Policejní passaty a laguny v civilních barvách byly odepsány, a na silnicích regionu je to najednou znát. Řidiči jezdí opět jak šílenci. Zatímco ještě v

červnu se východní Čechy chlubily obrovským poklesem počtu nehod a hlavně jejich následků, prázdninová statistika už vypadá zcela jinak.

Ale pirátům silnic mají znovu nastat krušné časy. Do konce roku všechny okresní policie vyfasují nové vozy, které budou v civilních barvách hledat s radary neukázněné šoféry. Tentokrát to budou Škody Octavie a v každém okrese by měly být dvě. Řekl to šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta.

Octavie místo passatů



„Ještě neproběhlo výběrové řízení, ale do konce roku bychom měli nová auta v civilním provedení dostat. Slíbené máme octavie. Budeme je potřebovat, staré passaty a laguny už jsou vyřazené. A koupit radar do auta v policejních barvách jsou vyhozené peníze,“ uvedl Bušta.

Barvu nových vozů prozradit nechtěl. „A na espézetky se mě také neptejte,“ smál se.
A připustil, že bič na východočeské řidiče je potřeba. Ti se totiž po loňském zvykání na bodový systém otrkali a na hlavních tazích to opět vypadá jako na závodní dráze.

„Ano, po bodovém systému jsem tak začal jezdit. V obci padesát, mimo ní sto třicet. Jezdí tak teď všichni,“ přisvědčil Milan Zahájský z Třemošnice na Chrudimsku. Už přišel o dva body. Za sedmdesátku na padesátce.

Policisté zmiňují jeden příklad za všechny – paradoxy hlavního tahu z Pardubic do Hradce: Na rovné a přehledné dálnici od pardubického nádraží ke Globusu řidiči úzkostlivě dodržují předepsanou osmdesátku, policie tu totiž občas měří. Ale vzápětí na klasické dvouproudé „silnici smrti“ k Opatovicím to mnozí rozpálí na rychlost 140 km/h. A předjíždějí tu i tehdy, když v protisměru jedou auta, vozovka je tu totiž „dostatečně“ široká. Tady totiž policisté k vidění nejsou. A na kraji Hradce u semaforů pak opět prudce šlápnou na brzdu, aby jeli předepsaných 50 km/h.

„Je to opravdu tak, a chceme se na to zaměřit. Osmdesátka na dálnici u Rosic nad Labem je zbytečně přísná, už jednáme o zvýšení aspoň na devadesátku. A v civilních autech s radary si naopak počíháme na nebezpečné řidiče na tazích mimo obce,“ slíbil Bušta.

Budeme víc vidět, slibují

 

Policisté hromadně dávají výpovědi, ale jejich východočeské vedení přesto ujišťuje řidiče, že budou na silnicích více vidět. Z 386 tabulkových míst „dopraváků“ ve východních Čechách je nyní 70 neobsazených. „Policisté odcházejí, ale nové se nám daří získat probíhajícími nábory,“ tvrdí šéf krajské dopravní policie Karel Bušta.

Mrtvých v regionu opět přibývá

 

Černými statistikami zamával hlavně předminulý víkend, kdy v Pardubickém kraji zemřelo na silnicích šest lidí. Jednaosmdesát. Tolik lidí zahynulo na silnicích východních Čech od počátku roku do konce července. Není mezi ně tedy započítáno dalších šest mrtvých z předminulého víkendu jen ze silnic Pardubického kraje.
Smutné je, že zmíněných 81 je v porovnání se stejným obdobím loňského roku pouze o jednoho méně. A těžce zraněných dokonce o deset procent přibylo.
Cílem bodového systému přitom bylo snížit počet tragédií na silnicích o polovinu. To se ale dařilo jen v prvních měsících po jeho zavedení. A ještě v červnu, před prázdninami, vypadala policejní statistika mnohem růžověji.
„Ještě v červnu jsme evidovali oproti loňsku zhruba o osm mrtvých méně,“ řekl šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta.