Obchvat Chrudimi, Vysokého Mýta, průtah Pardubicemi, dálnice D11. Všechny tyto, rok od roku odkládané a přitom zoufale nutné investiční plány, opět nejspíš vezmou za své.

Třeba právě obchvat Chrudimi už je připraven na výstavbu, akce má i vysoutěženého dodavatele. Jen dokončit přeložky sítí a vyjet s bagry na pole. Začít budovat se mělo ještě letos, místo toho se ale stavba odkládá ad acta.

Důvodem jsou rozpočtové škrty ministra financí Miroslava Kalouska. Státnímu fondu dopravní infrastruktury, který stavby na dálnicích a silnicích první třídy platí, sebral z rozpočtu na příští rok 17 miliard korun. A vzhledem ke čtyřmiliardovému výpadku příjmů fondu i v letošním roce začne státní Ředitelství silnic a dálnic zakonzervovávat rozběhnuté stavby už nyní, od srpna.

Jedna z mála nových východočeských silnic, která se nejspíš stihne dokončit, je jižní obchvat Vamberka. Je totiž těsně před dokončením. Škrty by se – čistě teoreticky – snad neměly dotknout také nedávno zahájené výstavby čtyřpruhu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Tuto stavbu spolufinancuje EU. Tím však výčet investic, které škrty snad neohrozí, končí. Navíc i dokončení těchto staveb je jen zbožným přáním.

„Zastavování staveb půjde napříč republikou, jisté dokončení má jen jihozápadní obchvat Prahy. Kompletní seznam pozastavených investic zveřejníme po jednání s regiony příští týden. Nyní to jsou všechno jen spekulace,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Pokračování D11, výstavba R35 a obchvaty měst? Zapomeňte!

Východní Čechy – Osm dní před parlamentními volbami páni politici s pompou poklepávali na základní kámen stavby čtyřpruhu mezi Hradcem a Pardubicemi. Dva budované úseky se napojí na již hotové kousky dálnice na výpadovkách z obou krajských metropolí a v listopadu otevřený úsek pod opatovickou křižovatkou.

Původní plány ŘSD před finančními škrty.

K čemu však tato autostráda, která má být hotová v létě 2012, vlastně bude, když auta v Pardubicích zastaví špunt v podobě jedné z nejucpanějších křižovatek v kraji, u pardubického Parama? Jeho rekonstrukce se přitom na seznamu vládních škrtů s největší pravděpodobností také objeví.

Teď přitom není jisté ani to, zda bude dokončen aspoň tento čtyřpruh. Hrozí, že vládní škrty pozastaví i stavby, spolufinancované z fondů EU.

Zcela určitě si však řidiči musí nechat zdát o brzkém zahájení stavby dálnice R35 z Hradce do Olomouce. Zkrátka tak přijde Vysoké Mýto, které zoufale potřebuje odvést dopravu z centra města.

Blokádami začnou asi opět hrozit i obyvatelé Chrudimi, které státní úředníci slibují obchvat už několik desetiletí. A o zoufale ucpaném Náchodě, který je závislý na propojení české dálnice D11 s polskou S3, ani nemluvě.

Se škrty nesouhlasím, bouří se hejtman

Východní Čechy – Ministerští úředníci budou mít v regionu co vysvětlovat. S avizovanými škrty a zastavováním staveb silnic se totiž radnice auty ucpaných měst ani vedení krajů nehodlají smířit.

„Zásadně s tím nesouhlasím. Stát si navíc neuvědomuje, jaký to bude mít dopad na nezaměstnanost mezi silničáři. Ti lidé neutratí peníze, neodvedou tak daně a stát na tom bude v důsledku hůř než teď,“ řekl královéhradecký krajský radní zodpovědný za dopravu Josef Ješina (ČSSD).

Na střetu ohledně zastavení peněz na investice je přesně vidět rozdíl v uvažování pravice (vláda) a levice (kraje). Zatímco pravice v období krize škrtá, kde se dá, levice si půjčuje na veřejné investice, které podle ní hospodářský růst pomohou nastartovat.

Nespokojen je tak i hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD). „Je to krajně nešťastné. Když jsme sami na ministerstvu dopravy zjišťovali podrobnosti, bylo nám řečeno, že investic v našem kraji se škrty budou týkat také, ale nic víc,“ řekl hejtman.

Pokud ministerstvo dostojí svému slibu, že bude s regiony jednat o tom, které silniční investice jsou nejvíc nutné, zdají se být priority jasné:

• modernizace průtahu 1/37 Pardubicemi a rozšíření na čtyřpruh (včetně křižovatek U Trojice a Paramo)
• obchvat Chrudimi (s pokračováním kolem Slatiňan)
• dokončení tří kilometrů D11 do Hradce Králové
• obchvat Náchoda
• čtyřpruh Hradec Králové – Pardubice

Jak ovšem řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, nový ministr dopravy se nedávno ztroskotané dohodě s farmářkou Ludmilou Havránkovou ohledně pozemků pro D11 ještě nevěnoval. „Dejte prosím ministrovi třicet dní na rozkoukání v úřadu,“ dodal mluvčí Hanzelka.