VYBERTE SI REGION

K vypůjčení růžového kola stačí jen mobil

Pardubice - V první fázi by mělo být po městě rozmístěno až dvanáct kol. Větší boom se očekává až v dalším roce.

2.8.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Od včerejšího odpoledne se mohou první zájemci projíždět po Pardubicích na růžových Rekolech. Ty jsou součástí projektu komunitního sdílení kol. Na různých místech krajského města budou rozmístěna jízdní kola, která si bude moci půjčit každý, kdo se přihlásí do systému sdružení Rekola.

Roční členství pro využívání kol ve všech městech stojí 1000 korun, lze zakoupit i měsíční členství za 200 korun.

Pardubice v tuto chvíli nabízejí zvýhodněné roční členství pro lokální jízdné (registrace platí pouze v Pardubicích), které je možné využít až do 15. října, a to za 600 korun. Do systému se přihlásí po Praze, Brně a Olomouci jako čtvrté město v Česku.

S Rekolem všude

V první fázi by mělo být po Pardubicích rozmístěno až dvanáct kol. Výhodou členství v systému je také to, že si kola můžete vypůjčit ve všech městech, která Rekola využívají.

„Třeba v Praze se bikesharing testoval loni na podzim. Zjišťovalo se, zda vůbec bude o takovou službu zájem. V Brně a Olomouci je tento projekt hodně zaměřen na studenty a podobně bychom to chtěli směřovat i v Pardubicích. Větší boom očekáváme až v příštím roce, až si lidé vyzkoušejí, jak to funguje," vysvětlila Petra Dufková ze sdružení Rekola Pardubice.

Potřeba jen telefon

Tomu, aby se kola nevyskytovala pouze v jedné části Pardubic, pak budou zabraňovat dobrovolníci. Jediné, co člověk k půjčování růžových kol potřebuje, je mobilní telefon. Pomocí mobilní aplikace může na interaktivní mapce zjistit, kde je umístěno nejbližší jízdní kolo. Případně je možné poslat SMS zprávu, a v odpovědi se zájemce o půjčení bicyklu dozví přesnou adresu.

Telefon je potřeba i k odemčení kola, číselný kód zámku se lze totiž opět dozvědět přes mobilní aplikaci. „Projekt Rekola je bezstanicový, to znamená, že kdo si ho půjčí, tak ho pak zamkne, kam uzná za vhodné. Zatím máme připravených dvanáct kol," konstatovala Petra Dufková.

A proč mají kola růžovou barvu? „Chtěli jsme, aby kola byla výrazná a byla snadno rozpoznatelná. Především jde ale o omezení krádeží – růžová barva a logo Rekola.cz odradí případné nenechavce, stejně tak následné udání v bazaru či zastavárně," vysvětlila Petra Dufková.

Jak Rekola fungují?

Rekola jsou komunitní bikesharing. Na jezdění se používají stará kola, která jsou opravená a nabarvená na růžovo.Každý jezdec má mobilní aplikaci (případně může používat SMS), ve které vidí růžová kola ve svém okolí a může si je půjčit. Členství v systému stojí tisíc korun na jeden rok nebo dvě stě korun na měsíc.

Půjčení kola

Přijdete ke kolu, které má na sobě viditelně umístěn takzvaný kód kola. Ten zadáte do mobilní aplikace, která ukáže kód zámku. Kola jsou totiž přidělaná zámky s číselným kódem (každé kolo má jiný a kódy se mění). Odemknete si kolo a můžete jet.

Vrácení kola

Jakmile už kolo nepotřebujete, zamknete ho na nejbližší vhodné místo. Nejlepší jsou stojany na kola, ale poslouží cokoli pevného. (Pozor na to, že k dopravním značkám by se kola přidělávat neměla, stejně tak jsou v aplikaci vyznačena „nebezpečná místa", odkud se kola kradou nebo kde je zakázáno je nechávat.) Po uzamknutí kola jen zmáčknete v mobilní aplikaci, že jste kolo vrátili, a na mapce udáte jeho polohu.

Lukáš Zitka

Autor: Redakce

2.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Zraněný a opilý utíkal i lékařům

Chvaletice – Chvaletičtí strážníci hledali zraněného muže, který měl bezvládně ležet u kulturního domu vedle skupinky dětí.

Tradiční průmysl v Česku skomírá. A uvolňuje místo montovnám

Část stojírenského holdingu Vítkovice, ČKD Praha DIZ, Kovosvit MAS, jeden z následovníků Škody Plzeň Pilsen Steel i výrobce letadel Let Kunovice. To je pět tradičních značek českého průmyslu, které v současnosti čelí existenční krizi. Možná tedy v přímém přenosu sledujeme závěr transformace české ekonomiky zahájený po listopadu 1989. Kdo se včas nepřizpůsobil novým poměrům nebo se dál jednostranně orientoval na východní trhy, dnes zápasí o přežití. Svou roli v ekonomice naopak posilují podniky se zahraničními majiteli, na které často pasuje hanlivý termín montovny.

ON-LINE rozhovor s Jaromírem Duškem

Pardubice - Proběhl on-line rozhovor s náměstkem hejtmana a kandidátem na hejtmana Pardubického kraje za koalici Osobnosti Pardubického kraje Jaromírem Duškem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies