Diskusi kolem přednádraží rozdmýchal dotaz pardubické exprimátorky Štěpánky Fraňkové (Sdružení pro Pardubice).

„K dotazu mě inspirovala zmínka v zápisu ze schůze rady města, podle níž pan primátor požadoval pravidelné informace o projektu z důvodu jeho časového skluzu. Trochu mě zaskočilo, že nikdo z politického vedení města a bohužel ani z řad úředníků v danou chvíli nedovedl odpovědět, jak velký časový skluz projekt má," řekla Štěpánka Fraňková.

Mají obavy

Primátor Pardubic Martin Charvát nakonec na výzvu exprimátorky podrobně odpověděl, ale některé opoziční politiky tím poněkud vyděsil.
„Máme velké obavy, zda jsou stanovené termíny vůbec reálné," nechal se slyšet zastupitel za ODS Karel Haas.

Podle plánu vedení města by měl projekt v květnu získat územní rozhodnutí, v červenci by pak mělo být vydáno stavební povolení. V srpnu následuje zadání veřejné zakázky velkého rozsahu a již v září by město chtělo předat staveniště.

„Žijeme v České republice, takže termíny jako reálné nevidíme. Zajímá nás proto, jestli má vedení města nějaká plán B, kdyby se nestihl termín švýcarského donátora," podotkl Karel Haas.

Politici se ovšem shodnou na nutnosti prostor před hlavním vlakovým nádražím uvést do stavu, ve kterém by skutečně naplňoval heslo Brána do města.

„Tato část Pardubic je branou do města. Je to první, co vidí návštěvník i domácí poté, co vystoupí z vlaku či autobusu. Že to není pohled hodný moderního krajského města, víme všichni. Letos ještě máme možnost získat na tuto přestavbu dotaci zhruba 100 milionů korun, proto s přípravou spěcháme. I rozpočet města je připraven na dofinancování této akce," řekla před časem náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

Velká trpělivost

Švýcarská strana prokázala velkou trpělivost, jelikož termín dokončení projektu se měnil už několikrát. Nelze ale očekávat, že by Švýcaři čekali na dokončení první etapy projektu Multimodální uzel veřejné dopravy donekonečna.

„Přednádražím se zabýváme už druhé volební období, současný projekt je už třetí variantou řešení. Z mého pohledu architekti splnili zadání," uvedl primátor Pardubic Martin Charvát s tím, že celková cena by měla být kolem 175 milionů bez DPH.

Dodrží termíny?

Většina velkých staveb v Pardubicích měla s dodržením termínů velké problémy. Přednádraží nemusí být výjimkou, některá občanská sdružení už nyní naznačují, že v projektu vidí problémy. Třeba sdružení Chráníme stromy se nelíbí, že by součástí projektu neměl být automatický zavlažovací systém, který by zajistil přísun vody pro zeleň, která před nádražím zbyde.

„Je nepochopitelné, že by se na popud úředníka magistrátu měl zavlažovací systém zeleně z projektu a realizace vynechat pro dosažení údajných úspor a nezvyšování rozpočtu města," uvedl Jaroslav Svoboda ze sdružení Chráníme stromy.
Podle ekologů je taková úspora jen degradací prostoru před vlakovým nádražím.

„Argumentace nemožností financování automatického zavlažovacího systému je u tak významné stavby neudržitelná. Vždyť projekt vyjde skoro na 150 milionů korun, zatímco zavlažovací systém stojí zhruba 80 až 100 tisíc korun," dodal Jaroslav Svoboda.