Dálnice D11 má svou Ludmilu Havránkovou,
se kterou se stát již 16 let neúspěšně hádá o sotva deset hektarů polí
a autostráda proto končí nedostavěná v polích.

A před Hradcem rozestavěný čtyřpruh
do Pardubic má zase svého Jana Tikala.
Jemu ovšem nejde
o pozemky,
na kterých by mohl farmařit. Jemu jde o princip. Stavbě chce zamezit, protože je podle něj zbytečná. Až se dostaví D11,
po „hradubické“ státovce bude podle něj jezdit méně aut než doposud.

„Argumenty, čísla pro své závěry jsme čerpal hlavně z denního tisku,“ přiznal však včera bez okolků. Žádné odborné analýzy, žádné studie dopravních inženýrů. K vytvoření neoblomného názoru mu stačily obyčejné noviny.
„Zapisoval jsem si z nich, kolik má stát například R35, intenzity dopravy a podobně,“ vysvětlil. A rozzlobeně dodal, že soudkyně obrovský fascikl, který ji předal, si ani pořádně neprohlédla a vycházela z jedné jediné pasáže.

Aby svého cíle – zamezit údajně zbytečné dálnici – dosáhl, koupil si, ještě jako starosta Opatovic, malinkatý kus pozemku v trase čtyřpruhu. Má jen 41 metrů čtverečních, tedy jako větší obývací pokoj.

Protože se nedal oblomit, byl vyvlastněn. Verdikt k jeho žalobě proti vylastnění soud vynese až 28. července, už teď má ale Tikal jasno o dalším postupu.

Určitě se odvolám

„Pokud neuspěji, zcela jistě se odvolám,“ zopakoval u soudu. Trumfy v kartách ale mají jeho odpůrci – silničáři a úředníci. Argumentují, že Tikal se ozval s křížkem po funuse, když nepřipomínkoval už samotné územní řízení.

U soudu Tikal tvrdil, že čtyřpruh mezi budovanou třípatrovou křižovatkou u Opatovic a Březhradem na kraji Hradce, kde byla státovka na čtyřpruh rozšířena už před několika lety, není veřejným zájmem. Současná kapacita komunikace prý stačí a stát by měl vyčleněné peníze použít na potřebnější dopravní stavby. Neúspěšně rovněž požadoval, aby soud odložil projednávání případu na dobu, až se stát domluví s Havránkovou a dálnice D11 bude dostavěna do Hradce. Pak se prý zjistí, že po „hradubické“ bude jezdit méně aut než doposud, dopravu svede od opatovické křižovatky právě dokončená D11.

„Pokud se pletu a aut bude po novém úseku jezdit víc než 25 tisíc za den, ten pozemek dám klidně zadarmo.“

Tikalovy argumenty zpochybňují i nezávislí dopravní experti a dokonce i starosta Opatovic nad Labem.

Inženýři nechápou

„Podrobná analýza dělby dopravního zatížení po listopadovém uvedení úseku R35 Sedlice – Opatovice do provozu naopak poukazuje na podstatné zvýšení zatížení silnice I/37 v celém úseku mezi Pardubicemi a Hradcem Králové,“ řekl ředitel pardubické pobočky ŘSDBohumil Vebr.

„Hodně bych se divil, kdyby pan Tikal přišel na něco, co nezjistily odborné expertizy. Spíše mu jde o ten kousek pozemku,“ přisvědčil nedávno Karel Pospíšil z Centra dopravního výzkumu, který působí na dopravní fakultě pardubické univerzity.

Jak šel čas ve sporu o kousek dálnice

Státní Ředitelství silnic a dálnic podalo žádost o vyvlastnění Tikalova pozemku na pardubický magistrát v březnu 2008. Tikal se proti vyvlastnění odvolal, pardubický krajský úřad však odvolání zamítl. Část silnice mezi Opatovicemi a Březhradem se měla začít stavět už loni a navazovat měla na již hotový čtyřpruh z Hradce Králové do Březhradu, se zprovozněním se počítalo do zhruba tří let. Silnici mezi Hradcem a Pardubicemi projíždělo v roce 2008 podle dopravních expertů více než 22.000 vozidel denně, jejich počet má i nadále stoupat a plánované rozšíření silnice mělo dopravě ulehčit.

Můj postoj ke stavbě je především osobní vzpoura, píše odpůrce

Přinášíme plné znění dopisu Deníku, ve kterém Jan Tikal shrnul své argumenty proti rozšíření „hradubické“ na čtyřpruh.

Na nesmyslnost stavby jsme upozorňovali od roku 2000 ministerstvo i Státní fond dopravní infrastruktury, ovšem hlavní slovo teď má Ředitelství silnic a dálnic, které má dost peněz, a tak rozhoduje. Když jsme neuspěli a nikdo to nebral vážně, koupil jsem malý pozemek na trase uvažovaného obchvatu. Hlavním argumentem pro stavbu je, že výhledově bude průjezd po Hradubické 30 až 35 tisíc aut denně, což je o 50 procent více než nyní.

Nyní jezdí všechna auta ze směru od Jaroměře a Jičína do Pardubic přes Opatovice. Po dokončení D 11 a té megalomanské křižovatky za Opatovicemi půjde provoz těmito komunikacemi a obec Opatovice může vydat zákaz jízdy nákladních aut přes obec, jako je tomu v Hradci. Toto nemá nic společného s uvažovaným obchvatem. Pokud někdo tvrdí opak, je to nepravdivé a zavádějící. Jako argument pro stavbu čtyřproudé vozovky se uvádí průjezd více než 15 tisíc aut denně.

Pokud by to mělo obecnou platnost, pak by čtyřproudé musely být i vozovky z Hradce na Jičín, Jaroměř, Týniště nad Orlicí a Holice. V obci Klenice napočítali průjezd 40 tisíc aut za den po úzké silnici, ale o obchvatu se neuvažuje. Protiargumentem je i náročnost – 3,3 kilometru by stálo tisíc milionů. Proč? Podobně i zábor deseti hektarů nejkvalitnější půdy. Jestliže je na Hradubické něco potřeba udělat, tak to je světelné zařízení pro přechod pěších od benzínky k autobusové zastávce. Sedmdesátikilo­metrovou rychlost tady dodržuje málokdo.

Jedna z moudrostí říká, že jsou-li nadměrné požadavky, je třeba omezit zdroje. Unás by se to mělo týkat automobilismu. Jednou musí skončit ta automobilová lobby, jež nás tlačí do extrémů. Ve státě, kde jsou hlavním výrobním produktem auta, je nebezpečí zhroucení průmyslu příliš veliké. Politici si neuvědomují, že automobilové šílenství musí co nejdříve skončit? Tento můj postoj ke stavbě je především vzpoura proti nehospodárnosti i pohled do nedaleké budoucnosti.

JAN TIKAL

#nahled|https://g.denik.cz/17/2f/r35_opatovice_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/17/2f/r35_opatovice.jpg|Meziúrovňová křižovatka u Opatovic#