav Kňava s tím, že v tehdejší době byla Evropská unie k podobným projektům velmi štědrá. Dnes už je prý jen malá šance získat na takhle velký projekt dotaci.
Nyní se zvažuje i varianta, že by podzemní parkoviště mohlo sloužit jako záchytné místo pro vlakové nádraží. V budoucnu by sídliště Dukla a nádraží měla propojit lávka, případně podchod. V jednom z futuristických návrhů řešení prostoru před vlakovým nádražím se dokonce počítá s lanovkou.

Vzdušnou čarou je nádraží od Dukly vzdálené pár set metrů. Zatím tam všichni musejí složitě dojíždět po objízdných trasách a jsou i tací, kteří riskují cestu na vlak přes koleje.
„Patrně by se na náš projekt daly využít státní dotace a mohly by být součástí projektu železničního terminálu," podotkl Jiří Hájek.

Jaroslav Kňava ale s využitím náměstí jako záchytného místa pro nádraží nesouhlasí. „V sídlišti takového typu, jako je Dukla, mají parkovací plochy sloužit hlavně občanům," upozornil Kňava.
Prosté opravy náměstí s parkovacími místy by stály nejspíš kolem 40 milionů. Zavést automobily pod zem znamená prodražení stavebních prací i o desetinásobek. Nejen financování však může být podle Hájka problém.
„Narážíme tady nejen na technické problémy, protože v podzemí jsou tekuté písky, ale také na udržitelnost projektu. Parkování v tomto podzemním parkovišti by totiž minimálně po dobu pěti let muselo být zdarma a město by muselo náklady na provoz a údržbu hradit," vysvětlil starosta Dukly.

Opravy Dukelského náměstí za evropské dotace loni zablokovaly námitky obyvatel. Lidé chtěli například více parkovacích míst.
„Dukelské náměstí by si zasloužilo rekonstrukci, která bude mít nějakou vizi. Ne jen obyčejnou opravu, kterou budeme muset za 20 let dělat znovu," myslí si Jaroslav Kňava.

Opraví točnu

Obvod s městem domluvil, že projekt přepracuje a zároveň opraví točnu linky číslo 5, která s projektem souvisí.
„Výstavba a kolaudace točny je podmínkou pro zahájení prací na náměstí. Jedná se o zkapacitnění točny a výstavbu nového trakčního vedení. Kromě linky číslo 5 sem totiž budou zajíždět i linky 6 a 7," konstatoval Jiří Hájek.
Náměstí z roku 1946 patří k největším v Pardubicích, má asi 1,8 hektaru. V minulosti sloužilo i pro vojenské přehlídky. Podle Hájka se projekt méně nákladné varianty pozmění jen minimálně. O moc více parkovacích míst se na náměstí nevejde.
„Například námitka jednoho obchodníka, že potřebuje velký počet parkovacích míst jen pro sebe, mi připadá už nereálná. Jsou to jen menší změny, jako je posunutí zastávky MHD o několik metrů. Koncepčně zůstává projekt stejný – na jedné straně zeleň, uprostřed mítinková plocha a pak parkování a obchodní plocha," dodal Jiří Hájek.

Tankodrom zatím plní svůj účel

Parkovali jste někdy na náměstí Dukelských hrdinů? Pokud ne, tak si to určitě vyzkoušejte. Je to zážitek, ne nadarmo se totiž tomuto pardubickému náměstí přezdívá tankodrom. Na Dukle v současnosti působí trochu jako pěst na oko, protože jinak skoro celé sídliště má za sebou rozsáhlé opravy.
Zatímco před pár lety se o Dukle říkalo, že tam bydlí jen důchodci, dnes se tam s oblibou stěhují mladí lidé. Dukla má totiž velkou výhodu, že začala vznikat ještě předtím, než si komunističtí architekti oblíbili paneláky jako ten nejprogresivnější způsob bydlení, a tak tam stojí především cihlové domy.
Dukla má velkou výhodu, i co se týče parkování. Právě na náměstí Dukelských hrdinů se totiž vejde více než 100 aut, a tak tu nejsou takové problémy s odstavením auta jako třeba v Polabinách nebo na Cihelně. Oprava náměstí je více než žádoucí, ale pokud by měla revitalizace výrazněji omezit parkovací plochy, tak by asi lidé dali přednost tankodromu. Lukáš Dubský

Letos se mělo stavět, plánovaný harmonogram ovšem nevyšel

O opravě náměstí Dukelských hrdinů se mluví již dlouhou dobu. Reálnějších obrysů začala rekonstrukce nabývat na začátku loňského roku.
To se totiž konala veřejná prezentace projektu revitalizace náměstí Dukelských hrdinů, kterou pořádá pátý pardubický městský obvod.

Názory občanů

„Revitalizace náměstí Dukelských hrdinů je jedním z největších a také jedním z nejpotřebnějších, projektů v našem obvodu. Proto o něm od samého začátku s veřejností hovoříme na různých setkáních a veřejných projednáváních. Názory občanů i ekologických a dalších sdružení jsou pro nás důležité," řekl tehdy Deníku starosta pardubické pětky Jiří Hájek.

Tehdejší harmonogram počítal s tím, že by ještě v roce 2013 bylo zajištěno zpracování projektu ke stavebnímu povolení a byl vybrán zhotovitel stavby, aby se mohlo zajistit čerpání peněz z dotačních titulů. „Pokud nenastanou závažné komplikace, případně odvolání při přípravě projektu, mohly by stavební práce začít v roce 2014," věřil Jiří Hájek.

Betonové plochy

Jako u každé větší stavby v Pardubicích, měla i revitalizace Dukelského náměstí své odpůrce. Kritikům modernizace se nelíbilo menší množství parkovacích míst nebo podoba plánované obchodní zóny. Domnívali se také, že na náměstí přibudou betonové plochy na úkor  zeleně.

Už v srpnu bylo ale jasné, že plánovaný harmonogram je nereálný. „Projekt zatím přepracujeme a vyčkáme na další plánovací období v letech 2014 až 2020," komentoval to starosta pátého městského obvodu.