Alexandra Prokopová, kurátorka Galerie Mázhaus, která sídlí na Pernštýnském náměstí vedle pardubické radnice, je silně rozhořčena z přístupu úředníků magistrátu. „Nikdo nás neinformoval o tom, že dvůr, kde máme umístěna některá díla, se promění ve staveniště,“ konstatovala Alexandra Prokopová. „Stalo se to o uplynulém víkendu, tedy v době, kdy je v galerii největší počet návštěvníků. Nechápu, proč nám o tom nikdo nedal vědět,“ podivila se kurátorka.

Naštvaní autoři

„Na dvoře byly naskládané plastové židle, hromada hlíny a mezi tím výtvarná díla,“ sdělila Alexandra Prokopová.
„Instalace tak naprosto zásadně změnila svou tvář a obsah, který lze komentovat mnoha způsoby. Autoři jsou uražení, naštvaní, a to oprávněně, rada galerie kroutí hlavou,“ líčila kurátorka.

„Moc nás mrzí, že jedna z nejlepších výstav nestora pardubických výtvarníků Josefa Procházky je poznamenaná takovým excesem. Navíc s Petrem Miláčkem prezentují svá díla společně po dlouhých deseti letech,“ podotkla Alexandra Prokopová.

Výstava nazvaná Plastiky a kaligrafie byla podle jejích slov dlouhodobě připravovaná a kvůli rekonstrukci celého objektu, v němž je umístěna galerie, se musela odkládat. „Na konci března měla rekonstrukce skončit. Hned poté jsme začali tuto výstavu realizovat a teď jsme se dočkali tohoto nemilého překvapení,“ vyprávěla kurátorka pardubické Galerie Mázhaus.

„Měli nám to oznámit dopředu. Kdybychom o tom věděli včas, mohli jsme se podle toho přizpůsobit,“ nechal se slyšet autor Petr Miláček.
„Paradoxní na celé situaci je, že tato výstava končí už tuto neděli. Stačilo tedy jen týden počkat,“ doplnila Alexandra Prokopová.

Co na to radnice?

„Radnice vyhověla žádosti vlastníka sousedního objektu a umožnila firmě, která provádí rekonstrukci jeho domu, provést izolaci zdi navazující na atrium (dvorek) radnice. Oproti původnímu slibu firmy, podle něhož měl být podél zdi v atriu pouze vyhlouben asi čtyřicet centimetrů široký příkop, byla na dvorek navezena zemina. Po dohodě obou stran bude zakryta a do týdne by z atria měla zmizet úplně. Instalace výtvarníků nebyla pracemi nijak fyzicky dotčena, s méně vzhledným prostředím se musí vyrovnat například i HC Moeller, který ve středu v těchto prostorách pořádá raut,“ řekla náměstkyně pardubického primátora Štěpánka Fraňková.

Město nyní usiluje o to, aby se Mázhaus, který má od roku 2004 pronajatý regionální pobočka Unie výtvarných umělců České republiky, vrátil do jeho správy. Radnice chce smlouvu o pronájmu vypovědět ke konci letošního roku.