Katastrofální bilanci stavu silnic po letošní zimě včera zveřejnilo vedení Pardubického kraje. Silnice jsou rok od roku zanedbanější, rozpadají se doslova pod koly aut a na jejich rekonstrukci nejsou peníze.

O letošní zimu, která pardubické krajské silničáře stála o 30 milionů víc než v minulých letech, ani nejde. Ta tomu dala jen poslední ránu.
Hejtman Radko Martínek a jeho náměstek zodpovědný za dopravu Jan Tichý se včera doslova předháněli v líčení katastrofických vizí krajské silniční sítě kvůli nedostatku peněz. Ty by přitom byly, je to ale – jak oba pánové přisvědčili – otázkou priorit.

Jednou z těchto priorit je tak například i nadále proplácení regulačních poplatků. Vloni to daňové poplatníky stálo 34 milionů korun, v Královéhradeckém kraji ještě více.

Kritik by s nadsázkou řekl: Hlavně že dostaneme od kraje 30 korun za recept, když se do té lékárny ani nebudeme moci po rozbitých silnicích jak dostat.

„Kvalita silnic se zhoršuje rok od roku. Ve špatném stavu je kraje převzaly už v roce 2000 od okresních úřadů. Dnes jsme na 30 procentech reprodukce vozovek a toto číslo stále klesá. Investice pokryjí sotva pět procent rozsahu krajské sítě silnic, 95 procent zbývajících nám ale chátrá před očima. Jestli to takto půjde dál, během několika málo let nás podfinancování komunikací dožene, a nebude po čem jezdit,“ uvedl Tichý.

„Trojky“ nechá kraj v nejhorším rozbité

Dodal dokonce, že v nejhorším případě by se mohlo stát, že by kraj byl nucen některé vedlejší silnice převést na obce, aby se o ně staraly samy. Staly by se z nich například obslužné či místní komunikace. Jinak by je kraj musel nechat rozbité.
„Žili jsme si nad poměry. Naše priority musíme přehodnotit,“ dodal hejtman Martínek.

Proplácení poplatků ale na seznamu rozpočtových výdajů, které se budou přehodnocovat, nebude.
„Ušetřili jsme jinde. Například na přehodnocených výběrových řízeních jsme snížili krajské investice o 416 milionů korun. Touto cestou musíme pokračovat. Čtyřiatřicet milionů za poplatky je jen zlomek uspořené částky,“ odpověděl Tichý na otázku Deníku, zda by se nedaly potřebné peníze nalézt právě v sumě vydané za proplácení poplatků.

„Sám jsem před rokem apeloval na občany, aby si poplatky nechávali proplácet jen ti potřební. Lidé to jako sociální opatření přijali a míra proplácení poplatků je v našem kraji mnohem nižší než v jiných. Pro řadu občanů je opravdu problém, když mají být první tři dny hospitalizace úplně zadarmo, poté jim začne nabíhat jen 60 procent příjmu a do toho narůstá každodenní částka 60 korun za pobyt v nemocnici,“ přisvědčil Martínek.

„Tyto hloupé regulační poplatky nic nezregulovaly, a my při našich rozpočtových opatřeních budeme brát ohled na sociální důsledky pro obyvatelstvo,“ rozohnil se hejtman.

Bilance stavu silniční sítě je v každém případě natolik děsivá, že radní Tichý pokládá za nutné přehodnotit celkové výdaje do krajských silnic a nastavit jim nové, na peníze bohatší parametry. Zcela novou koncepci, která by silničářům přinesla více peněz, chce představit v dubnu.

Šetřit se bude ve výběrových řízeních

Jenže ono opravdu není kde brát. Kvůli hospodářské krizi krajské rozpočty bojují s obrovským propadem příjmů. V roce 2013 navíc vyschnou dotace z Evropské unie, ze kterých kraj doposud do silnic investoval. Hustota zdejší silniční sítě přitom patří mezi největší v Česku.