Policejní passaty a laguny v civilních barvách byly odepsány, a na silnicích regionu je to najednou znát. Řidiči jezdí opět jak šílenci. Zatímco ještě v
červnu se východní Čechy chlubily obrovským poklesem počtu nehod a hlavně jejich následků, prázdninová statistika už vypadá zcela jinak.
Ale pirátům silnic mají znovu nastat krušné časy. Do konce roku všechny okresní policie vyfasují nové vozy, které budou v civilních barvách hledat s radary neukázněné šoféry. Tentokrát to budou Škody Octavie a v každém okrese by měly být dvě. Řekl to šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta.
Octavie místo passatů
„Ještě neproběhlo výběrové řízení, ale do konce roku bychom měli nová auta v civilním provedení dostat. Slíbené máme octavie. Budeme je potřebovat, staré passaty a laguny už jsou vyřazené. A koupit radar do auta v policejních barvách jsou vyhozené peníze,“ uvedl Bušta.
Barvu nových vozů prozradit nechtěl. „A na espézetky se mě také neptejte,“ smál se.
A připustil, že bič na východočeské řidiče je potřeba. Ti se totiž po loňském zvykání na bodový systém otrkali a na hlavních tazích to opět vypadá jako na závodní dráze.
„Ano, po bodovém systému jsem tak začal jezdit. V obci padesát, mimo ní sto třicet. Jezdí tak teď všichni,“ přisvědčil Milan Zahájský z Třemošnice na Chrudimsku. Už přišel o dva body. Za sedmdesátku na padesátce.
Policisté zmiňují jeden příklad za všechny – paradoxy hlavního tahu z Pardubic do Hradce: Na rovné a přehledné dálnici od pardubického nádraží ke Globusu řidiči úzkostlivě dodržují předepsanou osmdesátku, policie tu totiž občas měří. Ale vzápětí na klasické dvouproudé „silnici smrti“ k Opatovicím to mnozí rozpálí na rychlost 140 km/h. A předjíždějí tu i tehdy, když v protisměru jedou auta, vozovka je tu totiž „dostatečně“ široká. Tady totiž policisté k vidění nejsou. A na kraji Hradce u semaforů pak opět prudce šlápnou na brzdu, aby jeli předepsaných 50 km/h.
„Je to opravdu tak, a chceme se na to zaměřit. Osmdesátka na dálnici u Rosic nad Labem je zbytečně přísná, už jednáme o zvýšení aspoň na devadesátku. A v civilních autech s radary si naopak počíháme na nebezpečné řidiče na tazích mimo obce,“ slíbil Bušta.
Budeme víc vidět, slibují
Mrtvých v regionu opět přibývá
Smutné je, že zmíněných 81 je v porovnání se stejným obdobím loňského roku pouze o jednoho méně. A těžce zraněných dokonce o deset procent přibylo.
Cílem bodového systému přitom bylo snížit počet tragédií na silnicích o polovinu. To se ale dařilo jen v prvních měsících po jeho zavedení. A ještě v červnu, před prázdninami, vypadala policejní statistika mnohem růžověji.
„Ještě v červnu jsme evidovali oproti loňsku zhruba o osm mrtvých méně,“ řekl šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta.