VYBERTE SI REGION

Kraj a město by dnes měly rozlousknout spor o terminál

Pardubice - „Dozrál čas zvážit další pokračování spolupráce," prohlásili zástupci města v dozorčí radě.

26.1.2016 1
SDÍLEJ:

Plánovaný vzhled terminálu pardubického letištěAutor: Archiv

Pořádně horko nejspíš bude na dnešním jednáních krajských a městských radních, kde se bude řešit budoucnost pardubického letiště. Pohled obou akcionářů se zásadně rozchází. Zatímco zástupci města prosazují urychlenou stavbu nového terminálu, krajští radní považují investici 300 milionů korun za rizikovou.

Zástupce města v dozorčí radě letiště navíc nadzvedla slova hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, že kraj je pojistkou proti plýtvání peněz.

„Jedinou legální a legitimní institucí, která kontroluje hospodaření pardubického letiště, je dozorčí rada společnosti East Bohemian Airport (EBA). V té má dva zástupce i Pardubický kraj. Kraj se tedy na kontrole účelného nakládání s veřejnými prostředky podílí dlouhodobě a nepřetržitě od prvního dne svého vstupu do této společnosti," píše se ve společném prohlášení, které podepsali členové dozorčí rady firmy EBA Libor Slezák, Martin Kolovratník, Jiří Skalický a Petr Šotola.

Jak dál?

Dnešní zasedání může napovědět, zda se bude postupovat v přípravě nového terminálu. Nejprve se zdálo, že tato stavba bude mít podporu obou akcionářů, krajští politici ale požadují, aby se projekt zlevnil.

„Od počátku diskusí neskrýváme naše argumenty a snažíme se upozorňovat na předraženost projektu a jeho financování. V případě zlevnění celé stavby máme finanční prostředky, abychom mohli náš podíl zafinancovat z vlastních zdrojů bez využití bankovních produktů," konstatoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Má to ale háček. Pokud by se celý projekt opět předělával, znamenalo by to další zdržení, což by mohlo letiště připravit o výhodu, kterou v tuto chvíli má. „Oproti plánovanému letišti ve Vodochodech máme asi tři roky náskok, tuhle výhodu nesmíme ztratit," poznamenal primátor Pardubic Martin Charvát.

Dalším důvodem, proč by podle zastánců terminálu nebylo vhodné váhat, je fakt, že bez terminálu lze jen obtížně přilákat nové dopravní společnosti.

„Mám informace, že regionální letiště v Brně nebo Ostravě hlásí nárůst přepravců. My jim ovšem nejsme v tuhle chvíli nabídnout adekvátní zázemí," dodal primátor.

Jednání s přepravci

Podle ředitelky společnosti East Bohemian Airport Hany Šmejkalové se přes chybějící terminál vedou jednání s dvěma leteckými společnostmi, kteří se o pardubické letiště zajímají.

„Máme nyní jeden velký problém. V momentě, kdy by měly dvě letecké společnosti zájem o časově blízké letecké sloty, tak nejsme schopni ve stávajících podmínkách zajistit jejich odbavení. Odbavovací hala má kapacitu jen na jedno letadlo," řekla Hana Šmejkalová.

Zastupitelé města v dozorčí radě nejdou pro silná slova daleko a kraj by se podle nich měl rozhodnout, zda bude rozvoj letiště dál podporovat.

„Chceme zcela jasně deklarovat, že nyní už nevidíme pro město Pardubice jinou variantu než dokončit soutěž a zahájit samotnou výstavbu. Pokud Pardubický kraj cítí potřebu konat jiným směrem, dozrál nejspíš čas zvážit další pokračování spolupráce," píše se v prohlášení.

Autor: Lukáš Dubský

26.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

První světová válka: 102 let od vypuknutí

Před 102 lety – 28. července 1914 – vypovědělo tehdejší Rakousko-Uhersko válku Srbsku. Zamýšlená lokální trestná výprava se rychle proměnila v celoevropský konflikt velmocenských bloků. Zahynuly při něm miliony lidí, byla zničena vyspělá evropská civilizace a všeobecné zhrubnutí a úpadek mravů otevřely cestu pozdějším levicovým i pravicovým diktaturám.

Letní prázdniny si užívají i děti v pardubickém dětském domově

Pardubice – Ochudit své svěřence o prázdninové zážitky nechtěla ani současná ředitelka Dětského domova Pardubice Kateřina Fialová. S dětmi vyrazila na týdenní sjezd řeky Otavy.

Na zámeckých valech se točí pět větrníků v olympijských barvách

Pardubice - Pardubický zámek při olympiádě propojí kulturu se sportem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.