Tři důležité mosty přes řeku Labe jsou ve špatném stavu. Most na jezu v Přelouči, „americký" most ve Valech u Přelouče a kamenný most v Řečanech nad Labem, který spojuje obec s hřebčínem. Všechny jsou nezbytné pro dopravu. Pokud by statici některý 
z nich zavřeli, v oblasti může zkolabovat záchranný integrovaný systém. Hasiči 
a lékaři by se nedostali do některých obcí regionu včas.

PRVNÍ NA ŘADĚ: VALY

Pardubický kraj se rozhodl, že stavbu mostu ve Valech podpoří částkou přes 40 milionů korun ze svého rozpočtu, přestože akce bude probíhat v režii Ředitelství vodních cest. Most je totiž součástí projektu splavnění Labe. Nové dílo bude mít již potřebnou splavnou výšku sedm metrů. „Je veřejným zájmem mít jeden spolehlivý most mezi Pardubicemi a Řečany. Přestali bychom trnout, že zůstaneme bez důležité spojnice. Doufám, že radní a zastupitelé příspěvek ve výši 40 milionů podpoří. Může to být impuls, který celou akci rozpohybuje," uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Celkem má nová stavba stát přes 200 milionů korun. Ředitelství vodních cest má dokumentaci i finanční prostředky připravené tak, že by investice mohla být zahájena už 
v příštím roce.

Po „americkém" mostě – úzké kovové konstrukci 
s dřevěnou podlahou – mohou dnes přejíždět jen osobní auta a přecházet pěší. „Provoz je zejména 
v letních měsících velice komplikovaný. Dochází 
k mnoha dopravním nehodám," prohlásil starosta Valů Dušan Doležal. Pro obec se s novým mostem otevřou i nové možnosti, například jedná s městem Přelouč 
o prodloužení linek městské hromadné dopravy až do Valů.

ŘEČANY ČEKAJÍ

Dalším problematickým místem je kamenný most 
v Řečanech nad Labem. Podle odborníků má porušenou statiku a musí být 
v dohledné době odstaven 
z provozu. „To by vedlo 
k razantnímu zhoršení fungování integrovaného záchranného systému i autobusové dopravy v oblasti. Provoz by komplikovaly objížďky," popsal Jaromír Dušek. Kraj již shání alespoň provizorní mostní konstrukci, kterou by dopravu dočasně vyřešil. I tento most by ale měl být brzy vybudován na splavnou výšku sedm metrů a také za peníze státu. Za tyto dva mosty jde celkem přibližně o půl miliardy korun.

„Pokud bychom to měli platit z peněz kraje, nemohli bychom nic investovat 
do silnic druhé a třetí třídy. To není možné," dodal náměstek hejtmana.