Rozhodnutí představitelů Pardubického kraje vyrovnat se s nedostatkem studentů, kteří se hlásí na střední školy, redukcí počtu gymnázií, se opět ukazuje jako nesprávné.
Stejná laťka
Chceme–li, aby byla naše společnost vzdělaná a aby na vysoké školy nastupovali připravení studenti, je nezbytně nutné poskytnout jim tu nejlepší možnost středoškolského vzdělání.
Výsledky testu státních maturit potvrzují to, co se dalo očekávat. Nejlépe v nich dopadli právě studenti gymnázií. Můžeme si o státních maturitách myslet, co chceme, ale nesporně nastavily stejnou laťku pro všechny.
Proč tedy rušit či slučovat školy, které jsou nejlepší a vzdávat se tak něčeho, co dobře funguje? Nebylo by lepší hledat jiná řešení? Snižovat zároveň s kvantitou i kvalitu není zrovna šťastné řešení.
Studenti gymnázií měli nejlepší výsledky nejen z českého a anglického jazyka, ale především z matematiky.
Je tedy zřejmé, odkud jsou studenti na další studium technických disciplin nejlépe připraveni. Tato dosud prestižní forma všeobecného vzdělávání je zřejmě pardubickým krajským radním trnem v oku, neboť gymnázia jsou zavíráním či alespoň redukcí tříd ohrožena od samého začátku plánované reformy. O bizarním návrhu na střídavé otvírání gymnaziálních tříd v různých městech ani nemluvě.
Chce-li paní krajská radní Jana Pernicová podpořit dělnické profese, měla by se zaměřit na školy, odkud byli studenti neúspěšní.
Aby platilo to, že jsou gymnázia nejlepšími školami, musí být samozřejmě určitým způsobem zajištěna kvalita přijímaných studentů.
Pouze doporučení
Z Pardubického kraje vzešlo doporučení, aby se přijímací zkoušky dělaly na všechny střední školy. Problém je v tom, že se jedná pouze o doporučení.
Ty školy, kterým půjde pouze o to naplnit kapacitu tříd a nebude je zajímat úroveň přijímaných žáků, se přijímacích zkoušek jistě dobrovolně zřeknou. Žáci devátých tříd budou preferovat snadnější cestu a jejich rodiče budou spíše volit jistotu přijetí než kvalitu vzdělání.
Tímto doporučením mohou být tedy potencionální studenti gymnázií „odlákáni“ na jiné střední školy, kde bude jejich přijetí nekomplikované. Jedná se o další likvidační a nesystémový krok, věřím sice, že dobře myšlený, ale v konečném důsledku nejspíš ublíží nejkvalitnějším středním školám, které se jistě doporučení držet budou.
Simeon Karamazov, děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice