Napuštěná hladina Brněnské přehrady už netrpělivě očekává novou loď, která měla původně dorazit už předminulý týden. Loď s názvem Lipsko se na cestu z Hlavečníku u Týnce nad Labem na Přeloučsku, kde ji dodavatel stavěl, vydala včera. Ve středu pak má konečně dorazit do Brna.

Je to skutečně kolos. Na délku má loď 25 metrů, široká je 6,2 metru a vysoká 7,5 metru. Takže tentokrát jde doslovně o koráb na silnici.
Cesta lodi je kvůli tomu také pořádně ztížená. Už v pondělí odpoledne, pár hodin po vyjetí, nabral nadměrný náklad u Týnce nad Labem dvouhodinové zpoždění.

„Problémem je hlavně výška nákladu. Samotná loď má sedm a půl metru, takže zasahuje do korun stromů, nesmí se přitom odřít. Takže na silnicích nás zdržuje ořezávání nebezpečných větví. Měníme kvůli tomu operativně i další cestu,“ uvedla Helena Němcová z přepravní společnosti Hanyš - Přeprava.

Už před víkendem se navíc zjistilo, že trasu, kudy měla loď původně jet, teď komplikují nějaké opravy. Takže kamion s lodí nakonec putuje oklikami.

„To cestu prodlouží, nedá se ale nic dělat,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku, který lodě na Brněnské přehradě provozuje, Hana Pohanová.

Loď Lipsko za asi patnáct milionů korun si i po příjezdu ještě počká v docích. Na vodu loď dopravní podnik spolu s ostatními spustí až osmého května, kdy bude oficiálně zahájena letošní plavební sezóna na přehradě. Kapacita lodi je 200 pasažérů a má nahradit 40 let starý parník. Současný lodní park brněnského dopravního podniku se skládá ze dvou menších jednopalubových lodí Brno, Pionýr a čtyř větších dvoupalubových lodí Veveří, Dallas, Bratislava a Praha.

Policie je o nadměrném nákladu informovaná, takže v úsecích, kde šířka vozovky neumožní provoz v protisměru, bude dopravu řídit.
„Budeme zastavovat dopravu mezi jednotlivými křižovatkami nebo v místech, kde se dá vyčkat v nějakém širším zálivu,“ řekl operační důstojník chrudimské policie. Motoristé tak musí ještě dnes počítat s nečekanými komplikacemi, zítra už bude koráb na kolech brázdit silnice na Vysočině a na Brněnsku.

Samotná nakládka lodě na těžkonákladový kamion probíhala ve výrobně lodí v Hlavečníku bezmála celou neděli.
„Výroba lodi Lipsko trvala rok. Další čtyři lodě předběžně domluvené pro Brněnskou přehradu už jsou také hotové,“ řekl majitel firmy Jaroslav Jiráň.

Trasa nákladu

26. 4. 2010: Týnec nad Labem - po II/327 - Selmice - Kladruby nad Labem - Kolesa - - Komárov - Újezd u Přelouče - Štít - Lučice - Kladruby
27. 4. 2010: I/2 Nové Dvory - Svatý Mikuláš - Zdechovice - Spytovice – křiž. I/17 - vpravo III/34017 Sobětuchy - II/340 - III/34022 - Slatiňany vpravo I/37
28. 4. 2010: I/37 Vatín - Ostrov n. Oslavou - Křižanov - Velká Bíteš
29. 4. 2010: vykládka na přehradě
Pozor, trasa se může měnit, první změna nastala již v pondělí