VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízdní neřád aneb Když se řád v kraji vymkne kontrole

Pardubice - Krajský zastupitel Petr Tupec: Cestující si po tzv. optimalizaci připadali místy jako opaření

18.1.2012 2
SDÍLEJ:

Hornojelenský starosta Petr Tupec (vlevo)Foto: DENÍK/Luboš Jeníček

Nové jízdní řády ve veřejné dopravě jako součást rodícího se integrovaného dopravního systému Pardubického kraje vstoupily v platnost úderem neděle 11. prosince 2011.

Podpásový úder

Že to byl úder tvrdý, leckdy podpásový, o tom se mohli přesvědčit na vlastní kůži mnozí cestující.

O nových jízdních řádech bylo napsáno nespočet příspěvků, bohužel v naprosté většině negativních.

Čemu přiřknout zvýšený zájem o toto téma, nebude tak těžké rozluštit.

V podstatě je možné autory článků rozdělit do dvou skupin. Tou první jsou bezesporu všudypřítomní politici, kteří registrují blížící se volby do krajských lavic jako příležitost vyniknout, a tou druhou jsou pak ti skuteční, živí uživatelé veřejné dopravy, kterým se těmito novotami zkomplikoval denní režim.

Jako starosta města, krajský zastupitel a předseda výboru pro dopravu a dopravní obslužnost bezesporu a automaticky spadám do té první jmenované skupiny.

Jenže mne starosti a trápení lidí nenechávají klidným a myslím si, že starosta by se měl starat zejména o starosti většiny. Z vlastní zkušenosti vím, že nespokojení lidé nepůjdou za panem náměstkem hejtmana Janem Tichým, půjdou spílat svému starostovi.

Optimalizace?

Úvodem je nutné říci, že samotná myšlenka optimalizace veřejné dopravy v kraji, která byla představena členům dopravního výboru, je velmi potřebná a její koncept se jevil pozitivně a optimisticky.

Sami všichni dobře víme, že je nutné se občas obrátit, ohlédnout se za sebe a provést jakousi revizi učiněných kroků a získat tak zpětnou vazbu dosažených výsledků.

Cílem optimalizace byla po více jak deseti letech revize vytíženosti dopravních linek jak vlakové, tak i autobusové dopravy. Dále pak logické vytvoření páteřní vlakové dopravy a na ní navazující síť autobusových spojů. Zkvalitnění přepravních možností pro školní a studující mládež, dojíždějící pracující a v neposlední řadě kvalitnější dopravní obslužnost z důvodu pobídky v oblasti cestovního ruchu, kde Pardubickému kraji patří stále poslední příčky, co se návštěvnosti týče.

Jelikož peníze hrají velmi významný podíl i v optimalizaci veřejné dopravy, mělo být dosaženo lepší a kvalitnější dopravy bez nároku na vyšší plnění v rámci výdajů rozpočtu Pardubického kraje.

Není zde nic, s čím by se nedalo nesouhlasit.

Byli jsme ujištěni, že všechny připomínky budou řádně projednány a nedojde k dopravní diskriminaci žádné lokality v našem kraji.

Je pravdou, že náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu, dopravní obslužnost a investice pan Jan Tichý objížděl jednotlivé regiony a projednával s nimi změny jízdních řádů, to se popřít nedá. Ostatně, on s touto myšlenkou přišel a nese za ni plnou zodpovědnost.

Zásadní pochybení

Zásadní pochybení vidím především v rozložení investic a v celkovém podílu zájmu a důležitosti, který kraj a jím vybraná firma připsaly železniční dopravě.

Nerozumím tomu, proč byl kladen tak velký důraz a použity tak vysoké finanční prostředky na nové polepy regionálních vlaků a s tím i spojenou soutěžní anketu, která byla „v rámci úspor“ vytištěna v nepřeberném množství v nejlepší kvalitě.

Ve výsledku ovšem zůstávaly na nádražích boxy s anketními lístky téměř plné.

Změny sdělit včas!

Jsem přesvědčen, že by pro veřejnost bylo prospěšnější seznámit občany a cestující s plánovanými novými jízdními řády s předstihem a reagovat na jejich připomínky ještě před finální realizací.

Neměla proběhnout pouze jednání se zástupci samospráv, měla být vedena každodenní komunikace s cestujícími občany.

Bylo žádoucí provést dotazy směrem k základním a středním školám, odborným učilištím a také významným regionálním zaměstnavatelům, jaké jsou jejich potřeby na dopravní obslužnost.

Chybou bylo sledovat jen a pouze stav obsazenosti spojů, který platil do 10. prosince roku 2011.

Prostě měli všichni odpovědní vzít rozum do hrsti, sestoupit z modelových teoretických výšin svého křesla na zem, mezi normální lidi.

Chtělo to jen se oprostit od nabubřelosti a vnímat život takový, jaký je.

Vždyť v době informačních technologií není problém sledovat v podstatě stále se opakující cestovní proudy a z toho modelově navrhnout optimální vazby a tím i uspokojit potřeby.

„Úvěrová anketa“?

Možná, kdyby došlo k využití finančních prostředků použitých na anketu ke stavu komunikací v kraji s cílem vzít si miliardový úvěr právě na detailnější průzkum potřeb občanů v oblasti veřejné dopravy, mohlo by se hovořit o efektivnějším způsobu ankety a efektivnějším využitím financí Pardubického kraje.

Ostatně u té „úvěrové ankety“ se dalo s jistotou předpokládat, že veřejnost bude se současným stavem silnic nespokojená.

Každý dobrý hospodář by ale měl stav svého nebo svěřeného majetku znát a vědět, jak s disponibilními veřejnými zdroji tento stav napravit.

Ptát se veřejnosti lze pak považovat za alibismus, nepředpokládám neschopnost.

Čínské přísloví praví: „Peníze jsou jako sníh, na který se lije horká voda.“

Já připojuji: „Lijme ji tedy s rozumem!“, možná ještě dodatek: „Horká voda by měla zahřát, nikoliv opařit.“ A cestující si jako opaření připadali, víte, pane náměstku Tichý?

Petr Tupec, krajský zastupitel,starosta Horního Jelení, ODS

18.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pak Na Špici.

Sportovní park se za rok vrátí do Pardubic

Ilustrační foto

Fotbalová Divize C: Živanice vyhrály 2:1 i doma

Studenti volí raději priváty. Chtějí soukromí a komfort

Pardubice – Semestr studentům pardubické univerzity začíná 25. září, už teď však zahájili hon na ideální bydlení. Možností mají několik. Ti, kteří si potrpí na své soukromí, si pronajímají garsonky. Někteří studenti volí sdílené studentské byty, které je vyjdou levněji. Jiní se nebojí kolejí, kde jsou ve středu dění a oddávají se studentskému životu se vším všudy. 

Pardubice chystají novou stezku Vinice - stará vojenská plovárna

Pardubice – O tom, že jsou Pardubice opravdu městem cyklistů svědčí i další cyklostezka, která přibude v parku Vinice. Nová stezka Vinice – stará vojenská plovárna bude začínat u tenisových kurtů, které se nacházejí v ulici K Vinici, a povede podél střelnice až ke stávající komunikaci v bývalém vojenském areálu. Dlouhá bude necelý kilometr.

Obránce Pardubic Šejvl: Začali jsme aktivně, góly nás uklidnily

Pardubice – Trest pro Jiřího Pirocha znamenal vynucený zásah do složení obrany fotbalových Pardubic. Na pozici stopera se posunul Michal Surzyn, jako levý obránce se představil Dominik Fusek. Vedle nich nescházel stabilní člen obrany MARTIN ŠEJVL. 

Dominik Hašek se vrátil do Pardubic. U megaskluzavky pomáhal

Pardubice - Legendární hokejový brankář Dominik Hašek se vrátil do svých rodných Pardubic, aby se v sobotu zúčastnil akce Slide Czech neboli Po česku na zadku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení