Při generální zkoušce maturit neuspěla podle již zpracovaných výsledků téměř třetina studentů. Přestože jsou tyto výsledky alarmující, zůstanou požadavky stejné i pro „ostré“ maturity v příštím roce, v České televizi to řekl ministr školství Josef Dobeš.
V lehčí verzi, kterou si zvolily tři čtvrtiny studentů, jich propadlo 33 procent, v těžší pak 38 procent.

Ještě však stále „o nic nešlo“. Na jaře by mohla být situace horší. Smyslem podzimního testování totiž nebylo prioritně zjišťovat znalosti studentů, ale ověřit, jestli bude nový systém fungovat.

Generálka státních maturit se konala v půlce října a v Pardubickém kraji se jí zúčastnilo 69 ze 71 škol.
Školy zatím konkrétní výsledky nemají. Ty jim budou sděleny až ve středu.

„Statistika výsledků je jedna věc. Důležité je však to, co bylo v podtextu zkoušky státních maturit – vyzkoušet samotnou organizaci a logistiku,“ uvedl ředitel Gymnázia Mozartova Otto Horák.

„Ve svém projevu to řekl i pan ministr Dobeš, nešlo o to zjišťovat znalosti studentů,“ prohlásil Otto Horák.
„Záleželo také na tom, s jakou motivací k tomu studenti přistoupili, jak dobře či nedobře to chtěli napsat. Na jaře bude jejich motivace daleko vyšší,“ sdělil Otto Horák.

„Objevila se také zajímavá informace, že gymnázia při říjnové generálce dopadla lépe než učiliště. Na to se nemusela konat generálka, to by snad mělo být jasné,“ dodal Otto Horák.

I podle ředitele Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Poděbradská v Pardubicích Ctirada Kremla měla generálka ověřit především logistiku. „Když se ke generálce schylovalo, deklarovalo se, že jejím cílem je vyzkoušet logistiku. Většina škol k tomu tak přistupovala,“ vysvětlil Ctirad Kreml.

„Výsledek generálky je pro ředitele škol alarmující a nemůže nás to nechat klidnými,“ řekl Kreml.
„Ještě před generálkou uvedl ředitel jedné střední školy, proč se jí nezúčastní. Důvodem bylo, že se koná v říjnu, tedy na začátku čtvrtého ročníku, kdy mají studenti ještě téměř celý školní rok před sebou a chybí jim látka čtvrtého ročníku, která bude součástí generálky. Výsledky by pak mohly být demotivující, a proto chce studenty uchránit rozčarování. Teď jsem si na jeho slova vzpomněl,“ konstatoval Kreml.

„Naše škola se účastnila, protože jsme chtěli vyzkoušet atmosféru, logistiku i jednotlivé role. Výsledky jsou však teď prezentovány jako měřítko kvality škol, což je nefér,“ prohlásil Kreml.

„Řada studentů se státní maturitou nesouhlasila, protestovali, mohli ke zkoušce přistoupit recesisticky, psát nesmyslné odpovědi. To může zkreslit výsledek, ale nikdo to nekomentuje ve všech souvislostech a veřejnosti nabízí tato čísla jen jako kvalitu žáků středních škol,“ uzavřel Ctirad Kreml.

Monika Suchá