Potřeba šetřit peníze se dotkne i silnice u Pardubic. V netrpělivě očekávaném seznamu zastavených staveb, který představil ministr dopravy Vít Bárta, se totiž objevily i Opatovice nad Labem.

Konkrétně má být zastavena stavba třetího patra nové křižovatky u Opatovic na rychlostní silnici R35, která spadá mezi stavby minimálně rozestavěné. „Stavba třetího patra byla zahájena v červenci, takže se zatím proinvestovalo minimum prostředků,“ sdělil bývalý hejtman Pardubického kraje a vládní zmocněnec pro výstavbu silnice R35 a dálnice D11 Ivo Toman, který v pondělí nastoupil do funkce náměstka na ministerstvu dopravy.

Jak to bude se stavbou dál, ale podle všeho zatím málokdo ví.

Bývalý hejtman Ivo Toman se jako náměstek ministra dopravy podle svých slov „teprve zabydluje“, a tak prý zatím nemá dostatečné informace o čerstvě zveřejněném zastavení stavby. „Jsem na ministerstvu první den, veškeré informace budu teprve zjišťovat,“ uvedl v pondělí.

Stát měl financovat jen patnáct procent

Ale ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neposkytlo moc informací. Podle Hany Jarolímové, vedoucí manažerky projektu R35, se teprve komunikuje s ministerstvem a se zhotovitelem stavby.

„Dostali jsme pokyn, že máme vyrozumět zhotovitele o tom, že mají být ihned zastaveny práce na stavbě. Dochází totiž k jejímu přerušení,“ pravila Hana Jarolímová.

Další podrobnosti ale nesdělila s tím, že se teprve uskuteční další jednání. „My sami se informace dovídáme z tisku, takže zatím čekáme, co bude dál. Stavba měla financování zajištěno z Operačního programu Doprava, a to z 85 procent. Stát ji přerušil proto, že nemá těch patnáct procent,“ doplnila Jarolímová.

Kolik bude zastavení stavby stát, to podle ní není v tuto chvíli snadné vyčíslit. Podle Ivo Tomana není zastavení stavby likvidační. „Samozřejmě mě to mrzí, ale peníze prostě nejsou. Já jsem hlavně rád, že se podařilo rozjet čtyřproudovou silnici na Hradec Králové.

Tato stavba pokračuje dál, a to je důležité pro to, aby se Hradec Králové a Pardubice mohly napojit na dálnici,“ podotkl nový náměstek ministra s tím, že doufá, že zastavení stavby křižovatky je jen prozatímní. „Pro mě je nyní klíčové, aby byly příští rok peníze na výkupy pozemků a aby se mohlo pokračovat se stavbou na Vysoké Mýto,“ nechal se slyšet Ivo Toman.

Není to katastrofa, ale spíš komplikace

Obyvatelé Opatovic nad Labem se o čerstvě zveřejněné zprávě teprve dovídají. „Dali jsme tu zprávu na obecní webové stránky a čekáme na reakce lidí. Co si o tom obyvatelé myslí, se teprve ukáže,“ prohlásil šéfredaktor obecního zpravodaje Radek Šejvl.

„Já sám to nevnímám jako tragédii, jak to zaznívá odjinud, ale jako velkou komplikaci. Problém je v tom, že dokud se nedostaví R35, nic se nevyřeší. Tato křižovatka funguje jako velký sjezd z dálnice D11 a pokud bude tato silnice stále končit u Opatovic, provoz nezeslábne. Ale nebudeme křičet jako ostatní, že právě u nás se to zastavit nesmí, jako tomu je jinde,“ dodal Radek Šejvl.

Jeho slova potvrzuje i starosta obce Pavel Kohout. Aby se ulevilo dopravě v samotných Opatovicích, je podle něho nejdůležitější kromě pokračování výstavby R35 na Vysoké Mýto také dokončení D11 do Hradce Králové.

„Obec byla od roku 2006 zatěžována hlukem a prachem způsobeným touto obrovskou stavbou. Smysl byl v tom tyto stavby v katastru obce dokončit, aby se mohlo pokračovat dál,“ uzavřel starosta Opatovic nad Labem.

(teh)