„Vidíme projekt v podobě moderní prosperující zóny Airport City středoevropského významu,“ uvedl za Odien Brian Wilson. Letiště by mělo stavět na několika oblastech podnikání – od dopravy lidí a nákladů přes opravy a údržbu letadel až po zábavní park v konečné etapě. Efekt by se tak měl násobit a současně by se snížilo riziko, pokud by některý ze záměrů nedopadl podle představ investorů. „Myslíme si, že je to nejlepší strategie pro pardubické letiště,“ říká Brian Wilson s tím, že návratnost projektu by byla zajištěna i při relativně nízkém provozu.

V první etapě plánují Američané výstavbu terminálu o kapacitě jednoho milionu cestujících ročně. Na plný provoz by se ale letiště dostalo až za řadu let. Pokud by se v příštím roce začalo stavět, v roce 2012 by Pardubice mohly odbavit až tři čtvrtě milionu lidí. Odien však není jediným zájemcem. Radnice jedná ještě s Brity a asijským investorem.

Na pardubickém letišti plánují také zábavní park

Terminál střední velikosti nabízí městu vystavět americká společnost Odien, která spolu s finanční skupinou Dexia vytvořila konsorcium Pardubice Airport City. Investici ve výši pěti miliard korun by chtělo konsorcium začít realizovat – pokud se stane strategickým partnerem města a kraje – co nejdříve.
„Chceme podpořit záměr, který klade důraz na citlivý a vyvážený rozvoj lokality s pozitivními ekonomickými a společenskými přínosy pro nejbližší okolí, město Pardubice, Pardubický kraj a jeho okolí a celou Českou republiku,“ říká za společnost Dexia Jaromír Peklo. Když konsorcium zvažovalo nejlepší možnost pro pardubické letiště, vyloučilo dvě krajní varianty. Pokud by se totiž Pardubice staly letištěm pro nízkonákladové letecké přepravce, muselo by za rok odbavit kolem tři a půl milionu cestujících – tedy zhruba sto letů denně. „Nechceme ani vybudovat konkurenci mezinárodnímu letišti Ruzyň,“ říká Jaromír Peklo s tím, že není v jejich zájmu rozpoutat cenovou válku, která by nepřinesla nikomu nic dobrého. Projekt konsorcia je podle Pekla postaven na kombinaci činností, které se navzájem doplňují a podporují. Jako první by měl přijít na řadu nový moderní terminál, jehož výstavba by mohla začít už na jaře příštího roku s dokončením na podzimu roku 2009. Stavební činnost na letišti by pak měla vyvrcholit v roce 2012 dokončením zábavního parku. V té době by podle představ konsorcia již pardubické letiště odbavovalo ročně 500 až 750 tisíc cestujících. Letový provoz by měl přitom být provozován s důrazem na snižování hlukové zátěže.

V současnosti akciová společnost EBA, která provozuje civilní část pardubického letiště, zaměstnává dvacet pět lidí, denně odbaví jeden až pět letů. Po spuštění nového terminálu by podle představ konsorcia stoupl počet letů na dvacet denně, v další etapě by přišla na řadu cargo doprava.

„Ruzyně se rozhodla nerozvíjet nákladní dopravu, vzniká tak velký prostor na trhu,“ říká Jaromír Peklo. Podle statistiky totiž jen dvacet procent leteckých nákladů přistane v České republice, většina končí na letišti ve Vídni a ve Frankfurtu a do Česka se dostane jinou dopravou. „To bychom rádi změnili,“ přeje si Jaromír Peklo.

Starosta Dukly: Rozvoj letiště ano, ale postupný

Pátý městský obvod Pardubic se potýká s problémy s dopravou. Vedle všudypřítomné silniční ale navíc leží v sousedství letiště, na němž vedle sebe probíhá provoz vojenský a civilní. Jak vojáci, tak město s krajem má s letištěm velké plány. A ty směřují ke zvýšení provozu.

„Největší hluk je zde samozřejmě z dopravy. Jestli jsou tady odpůrci letiště, tak ti mi řeknou, že z letiště, ale není tomu tak. Protože dopravní letadla – i po všech kontrolách a měřeních – dodržují hlukové limity,“ říká starosta obvodu jaroslav Kňava s tím, že problém s hlukem byl vloni, kdy zde půl roku pobývaly nadzvukové gripeny z Čáslavi.

Další rozvoj letiště je ale podle Kňavy velice choulostivá věc, protože letový provoz zásahne okolní obce a části města. „Já sám jsem byl u třech jednáních případných investorů, jimiž jsou Angličané, Američané a Jihokorejci. Každý chce nějakým způsobem investovat v nějakém čase. Ale oni nehovoří pouze o půlmilionu cestujících ročně, ale někteří by se chtěli dostat až na tři a půl milionu a popřípadě ještě výše. Což je například v případě jihokorejských investorů. To je strašně moc, chybí tady celá infrastrukturní síť, spousta hotelů, zázemí pro cestující,“ popisuje hendikep letiště Jaroslav Kňava.

Domnívám se, že rozvoj civilního letiště musí být, ale ve smyslu postupných kroků. Dobudování letiště, odbavovacích hal, popřípadě rozšíření dráhy. A samozřejmě zajištění infrastruktury, která je dnes žalostná,“ dodává starosta dukelského obvodu Kňava.

Rusové uvažují o terminálu - pátek 20. července

K dosavadním třem zájemcům o strategické partnerství s městem a krajem při rozvoji pardubického letiště přibyl další. A to ze země, z níž se rekrutuje převážná část klientely, kterou letiště v průběhu roku odbaví.

„Připojili se investoři z Ruska a kapitál, který mají, pochází z petrochemie,“ uvedl náměstek primátora Alexandr Krejčíř. „Zatím jsme s nimi měli jedinou schůzku a žádnou konkrétní nabídku nebo prezentaci jsme od nich ještě neviděli.“ Podle Krejčíře ale město tlačí čas a vedení města i představenstvo akciové společnosti EBA, která provozuje civilní část letiště, se shodly na tom, že jednání s potenciálními investory by se měla ukončit do konce srpna. „A snažit se předložit zastupitelstvu v září nebo říjnu už konečně nějaký materiál k rozhodnutí,“ říká Krejčíř. „Pořád nemáme konkrétní výstup, který bychom měli mít, abychom s ním mohli pracovat dál. Začali jsme spolupracovat s poradenskou firmou Ernst and Young a s ní chceme vytvořit konkrétní materiál, který by obsahoval porovnatelná kritéria. Máme v úmyslu vytvořit jakousi poptávku pro zájemce tak, abychom byli schopni jejich nabídky porovnat.“

O výstavbu nového terminálu se vedle Rusů uchází také Korejci, nejdále v jednání jsou ale zástupci britské firmy John Laing a americké společnosti Odien.

Letiště pro stovky tisíc cestujících

Nový letištní terminál, o který usiluje město Pardubice spolu s krajem, by měl být ekonomický, úsporný a s dostačující kapacitou. „Tak, aby splňoval charakter regionálního mezinárodního letiště,“ vysvětluje náměstek primátora Alexandr Krejčíř. „Není pravda, že chceme desítky milionů odbavených cestujících, limitujícím faktorem je studie vlivu na životní prostředí EIA, která se teď zpracovává na 250 tisíc cestujících. Pokud se budou počty cestujících navyšovat, musí se zpracovat nová EIA.“

Kapacita nového terminálu bude počítat s možností rozšíření až na 600 tisíc cestujících ročně. Jedním z velkých problémů rozvoje letiště jsou především špatná dopravní situace v jeho okolí a hluk.

Další související články:

Mezi Pardubicemi a Moskvou se od čtvrtka létá dvakrát týdně

O modernizaci letiště v Pardubicích soutěží Odien a AZA Trade

Letiště platí za bezpečnost

Pardubická radnice jedná o investici do letiště

Pardubice jednaly s novým zájemcem o investici do letiště

Perspektivní pardubické letiště hledá nové policisty

Primátor: Projekt letiště je ekonomický a úsporný

O pardubické letiště má zájem další investor

Jaká je americká vize letiště?

Firma Odien představila plány modernizace letiště

Brity láká letiště

Letiště musí oplotit, podle města jde o veřejný zájem

O pardubické letiště mají zájem čtyři investoři

Letiště mohou brzdit přetížené silnice

Dvě firmy mají zájem o letiště

Z Pardubic se pravidelně létá již také do Petrohradu