VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oprava trolejbusu trvala skoro 20 let. Letos vyjede

Pardubice - Historické trolejbusy Škoda 8Tr9 jsou zatím v provozu dva. Ten pardubický bude třetí.

3.1.2017
SDÍLEJ:

Trolejbus typu Škoda 8TrFoto: Dopravní podnik Města Pardubic

Ke dvěma pojízdným trolejbusům Škoda 8Tr9 ze šedesátých let minulého století, které jsou v Česku v provozu, se letos přidá další. Mechanici pardubického dopravního podniku mají téměř po 20 letech hotovo. V letošním roce se jím svezou první cestující.

„Provozuschopné s papíry jsou zatím dva tyto trolejbusy, pražský a ostravský. Brňáci ho rekonstruují. My jsme ve fázi, kdy řešíme papíry na provoz vozidla," řekl automechanik Pavel Zedník.

OD SOUKROMNÍKA

Dopravní podnik koupil vozidlo od soukromníka v roce 1998, bylo nepojízdné, karosérie zrezivělá. Původní plány, že do dvou let bude opravené, vzaly záhy za své. Historických trolejbusů tohoto typu už je velmi málo, takže náhradní díly už prakticky neexistují.

„V roce 1998 to byl absolutní vrak. Hledali jsme několik let někoho, kdo nám opraví odporovou skříň, která řídí elektronickou část trolejbusu. Vozidlo už něco pamatuje. Lidé, kteří je opravovali, už mezi námi nejsou," konstatoval ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Pavel Zedník pracuje v dílně 17 let, na opravách historického trolejbusu se podílel prakticky od začátku. Hodiny strávené rekonstrukcí už ani nepočítá, jsou jich tisícovky.

„Člověk musí být fanda do historie. Díly jsme sháněli ve výprodejích, od nadšenců do trolejbusové dopravy, něco jsme si museli udělat vlastními silami," uvedl Pavel Zedník.

OBLÉ TVARY

Trolejbus s oblými tvary karosérie či okřídleným logem Škoda na čelní části bude vyjíždět jen výjimečně. Pardubický dopravní podnik ho představí letos v květnu, kdy trolejbusová doprava ve městě slaví 65 let. Někdy na jaře se vydá na zkušební jízdy.

„Styl jízdy je jiný než se současnými vozy, je tu pár vyvolených, kteří mohou tento trolejbus řídit," vysvětlil ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Původně trolejbus jezdil v Praze, v barvě převažovala bílá proti červené. Dnes je červený a střecha krémově bílá, aby odpovídal barvám typickým pro tehdejší provoz v Pardubicích.

Ve své době v trolejbuse ještě seděl průvodčí u pultíku a vybíral od cestujících jízdné. Později vozy nahradily trolejbusy s logem S, což znamenalo samoobslužný provoz.

Trolejbusy typu Škoda 8TrŠkoda 8Tr je typ československého trolejbusu. Byl vyráběn od poloviny 50. do počátku 60. let 20. století podnikem ZVIL v Plzni a později od roku 1960 v Ostrově nad Ohří.
Trolejbus 8Tr byl konstrukčně odvozen z předchozího typu 7Tr. Mechanicky se se svým předchůdcem prakticky shodoval, odlišnosti byly zejména v elektrické části vozu. Vozy 8Tr poháněl jeden trakční motor. Jednalo se o dvounápravový trolejbus se samonosnou karosérií.
V letech 1956 až 1961 bylo vyrobeno ve dvanácti výrobních sériích celkem 742 vozů. Poslední trolejbusy 8Tr v Československu dojezdily v roce 1982 v Ostravě.
Zdroj: wikipedia.org

Autor: Redakce, ČTK

3.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Spirituál kvintet hrál poprvé na hradě Střekov, přišlo tisíc lidí.

Pernštejnská fortuna pošesté. Na nádvoří zámku zní opět folk

Ilustrační foto.

Zpráva OFS: Jak hlásit výsledky a fakta

Na pardubických Olšinkách bude sraz koček

Pardubice – Prostory ABC klubu na Olšinkách se v sobotu naplní chovateli koček a samozřejmě i jejich chlupatými svěřenci.

Pardubický festival plný jógy ukáže, že má jóga mnoho směrů

Pardubice – Zacvičit si jógu nebo se o ní alespoň něco dozvědět budou moci Pardubáci dnes na letním pardubickém festivalu jógy Surya yoga fest v Centru Kosatec. 

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Moravany aby si přibalily na Myšáka kočku...

Pardubicko – Zpropadený los. Pardubické béčko musí stejně jako v loňské sezoně také v úvodu letošního ročníku podruhé v řadě cestovat k soupeři. Živanice hostí nováčka skupiny C s jediným cílem. Tím tříbodovým. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení