Není všechno zlato, co se třpytí. Jaká je hranice mezi lží a milosrdnou lží? Jak dokáže změnit život tajemství, které vyplave na povrch? O tom všem vypráví nový český film Medvídek, jehož předpremiéra se uskutečnila v pondělí vpodvečer v pardubickém multikině CineStar.

„Náš film klade otázky, ale nedává odpovědi. Na ty už si každý musí přijít sám,“ uvedl Petr Jarchovský, scénárista snímku, který ukazuje různé způsoby řešení manželských kotrmelců, vzpour a rozletů.

Co je mocnější?

"Voda je mocnější než kámen, měkké je mocnější než tvrdé a ženský princip je mocnější než mužský,“ praví se v titulcích. Je tomu tak i v reálném životě? „Na to nelze jednoznačně odpovědět. S režisérem Janem Hřebejkem jsme dospěli k tomu, že pokud partneři projdou nějakou podobnou životní zkušeností, kterou jsme jim připravili v Medvídkovi, tak většinou z ní, pokud ji přežijí, vycházejí zocelenější ženy než muži. Ale možná je to jen náš generační pocit,“ sdělil Petr Jarchovský, jenž se mihl i na plátně v epizodní roli návštěvníka úvodní vernisáže soukromé galerie, kterou provozuje jeden z hlavních hrdinů příběhu Jirka ztělesněný skvělým Jiřím Macháčkem.

Pro mě je těžší hrát než psát. V Medvídkovi jsem však byl použit jen jako rekvizita. Tam asi začíná a končí můj herecký limit,“ řekl scénárista.
„Práci herců obdivuji a jsem rád, že filmy Honzy Hřebejka se o ní hodně opírají. Osobně se vždycky těším na okamžik, když si herci scénář přivlastní, prostoupí ho svou zkušeností a talentem. Vůbec se nebojím, že do něj vnesou něco ze sebe a že se to, co jsem vytvořil, promění. Kdo chce psát pro film, tak s tím musí počítat. Nemá cenu se tomu bránit, je třeba naučit se z toho radovat,“ pravil Petr Jarchovský, jenž v Pardubicích vyřídil i pozdrav od režiséra Jana Hřebejka. „Určitě by tu byl s námi, kdyby netočil další film,“ prohlásil scénárista Medvídka.

„Názvy u nás vždycky vznikají až poté, co je hotový scénář. Pro Medvídka jsme se rozhodli proto, že je asi nejoblíbenější hračkou, ale zároveň jde o nebezpečnou šelmu. Oba tyto významy mají ve filmu místo,“ prozradil Petr Jarchovský, s nímž do města perníku zavítala i filmová manželka Jirky Vanda, herečka Tatiana Vilhelmová.

Sen se naplnil

„Díky kolegům se to v podstatě hrálo samo. S řadou z nich už jsme se znali z předchozích filmů. Navíc jsme absolvovali společné soustředění, kde jsme si hodně povídali o jednotlivých postavách. Když svou figuru člověk dobře zná, už se v ní může pohybovat mnohem svobodněji. To jsem u Vandy cítila,“ svěřila se Tatiana Vilhelmová, jež ztvárnila tak trochu neřízenou střelu, jíž nebaví být jen ženou v domácnosti. Naopak má chuť podnikat, třeba v cukrárně.

„Do cukrárny moc nechodím. Sladké mi příliš nechutná. Ale kdysi jsme měly s Aňou Geislerovou, která ve filmu hraje mou kamarádku Annu, ženu Romana Luknára, v plánu otevřít si vlastní kavárnu. Jenže naše finance byly tak malé, že by nestačily asi ani na maličký záchůdek. Tak se nám podařilo otevřít společný podnik alespoň v Medvídkovi,“ pousmála se herečka, která ve filmu nesnáší uklízení a podle toho to také u ní doma vypadá.
„Sama neuklízím ráda, ale baví mě vydělávat peníze na to, aby mi doma někdo uklidil. Ale úplný bordelář nejsem.“

Trojan: Medvídek za 27 milionů korun!

Nový český film režiséra Jana Hřebejka a scénáristy Petra Jarchovského Medvídek spolykal podle slov producenta snímku Ondřeje Trojana přibližně sedmadvacet milionů korun.

„Původně se počítalo s třiceti miliony. Musím pochválit celý štáb, jelikož se podařilo, že byl nakonec o skoro tři miliony korun levnější,“ uvedl producent filmu při jeho předpremiéře v pardubickém multikině CineStar a dodal, že natáčecích dní bylo čtyřicet.

Příběh vypráví osudy tří kamarádů, kteří se znají už od školních let. Mají k sobě velmi blízko, vzájemně se se svými rodinami navštěvují a jejich vztahy se zdají být idylické. Málokdo z jejich okolí, včetně manželek, však tuší, že všichni mají tajemství, která zásadně ovlivní jejich další směřování.

Jedním z hlavních hrdinů snímku je vedle Jirky (Jiří Macháček) a Romana (Roman Luknár) také diplomat, český velvyslanec v Itálii Ivan (Ivan Trojan), který ve filmu plynně hovoří italsky. „Kurzy italštiny jsem bratrovi platit nemusel. On hraje poměrně často role, v nichž mluví jazyky, které neovládá. Své italské repliky se naučil nazpaměť a pak se jen tvářil, že mu jde italština dobře,“ řekl Ondřej Trojan.

Tatiana Vilhelmová měla v Medvídkovi dubléra!

Tatiana Vilhelmová musela mít při natáčení filmu Medvídek dubléra! „Šlo o hod dortem po mém filmovém manželovi Jirkovi, kterým byl Jiří Macháček,“ upřesnila herečka, jež v novém snímku režiséra Jana Hřebejka ztělesnila Vilmu.

„Dort jsem na Jirku vrhla hned na poprvé. Pak ale byly potřeba ještě další hody a toho už jsem nebyla schopná. Na ,place’ se zrovna pohyboval Ivan Trojan, který hrál Jirkova kamaráda Ivana. Hrozně se mi smál, že mi to nejde, až nakonec mrsknul dort po Jirkovi on,“ usmála se Tatiana Vilhelmová při krajské předpremiéře snímku v pardubickém multikině CineStar.

Na ní zavítal rovněž scénárista Petr Jarchovský. „Pěkné scény vznikly i bez mých dialogů. Například taneční kreace Jirky Macháčka, Ivana Trojana a Romana Luknára se zrodila přímo na ,place’. Ve scénáři byl popsán večírek, kde hlavní mužští hrdinové skončí v jednom bytě vyhození od svých manželek – stejně jako v době studentských let, kdy ještě žádné partnerky neměli. Místo mých vynikajících dialogů se chlapci uchýlili k pozoruhodnému pohybovému divadlu. Byl jsem za to rád. Aspoň se tam tolik nežvanilo,“ řekl scénárista filmu, kde si zahrál i ministr zahraničních věcí Cyril Svoboda.

„Potřebovali jsme navodit iluzi, že postava Ivana, kterou hrál Ivan Trojan, je skutečným diplomatem. Kdyby v té chvíli působil ve funkci ministra někdo jiný než Cyril Svoboda a byl ochoten v našem filmu hrát, objevil by se tam on,“ podotkl Petr Jarchovský.

Do Pardubic na předpremiéru zavítala i filmová Natálka, utajovaná desetiletá dcera Romana, kterou ztvárnila Sára Sotonová. „Při natáčení jsem snad moc nezlobila. Jestli zlobili oni mě, to už si nepamatuji. Nejvíc mě bavilo natáčení Vánoc. Dostala jsem i nějaké dárky, ale bohužel jenom jako,“ povzdechla si.